Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Philipp Skafte-Holm er her i en ældre Knud Olsen-konstruktion fra 40erne. Isbåden er ejet af Jacob Engelbrecht fra Vordingborg. Privatfoto
Kapsejlads
Kapsejlads

50 DN-isbåde boltrer sig i disse dage på Arresø med op til 80 km/timen - både fra 40'erne var med

Tænk, at DN-isbåden blev konstrueret i 1936, og at den har ikke ændret sig siden. I dag så vi både fra 40’erne med bomuldssejl, hampetov og støbejernsskøjter, fortæller Phillipp Skafte-Holm, der også fortæller, at tre røg i en våge og én fik en brækket fod. Sæson kører nu i mindst 14 dage.

Af Troels Lykke |

To herlige dage med isbåd på Arresø er slut. Godt 50 isbåde mødte frem, og stemningen var intens og kammeratlig - ja, faktisk festlig.

- Vi overholdt coronareglerne og holdt afstand, skriver DN-isbådssejler og læge Philipp Skafte-Holm på sin Facebookprofil.

Når man sejler isbåd, er man sin egen skipper og sejler på eget ansvar. Sejlerne har ispigge, issko, styrthjelm, kasteliner, svømmevest og varmt tøj på. De sejler aldrig alene, og De hjælper hinanden og kan “sejle”, når der bare er fire centimeter kerneis. Med den istykkelse er det ikke sikkert for turister.

Tre i en våge - én brækkede fod

Tre røg i en våge - én af dem brækkede desværre sin ene fod og kom på sygehuset. 

- Han blev hjulpet, da han faldt gennem isen, og siden kom han på Hillerød Sygehus, men det var ikke værre, end hvis han faldt og brækkede foden, siger Philipp Skafte-Holm søndag aften til Minbaad.dk.

- Det er kun sjovt, hvis sikkerheden er i top - det minder vi hinanden om!, fortæller han videre.

Sejlerne isbåde hænger i lader, i garager og mørke kældre, men når forholdene er til det, kommer de frem, og alle entusiasterne mødes og genfortæller gamle røverhistorier og brygger på nye. 

Konstrueret i 1936

- Tænk, at isbåden DN blev konstrueret i 1936, og den har ikke ændret sig siden. I dag så vi både fra 40’erne med bomuldssejl, hampetov og støbejernsskøjter, funderer Skafte-Holm.

I dag med 8 til 10 m/sek. kom de hurtigste op på ca 80 km/t. Det er lige der omkring, at man kan mærke, at hele krydsfinerkassen sitrer - og man føler sig godt og vel i live.

- Husk, det er entusiasterne, som bærer denne verden frem, slutter Philipp Skafte-Holm fra Gentofte.

Se kort video med Folkebåds-sejler Erik Andersen fra Kerteminde, der kommer drønende på Arresø på hel glat, sort is.

Værd at vide om issejlads

  • Man tager aldrig ud og sejler issejlads alene
  • For at tage ud skal man have sikkerhedsudstyret i orden: Styrthjelm, issyle, svømmevest, brodder under fodtøjet samt kasteline
  • Du skal bestå en sejlerprøve og have en godkendt ansvarsforsikring for at blive medlem af issejladsklubben, DN-isbåd
  • Isen vurderes af erfarne sejlere, der selv er i stand til at vurdere isens beskaffenhed
  • Oftest er man ude at sejle én til to gange hver vinter i Danmark

Kilde: DN-isbåd

content-loader
content-loader
content-loader