Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Hjælpsomheden på tværs af klubber og trænere er stor i Tera-klassen. Foto: Tera-klassen

Klassetjek: Den hurtigere og billigere Terajolle kan blive ny erstatning for Opti’en

Nye sejlere ned til otteårsalderen kan gå ombord i Terajollen, der lokker med selvlænsende egenskaber og tre slags sejl. Til sommer afvikles VM med blandt andet japansk deltagelse i Køge Bugt.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. En temperatur, der nærmer sig de optimale 37 grader i Tera-klassen, der i disse år genfinder sig selv – senest med den nye formand, Thanh Caviglia på blot 18 år ved roret. Læs interview med Caviglia og den tidligere formand og nuværende kasserer, Peter Toft.   

Thanh Caviglia og Peter Toft, hvorfor skal man sejle Tera?

- Jollen sejler hurtigere og er derfor sjovere end eksempelvis Optimistjollen, ligesom skiftet til den næste jolle, der typisk vil være en Zoom8, er mindre fra Tera’en. Faktisk kan Terajollen sejles af børn helt ned til otte år, hvorfor den kan anvendes som både begynderjolle og til de lidt mere erfarne sejlere.

- I Sejlklubben Køge Bugt har man eksempelvis stort set droppet Optimistjollen, da den med det såkaldte Tera Mini-sejl sagtens kan håndteres af helt nye sejlerbørn. Samtidig er jollen selvlænsende, hvilket ikke mindst er en fordel for klubberne vestpå, der ofte må kæmpe med mere vind og større bølger.

Hvad koster det at sejle Tera?

- For en helt ny jolle må du give omkring 25.000 kroner, hvilket er betragteligt mindre end prisen for en Optimist, der ligger på 40.000 kroner. Et prisskilt på mellem 8.-15.000 kroner er det typiske for en brugt jolle, men du skal være hurtig – i løbet af en uge forsvinder de udbudte joller igen.

- Da jollen er lavet i hård plastik, er omkostningerne til vedligeholdelse samtidig i bund. Selv når nye sejlere i høj fart kolliderer med broen, tager båden kun sjældent skade. En klar fordel for såvel sejlerne selv som for deres forældre og trænere. 

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- Landets 12-15 aktive Tera-kapsejlere inviterer vi løbende på camps over hele landet, ligesom vi afvikler camps, hvor også nye sejlere i er fokus. Samlet kan vi have en tilmeldingsliste på 20-25 Tera-sejlere til vores åbne camps, hvilket passer perfekt – dukker flere op, må vi inddele i forskellige camps for ikke at miste hyggen og den grundlæggende imødekommenhed overfor de nye. Alle skal føle sig velkomne.

- Er klubber interesserede i at høre mere eller hjælpes i gang med jollen, tager vi desuden løbende på ture og afvikler foredrag og træningspas for de lokale sejlere. Det er en måde at hive klubberne i gang, særligt hvis klubben i forvejen har joller liggende.

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Selvom vi uddanner sejlere til øverste niveau, er stilen i klassen, at vi hjælper hinanden. Det vigtigste er, at de unge kommer på vandet, og derfor er både trænere, klubber og forældre villige til at give en hånd, både til stævner og på vores camps.

- Netop på de forskellige camps lader vi den hjælpende indstilling gå videre til sejlerne ved at blande dem på tværs af niveauer på land, alt imens vi på vandet i højere grad opdeler dem efter deres evner. Det skaber et rigtig godt sammenhold, hvor man kan veksle informationer og inspireres af andre klubber.

Hvor sejles der særligt Tera, og hvilke stævner vil I anbefale at sejle i den kommende sæson?

- I England, hvor jollen er fra, er feltet ekstremt stort. Også i Danmark vandt jollen i starten af 10’erne indpas, men flere steder ligger de i dag stille, således at det primært er klubberne øst for Storebælt, der udnytter dens mange fordele.

- Derfor afvikles sommerens VM på dansk grund netop i Køge Bugt. Hele verden er indbudt, og vi håber på omkring 80 sejlere samlet. Selvfølgelig er der usikkerhed omkring corona, men det danske samfund er ved at åbne op, og over 40 sejlere har allerede tilmeldt sig.

Hvordan ser fremtiden ud for Tera-klassen i Danmark?

- Efter klassens dødvande kom der i 2018 atter liv. Siden har klassen været under udvikling, og flere og flere klubber melder sig på banen. For at give de nye sejlere mest muligt tid på vandet er det nødvendigt med en selvlænsende jolle, og samtidig betyder coronaen, at flere unge søger mod klubberne. 

- Derfor tror vi på, at den positive udvikling vil fortsætte. Ikke mindst hvis vi formår at stable flere stævner på benene, hvilket netop er kendetegnende for den noget større og mere populære Opti-klasse.

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?

- Det er én af de ting, vi længe har ønsket at lave om - og faktisk har vi netop sat gang i produktionen af en ny. Siden har været holdt i live, men ikke meget mere. Vores tekniske indhold er som sådan i orden, men layoutmæssigt er en ændring nødvendig.

- Men ærligt talt er vi ikke sikre på, at det er så stjerne-vigtigt, for vores Facebookside er ekstremt velbesøgt. Her bindes sejlere og forældre sammen, ligesom nye sejlere kan følge aktiviteten i klassen. Det er den hurtigste og den letteste måde at skabe opmærksomhed omkring jollen.

Om Terajollen: 
Længde: 2,87 m

Bredde: 1,23 m

Bom: 2,08 m

Top- og undermast: 2,37 m

Vægt: 39 kg

Sejl: Mini (2,7 m2), Sport (3,7 m2) og Pro (4,8 m2)

Blå bog om formanden og kasseren:
Navn: Thanh Caviglia og Peter Toft

Alder: 18 (Thanh) og 52 år (Peter)

Beskæftigelse: Studerende hos Aarhus Business College (Thanh) og Principal Research Engineer hos Dirac Research (Peter)

Sejlklub: Marselisborg Sejlklub samt Circolo Nautico del Finale, Italien (Thanh) og Sejlklubben Køge Bugt (Peter)

content-loader
content-loader
content-loader