Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
I et år, hvor hele verden var præget af den omfattende corona-pandemi, formåede danske Hempel at udvikle virksomheden. PR-foto

Hempels omsætning voksede til 1.542 mio. euro i corona-året 2020

Samtidig leverede selskabet stærk organisk vækst på 3,2 procent på trods af et vigende globalt marked for overfladebehandling. Mange erhvervsskibe i tørdok har hjulpet resultatet på vej.

Af Sara Sulkjær |

På trods af usikkerhed og ustabilitet på tværs af regioner og markeder som følge af COVID-19 har Hempel udvist omstillingsparathed og tydelig prioritering af medarbejdernes sikkerhed, rettidig og kvalificeret support til kunderne samt finansiel modstandsdygtighed for at kunne beskytte fremtidige investeringer.

Med en  EBITDA-margin på 10,1 procent, der omfatter ekstraordinært høje investeringer i forsyningskæden i Kina, var dette et tilfredsstillende resultat for den danske virksomhed.

- Jeg er meget tilfreds med vores præstation sidste år, hvor vi formåede at levere et stærkt resultat til trods for COVID-19. Vi har nu opnået organisk vækst i seks kvartaler i træk og samtidig været i stand til at reducere vores gæld yderligere. Det stiller os i en stærk position for de kommende år, understreger Lars Petersson, Group President og CEO for Hempel, i en pressemeddelelse.

2020 var et stærkt år for marinesegmentet, især i Asien og Stillehavsområdet, hvor mange skibe kom i tørdok til planlagt vedligeholdelse. Hempels førende overfladebehandling til marineindustrien, Hempaguard  X7, blev påført 2.000 skibe. Siden lanceringen i 2013 har løsningen reduceret det samlede brændstofforbrug med 7,6 mio. tons og sænket skibenes CO2-udledninger med 23,5 mio. tons.

Klar til at accelerere væksten med ny strategi

Med lanceringen af den nye Double Impact-strategi i januar er Hempel klar til at gå efter førerpositioner i udvalgte geografiske områder og inden for segmenterne for husmaling, marine, infrastruktur og energi. 

- 2020 var et meget succesrigt år og også et  år med omstilling for Hempel. Vi har brugt tid på at forberede vores nye Double Impact-strategi med en fo kusering af vores forretning til fire nøglesegmenter for at nå vores ambitiøse mål om at fordoble vores om sætning til 3 mia. euro i 2025, påpeger Lars Petersson og uddyber:

- Med aftalen om opkøb af Wattyl* har vi allerede taget det første skridt i denne retning, og opkøbet vil have en væsentlig, positiv indflydelse på vores tilstedeværelse i Syd- og  Østasien. Det understreger vores vækstambitioner inden for hus- og industrimaling. Vi sigter efter førerpositioner i udvalgte segmenter og geografiske områder, samtidig med at vi gør bæredygtighed til fundamentet  for vores forretning. En fordobling af vores omsætning vil gøre os i stand til at fordoble vores positive indflydelse ved at investere i mere bæredygtige løsninger, innovation og digitalisering til fordel for vores kunder og for verden omkring os.

Som en del af strategien præsenterede Hempel sit nye bæredygtighedskoncept i februar 2021 med en ambition om en radikal forbedring af selskabets miljømæssige og sociale indsats til fordel for kunderne, selskabet og dets medarbejdere. 

* Handlen er betinget af myndighedernes godkendelse, som forventes i første kvartal 2021.  

content-loader
content-loader
content-loader