minbaad.dk
onsdag 17. oktober

Fabiola og Michael Wonterghem, der begyndte at sejle sammen for ni år siden, er én af flere familiebesætninger i 505-klassen. Foto: Anders Lund

Klassetjek: Få kvalitetstid med søn eller datter i 505-jollen

På halvdelen af 505-feltets både sejler familiebesætninger, som nyder at have tid på vand og land. Håbet er, at flere sejlere i fremtiden vil få øjnene op for den lille klasse.

Sejlklubber | 22-05-2018 16:17 | Af  Sara Sulkjær

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Her fortæller bestyrelsesmedlem Fabiola Wonterghem fra 505-klassen, hvori hun selv deltager med sin far, Michael Wonterghem. 

Fabiola Wonterghem, hvorfor skal man sejle 505?

- Det er en virkelig fed jolle. Mange tror, at den er svær at sejle, da der er mange trimmuligheder. Men i virkeligheden er den ikke sværere end andre både, hvor man skal på land for at justere i stedet. 

- Samtidig er der på halvdelen af de 12 aktive, danske joller familiemedlemmer ombord, typisk en far med sin søn eller datter. Det bliver ikke kun lettere planlægningsmæssigt, men giver også en særlig kvalitetstid og en anden sejlerglæde at have det sammen. 

Hvad koster det at sejle 505?

- En helt ny jolle koster 250.000 kr., men for 20.-30.000 kr. kan man købe en fin begynderjolle. Omkring 80.000 kr. skal man give for en konkurrencedygtig jolle, og for 130.000 får man en rigtig god 505’er. 

- Sejlene skiftes typisk hvert andet år og koster 25.000 kr. for et helt stel. Et brugt sejl kan dog oftest købes for under 1.000 kr. Desuden er 505’eren en udviklingsklasse, så man kan i høj grad sætte båden op, som man har lyst til. 

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?


- 505-klassen rummer mange forskellige niveauer, og det er derfor muligt at komme ind med en begrænset viden, selvom sejlerfaring bestemt er en stor fordel. Vi har alt fra sejlere, der blot ved en lille smule om sejlads til eksempelvis den tidligere OL-guldvinder, Jørgen Bojsen-Møller. 


- For højest 2.000 kr. pr. sæson har vi en række klubbåde, som interessede kan leje. I øjeblikket er det særligt familiebesætninger, vi prøver at samle, da vores erfaring er, at det typisk er dem, der bliver i klassen. 

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?


- Vi har blandt andet lige haft en træningsweekend med danske Jan Saugmann, der er tidligere verdensmester i jollen. Man kan spørge både ham og de øvrige sejlere om hvad som helst. 

- Selvom vi kæmper på vandet, er vi der for sjov, hvilket helt klart er det gennemgående. Man får næsten et familiært forhold til de andre i klassen, når man har været med i nogle år. Det er en af grundene til, at vi stadig er så mange tillbage, selvom klassen i nogle år har været døende. 

Hvor sejles der særligt 505, og hvilke stævner vil du anbefale at sejle i den kommende sæson?


- Der ligger blandt andet syv både i Hellerup, tre i Aalborg, to i Aarhus og enkelte joller andre steder i landet. Vi er derfor godt fordelt og har nemt ved at give en hjælpende hånd til nye sejlere. 

- Hvert år sejles ét stort stævne i Europa, enten et EM eller et VM. I år er det et VM i Polen, og næste år kommer EM til Sønderborg. Det er også her, at vi i år sejler vores DM. Derudover sejler vi under Aarhus Festuge og deltager i Helly Hansen Cup på Sjælland. 

Hvordan ser fremtiden ud for 505-klassen?

- Jeg håber, at vi får et nyt comeback i klassen og bliver i stand til at lokke nogle af dem, der har sejlet 505-jolle tidligere og gerne vil afsted igen. De sidste år har vi ligget meget stille og sagt farvel til et par besætninger, mens et tilsvarende antal er kommet ind. 

- Egentlig tror jeg, at baglandet er der, men vi mangler at få gang i flowet. Det har de til gengæld fået i Sverige, særligt ved at gå på bådmesser. Her er vores muligheder i Danmark desværre begrænsede, og derfor satser vi i øjeblikket på at skabe en dialog med sejlklubberne i stedet. 

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?


- Vi har lidt problemer med den i øjeblikket, men her ligger meget god information og blandt andet telefonnumre og mailadresser til kontaktpersoner. 

- Ellers har vi godt gang i Facebooksiden, som vi løbende opdaterer med nye besætninger og begivenheder. Derudover kan man læse meget på Dansk Sejlunions klasseside, hvor der står en masse detaljer om klassen og jollen. 

Om 505’eren:
Længde: 5,05 meter (16,6 fod)

Bredde: 1,88 meter (6,2 fod)

Vægt: 127,4 kg

Besætning: To personer

Hjemmeside: www.int505.dk

Blå bog om bestyrelsesmedlemmet: 
Navn: Fabiola Wonterghem 

Alder: 20 år 

Job: Sabbatår, arbejder i øjeblikket på en gård   

Sejlklub: Sorø Sejlforening

Sejler med: Faderen Michael Wonterghem

I den danske klasse er tre rigtig gode topbåde, mens der følger en bredte midte i kølvandet på favoritterne. Foto: Kevin Pedersen

130-150 både er der typisk på linjen til de store internationale mesterskaber. Foto: Anders Lund

Det tager mange år at lære 505-jollen ordentligt at kende. Alligevel kan man sagtens være med med en begrænset sejlerfaring. Foto: Kevin Pedersen

Fabiola og Michael Wonterghem bruger årligt 10.000 kr. på sejl, udstyr, stævnegebyrer og lignende. Foto: Anders Lund

Få herunder et overblik over de aktive bådklasser i Danmark. Kun deres primære tilholdssteder er markeret, hvorfor der kan ligge mindre fleets andre steder i landet. Tryk på ikonerne for info om område samt tilhørende bådklasse. Kortet er lavet på baggrund af artikelserien 'Klassetjek':

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

Få nyheder og deltag i konkurrencer

Besøg os på facebook


MORTEN LORENZEN TAGER ORDET