Fordoblingen af Hempel skal ske i 2025 - ny strategi med større fokus skal bane vejen
Den øgede omsætning gør det samtidig muligt for Hempel at fordoble sit positive bidrag til samfundet. Ved at fokusere går Hempel efter førerpositioner i udvalgte segmenter, herunder bundmaling til marineindustrien, og at blive industriførende i disse segmenter inden for bæredygtighed.
2020 var et år med forandring for den globale malingsleverandør Hempel. Samtidig med at virksomheden sikrede globale forsyninger af maling i et udfordrende COVID-19-år, tog en ny strategi form for det 105 år gamle firma.
Inden for de næste fem år vil Hempel fordoble sin omsætning ved geografiske prioriteringer, fokuserede lederskabspositioner i udvalgte segmenter og opkøb, samtidig med at der sker en opprioritering af bæredygtighed, innovation og digitalisering, siger Group President og CEO, Lars Petersson i en pressemeddelelse:
- Da verden lukkede ned i 2020, og globale virksomheder som vores blev udfordret, fremskyndede vi vores strategiproces. Nu har vi lagt fundamentet for ikke blot en fordobling af vores omsætning, men også til en betydelig forøgelse af vores positive indflydelse i forhold til vores kunder, partnere og medarbejdere. Vi går efter førerpositioner og vil investere i vores kernesegmenter og gøre bæredygtighed til kernen i vores måde at drive forretning på.
For spredte - skarpere fokus
Målene skal nås gennem både opkøb og organisk vækst såvel som ambitiøse investeringer i bæredygtighed, innovation og digitalisering. Hempel forventer 50 % vækst fra opkøb, men strategien har også en klar prioritering af at opnå branchelederskab på specifikke områder inden for fire udvalgte segmenter: Husmaling samt overfladebeskyttelse til marine-, infrastruktur- og energiindustrien.
I 2025 forventer Hempel, at mere end 50 % af omsætningen vil komme fra specifikke undersegmenter og geografiske områder, hvor firmaet har en ledende position. I dag er det mindre end 10 %.
- Vi har været for spredt, og nu er vi nødt til at fokusere. Derfor stopper vi også bestemte aktiviteter i visse regioner, men vi styrker andre. Vi er dog også klar over, at vores kunder har brug for en leverandør med ’end-to-end’-løsninger og en omfattende viden om og indflydelse på markedet. På grundlag af dette har vi begyndt en transformation af vores måde at sælge og udvikle produkter på. Vi indgår i endnu stærkere partnerskaber med en række af vores kunder, så vi virkelig forstår deres behov og fremtidige udfordringer og sammen kan skabe differentierede løsninger, understreger Lars Petersson.
Bæredygtighed en vigtig faktor for vækst
Den nye strategi sætter ambitiøse mål for bæredygtighed, såsom at være CO2-neutrale i egne driftsaktiviteter i 2025 og også en reduktion af kundernes CO2-aftryk.
For at sikre en konsekvent, videnskabelig og veldokumenteret tilgang til at blive ledende på bæredygtighedsområdet inden for malingindustrien, har Hempel forpligtet sig til Science-Based Targets. Bæredygtighedsrammen vil blive lanceret i februar 2021.
- At gøre bæredygtighed til kernen i vores måde at drive forretning på vil skabe forandring både internt i Hempel og gennem hele værdikæden og for vores produkter og løsninger. Vi ser bæredygtighed som en vigtig faktor for vækst, da vi kan hjælpe vores kunder med at nå deres bæredygtighedsmål. Vores målsætning om at fordoble i størrelse over de næste fem år gør vores forpligtelse på bæredygtighed endnu vigtigere, og vi er klar til at træffe nogle modige beslutninger, efterhånden som vi får luft under vingerne, slutter Lars Petersson.
Om Double Impact-strategien:
Mens verden kæmpede for at indstille sig på en ny virkelighed, prioriterede Hempel udviklingen af deres strategiske prioriteter. Nu er firmaet klar til at præsentere Hempels næste skridt.
Double Impact-strategien vil fordoble Hempels omsætning i 2025 og gøre Hempel i stand til at fordoble sin positive indflydelse. Opsummeret betyder det:
• En fordobling gennem både organisk vækst og opkøb i 2025. Omkring 50 % af væksten vil stamme fra opkøb med fokus på både produktinnovation og teknologi
• En fokusering af virksomheden med henblik på at give Hempel flere ledende positioner i de udvalgte undersegmenter og geografiske områder. I 2025 vil mere end 50 % af omsætningen komme fra de områder, hvor Hempel har en ledende position, sammenlignet med mindre end 10 % i dag
• Øget innovation både af produkter og teknologi samt at gøre bæredygtighed til en central drivkraft for innovationen. Hempels digitale løsninger vil opfylde kundernes behov. I Hempels udvalgte segmenter vil firmaet skabe de bedste ’end-to-end’-løsninger for kunderne
• At være CO2-neutrale i 2025 og at forpligte sig på det videnskabsbaserede mål for at sikre en konsekvent, videnskabelig og veldokumenteret tilgang til at reducere Hempels CO2-udlening på tværs af virksomhedens værdikæde