Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Marinehjemmeværnet kan man regne med. Her møder de Anders Liebst, der ikke kunne sejle videre med sin gast. Foto: Marinehjemmeværnet
Kapsejlads
Anders Liebst smiler trods grundstødning. Marinehjemmeværnet hjalp til. Foto: Privat
Kapsejlads
Lessons learned: -Hold stor sikkerhedafstand til forhindringer (Thank you, Captain Obvious) - Husk +45 foran nummeret i telefonen. Vi var på svensk net, fortæller Solrød-sejleren.
Kapsejlads
MHV lå tilfældigvis til “eksamen” i Køge Bugt, der blev ændret til en skarp opgave. Vi var også forberedt med en vandtæt telefon hver med nummeret koden ind.Og passende tøj (tørdragt), TracTrac tracker, forklarer sejleren.
Kapsejlads

Formula 18 slår hul i båd, da den rammer stengrund ved Saltholm med 15 knob - reddet af Marinehjemmeværnet

- Det var en blanding af dumhed og uheld. Søkortet viser jo klart en grund, som vi ganske vist var obs på, men vi var tydeligvis ikke fri nok af den. Samtidig går vi lige efter en anden katamaran magen til, der suser lige igennem uden at ramme noget, forklarer Formula 18-sejler Anders Liebst.

Af Troels Lykke |

Solrød-sejler Anders Liebst, som vi her på redaktionen kender som en meget erfaren sejler, kom galt afsted i Sundet Rundt, hvor han dog ikke officielt deltog. I en sejlads, hvor en anden Formula 18 i øvrigt var første båd i mål. Her er Anders' beretning, som vi har fået lov at bringe:

Det var en blanding af dumhed og uheld. Søkortet viser jo klart en grund, som vi ganske vist var obs på, men vi var tydeligvis ikke fri nok af den. Samtidig går vi lige efter en anden katamaran magen til, der suser lige igennem uden at ramme noget.

På det her tidspunkt er vi sejlet fra Skovshoved -> Svanemøllebugten -> Tårbæk -> Barsebäck (S) -> Flakfortet -> forbi Saltholm og er 30 meter fra rundingsmærket kort før Øresundsbroen.

Selvom vi sejler halvvind med to mand i trapez, vel nok 15 knob, taber et high aspect-kulfibersværd kampen med en stengrund. Det er sværdet, der må vige. Og det gør det ved at smadre sværdkisten og efterlade et stort, åbent hul i skroget.

Det opdager vi ganske få minutter efter sammenstødet, og det bliver klart, at vi ikke kan fortsætte og må søge mod land.

Sværdet sad uhjælpelig fast

Sværdet sidder uhjælpeligt fast, og stikker 1,2 m, så vi kan ikke komme tættere end 300 m fra en af de tørlagte banker syd for Saltholm. Der sætter vi så båden på grund.

Vi er jo ikke i livsfare, men efter lidt tid står det klart, at vi ikke selv kan tackle situationen, og vi har brug for hjælp. Vi får ringet til land, der ringer til SOK, der sætter i gang.

Når man står med en smadret båd på en øde grund midt i Øresund i vand til navlen, er det en luksus, at der kommer tolv kompetente Marinehjemmeværnsmænd med passende udstyr og hjælper én sikkert tilbage til fastlandet.

Sejlet til Dragør af Marinehjemmeværnet

Katamaranen hægtes på siden af RIB'en, mens vi bliver fortrinligt behandlet ombord på MHV802, hvor kaptajn Gert sammen med sine ti sømænd får os og vores båd sikkert i havn i Dragør.

Vi får sværdet savet af, tømt skrogene og får båden på land, hvor en seriøs reparation nu venter.

At støde på grund er aldrig andres skyld. Det må jeg leve med.

Og tak til MHV, især 802.

Anders Liebst

Se video fra sejladsen med Anders Liebst og gast.

content-loader
content-loader
content-loader