Gå til hoved-indhold
Det generelle medlemsfald i DS mærkes også i Opti-klassen. Arkivfoto: Jens ThaysenKort Nyt
Det generelle medlemsfald i DS mærkes også i Opti-klassen. Arkivfoto: Jens Thaysen

Klassetjek: Opti-formand efterlyser opbakning fra DS

- Griber vi ikke drastisk ind, har vi ikke talentmiljø i Danmark i 2018-19. Miljøerne er alt for små og interesserer ikke nogle, heller ikke DS, mener Jonas Döpping, formand i OCD.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Denne gang hos Optimisterne, som, ifølge formand Jonas Döpping, mangler aktivitet og initiativ fra Dansk Sejlunion. 

Jonas Döpping, hvorfor skal man sejle Optimistjolle?

- Optimisten er eminent som startjolle. Det er nemt for helt nye børn at sætte sig ned i den og sejle. Der er gjort mange forsøg, men der er ikke andre joller, der er lige så gode til dette. Samtidig er jollen god til at uddanne unge mennesker i kapsejlads, og klassen er globalt udbredt med et højt kapsejladsniveau. 

Hvad koster det at sejle jollen?

- Det afhænger meget af, hvad man ligger i det. Vil man være med blandt de allerbedste, kommer man hurtigt til at bruge mange penge på stævner, måske helt op til 20-50.000 årligt. Det kan dog også sagtens gøres for 5-10.000 kroner. De fleste begynder jo i klubbens Optimistjoller, hvor man mange steder blot betaler 750 kroner for et halvt år langt introforløb. Vil du på et tidspunkt købe din egen jolle, kan du komme rigtig langt for 6-7.000 kroner. Her er det vigtigt at huske, at den ikke taber meget i værdi, så du for mange af pengene tilbage igen. 

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- Vi har købt en Optimist-simulator til 40.000 kroner, som klubberne kan låne gratis. Den kan stilles op på Strøget og på forskellige havne, hvor interesserede kan komme og prøve at sejle Optimistjolle på landjorden. Samtidig har vi i år, efter flere år med medlemsfald, oplevet en marginalstigning, men det er små tal, vi snakker om. 

Helt generelt er medlemstallet dog alt for lavt, det er kun 1/3 del af, hvad det skulle. Det mener jeg skyldes, at dem, der trækker læsset, er kapsejlere, som man jager væk i øjeblikket. Der er en ”pjask og leg-kultur” i Dansk Sejlunion lige nu, som for mange klubber til at miste medlemmer. Det er ikke en badeanstalt. Vi dyrker sport, og det er vi nødt til at være ærlige omkring - ikke at det skal være elitært, tværtimod.

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Vi har blandt andet flere træningslejre, hvor dem som kan og vil er velkomne på tværs af niveau. Coaching og vidensdeling bruger vi dog generelt mere og mere, jo ældre de unge bliver. Når de starter i jollen, er det kun træning og fokus på, hvordan man sejler den. 

Hvor sejles der særligt Optimistjolle og hvilke stævner, vil du anbefale at sejle i år?

- Vi har flest sejlere nord for København og på Furesøen. Derudover er der mange i Aarhus og Horsens. Vedrørende stævner er der en tendens til, at folk træder for hårdt frem. Hvis du er C-sejler, så find tre-fire lokale stævner tæt på og nogle træningslejre. Hold dig lokalt. Er du B-sejler, så gælder det samme. Du skal ikke rejse land og rige rundt som B- og C-sejler. Tag det roligt. Er du ny A-sejler så begynd med at tage til et eller to store stævner ud over de lokale. 

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?

- Nej, absolut ikke. Vores hjemmeside er gået ned og har mistet mange data. Der er derfor ved at blive lavet en ny, som ligger inde bagved og er klar. Det er jo frivillige folk, der laver det, så det er ikke sikkert, det bliver lavet lige dagen efter. Den nye hjemmeside skulle gerne illustrere liv og gode historier. 

Hvordan ser fremtiden ud for klassen i Danmark?

- Jeg mener, at griber vi ikke drastisk ind, har vi ikke et talentmiljø i Danmark i 2018-19. Miljøerne er alt for små og interesserer ikke nogle, heller ikke Dansk Sejlunion, som ikke engagerer sig. Set over de sidste år er medlemstallet blandt de 0-18-årige faldet i Dansk Sejlunion, hvilket vi også har mærket i Optimistklassen.

Man skal derfor skabe aktiviteter og komme i gang. Om det er i den ene eller den anden form for aktivitet er ligegyldigt. Læg computeren, glem strategierne og kom ud på havnen. Det hele går op i snak. 

Du træder tilbage som formand i Optimistklassen på lørdag, hvad skyldes dette?

- For det første er jeg ved at være udbrændt efter tre år som formand og 12 år i frontlinjen. Derudover er Dansk Sejlunion og de frivillige i en proces, hvor man skal lære at snakke sammen. Man er kommet et stykke, hvor jeg også selv har været med, men tingene går for langsomt til mig, det bliver en belastning. Samtidig har jeg haft oplevelser i og uden for OCD, hvor jeg ikke mener, at Dansk Sejlunion har respekteret det frivillige arbejde. Jeg har ikke energi til et samarbejde, hvor man udsætter tingene. Men måske jeg vender tilbage en dag…

Blå Bog 
Navn: Jonas Döpping

Alder: 48 år

Job: Ingeniør

Sejlklub: Egå Sejlklub

Jonas Döpping ses her på talerstolen til DS's generalforsamling tidligere på måneden. Foto: Troels Lykke

Ældre H-båd sprøjtes til højglans med Awlgrip-maling som superyachts bruger

Det er ingen tilfældighed, at Awlgrips GH-maling bruges til superyachts. Det er nemlig utroligt stærkt og hårdt og dermed svært at ridse. Samtidig har malingen et ekstremt UV-filter, det skinner og kræver næsten ingen vedligeholdelse. På Horsens Yachtværft får en H-båd Awlgrip i cockpit og på dæk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites