Vi tester Beneteau First Yacht 53 - bred men tjekket dame med wauw-effekt
Minbaad.dk var i Barcelona og teste den 5 meter brede Wally-lignende Beneteau First Yacht 53, der ligner en million euro, og også koster det. Båden er til ægteparret, der sejler med venner.
Test fra arkivet 2019:
I ti år har det franske Beneteau-værft ikke produceret First-både, men nu skal jeg love for, at de er på banen igen.
Mit hjerte sprang et slag over, da jeg så Beneteau First Yacht 53 komme sejlende i denne uge ud for mindre bjerge, 25 kilometer syd for Barcelona.
Var det virkelig en Beneteau?
Båden har nemlig wauw-effekt. Den har det sorte bælte i at se godt ud og er da også nomineret til European Yacht of the Year i Performance Cruiser-kategorien, hvor også den danske X4.0 befinder sig med en Italia-båd.
Et gæt er, at enten X4.0'eren eller denne mega hotte Beneteau First Yacht 53, der i den grad er spændt op til lir med en 25 meter lang kulfibermast fra Sparcraft, sorte 3Di-North Sails, et fladt Wally-dæk, sorte kulfiberrat og smukke, smukke linjer, vinder prisen.
Skrog og dæk inspireret af 100 fods Maxi-både
Da jeg i dag kom om bord på Beneteau-båden, var selv værterne om bord også cool - lidt for cool til at starte med, men det blødte op undervejs, hvor de også kunne smile.
Ikke mindst Beneteaus produktudviklingschef, den kun 37-årige Damien Jacob, der havde følgende kommentar til Minbaad.dk:
- Det er første gang i ti år, at vi kommer med en ny First-model. Derfor vil vi gerne være med til at sætte trenden. Designet er inspireret af de 100 fods Maxi-både, og båden skal sætte linjen for, hvordan First-modellerne skal se ud i mellem 30 og 50 fod, forklarer Damien Jacob.
Standard, sejlklar ligger prisen fra syv mio. kroner, hvilket er en konkurrencedygtig pris i forhold til kvalitetsbådene fra X-Yachts, Solaris og Grand Soleil, mener Beneteau, der importeres af Risbjerg.dk i Danmark.
- Fordi Beneteau First Yacht 53 er fem meter bred, virker den som en 55 fods båd, både i kahytten, men også på dækket. Stadig er prisen, som var det til en 50 fods. Vi har da også solgt 20 af båden til alle steder i verden. Bestiller du én nu, kan du først få én om 11 måneder, men når skroget er lavet, bygger vi dem faktisk kun på 25 dage, forklarer Damien Jacob.
7,5 knob i 8 knobs vind
Båden sejlede tilmed virkelig godt. På kryds i 8 knobs vind sejlede vi 7,5 knob, viste instrumenterne fra B&G. Båden stryger afsted, selvom den er fem meter bred og vejer 16,5 ton.
Selvom båden har to ror, kørte de to rat som smurt i olie, og sejloplevelsen var stor, selv i det lette vejr. Det var let at trimme sejlene, også for rorsmanden, da der kan trimmes via elektriske Harken-spil, som der er fire af.
Skal du stramme hækstaget eller bomnedhalet, foregår det via en hydraulikpumpe, der er i styrbord side i cockpittet.
Havnemanøvre er også lette, da båden havde thrustere fremme og tilbage. Du kunne derfor sejle sidelæns eller dreje på en tallerken, når du kørte thrusterne hver sin vej. Se foto af det i toppen af artiklen.
Linjer fra AC- og Wally-designere
Linjerne er slået af America’s Cup-designeren Roberto Biscontini, der både har arbejdet for America’s Cup-holdene Oracle Racing Team og Team New Zealand.
Stævnen er spids, fribordet er lavt, men højt nok til at der er plads om læ. Den 15 meter lange båd er vældig bred, faktisk fem meter.
At båden ligner en Wally, er ikke nogen tilfældighed. Designeren af cockpit, dæk og kahyt er nemlig tidligere designer Lorenzo Arento, der gennem 20 år har designet de ikoniske Wally-både, hvor æstetik og enkelthed hyldes.
Rulleforstaget kører selvfølgelig under dæk, hvilket sker elektrisk fra et af de fire elektriske Harken-spil. Faldene går tilbage til rorsmanden eller en gast, der kan sidde foran rattet.
De mange skylights er i niveau med det enorme teakdæk. Båden ser fantastisk ud, både når du er på den, og når du ser den udefra.
Farten fejler heller ikke noget, for der er masser af sejl på den 25 meter lange kulfibermast.
- Båden sejler lige så stærkt, som vinden blæser. 3 knobs vind er 3 knobs fart, og 7 knobs vind er 7 knobs fart, lød det fra en af de mørke solbriller, som var ansat til at sejle båden og vise, hvor fortræffelig den er. Og det er den uden tvivl, kunne vi mærke, efter vi hev ind i det dyre Dynema-tovværk.
Balsal om læ
Nede i kahytten er der også stil. Enkelt, og apteringen er i teak-finér. Den har to agterkøjer og to toiletter agter, ét i hver sin side. Fremme er en kæmpe forkahyt til ejerne af båden. Der er masser af plads grundet bådens bredde på fem meter. Det er altså meget, ikke mindst da bådens design alligevel er en fornøjelse at se på. En båd, man vender sig om efter en ekstra gang.
Mest bemærkelsesværdigt er det, at båden er designet til kun fire personer. Gennemsnitstur-sejleren er 62 år, og de sejler typisk med et vennepar, og derfor har man i bagbord side lavet et spisebord til fire. Bordet kan dog på en snedig måde forlænges, så der kan sidde seks personer.
- Båden er til ægteparret, der sejler med vennerne eller deres børn, siger Damien Jacob selvsikkert.
Han tror på den nye Beneteau First Yacht 53. Det gør vi også. Der er åbenbart masser af mangemillionærer, der vil købe sådan en båd til 8,55 mio. kroner med alt tænkeligt. Eksempelvis de dyreste sejl sat på kulfibermast og med aircondition, teak på dæk og i cockpit, ekstra dyb T-køl på 3,0 meters dybde og meget, meget andet.
Beneteau First Yacht 53
Længde overalt: 17,16 m
Skroglængde: 15,58 m
Bredde: 5,00 m
Dybgang, standard: 2,5 m
Dybgang, T-køl: 3,0 m (performance-model)
Vægt: 15,5 ton (testmodel 16,5 ton pga. teak, generator m.m.)
Mastehøjde: 25 meter i kulfiber (på testmodel)
Standardmast: I alu og 24 meter høj
Spil: 4 elektriske Harken-spil
Storsejl: 92 kvm
Genua: 82 kvm
Code Zero: 85 kvm
Assymetrisk spiler: 265 kvm
Propel: 3-bladet foldepropel fra danske Flexofold
Dieseltank: 400 liter
Vandtank: 720 liter
Motor: Yanmar 110 hk
CE-godkendelse: A10/B12/C14
Pris, sejlklar med alu-mast og standardsejl: 7,03 mio. kr.
Pris, testbåd: 8,55 mio. kr.
Forhandler: www.risbjerg.dk
Værft: Beneteau