Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Jan Møller sejlede selv sin båd hjem fra Italien med venner. Nu er båden i hal i Dragør. En tur på 3.000 sømil. Privatfoto
Kort Nyt

Fra smørtenor til dansk viking: Jan Møller forklarer om ny German Frers 50

WiFi-signaler fra AIS-transponderen kommer ikke ud af solo-jordomsejler Jan Møllers nye båd, da kulfiber ikke lader radiosignaler passere. Samtidig mangler italieneren gribe- og håndlister, forklarer Møller om sin 50 fod lange båd, der i efteråret blev sejlet hjem fra Italien.

Af Troels Lykke |

Jan Møller skriver i et Facebookopslag, som vi har fået lov til at bringe. Nu skal hans nye German Frers opdateres til danske forhold:

Dét, som gør en sejlbåd god, kan i min optik sammenfattes sådan her: Den sejler godt, er stærk, den fungerer efter hensigten - og vigtigst, den passer godt på de mennesker, den har ombord.

Efter over 3000 sømil i Dream On, min German Frers 50, er jeg ikke i tvivl om, at hun sejler godt. Faktisk rigtig godt, på alle kurser og i alle vindstyrker.

Samtidig fandt vi ud af, på den barske måde, at hun er stærk. Sådan en strømsø på en fire meters højde i en medstrøm på seks knob op mod en kuling, det gav nogle landinger, som godt kunne ryste plomberne ud af tænderne. De eneste problemer, vi havde, var et bomnedhal, som blev ved med at sprænge.

Trådløst udstyr med omtanke

Båden er bygget stærkt, i kulfiber og epoxy - jeg tror ikke, der er meget glasfiber i hende. Det er faktisk en udfordring, nogle vil sige, at det er et problem, nemlig at WiFi-signaler fra AIS-transponderen ikke kommer ud af båden, kulfiber lader ikke radiosignaler passere. Så alt brug af trådløst udstyr skal liiige tænkes igennem!

På den anden side er det positivt, at der ikke behøves kommunikationsudstyr til at fortælle de sovende i forkøjen, at der trimmes på spillet agterude - det ved de ALT om, sådan en kulfiberkasse har jeg jo som tidligere beskrevet havene som lydkulisse, som det indvendige af en bastromme under en rockkoncert.

Og så er damen også stiv (nej, Merete (Jans hustru, red.), hun er ikke beruset, men har en høj stabilitet). Dét på trods af, at hun er ret smal, godt nok over fire meter bred i dækket, men vel ikke meget over tre meter bred i vandlinjen, ikke meget for en 15 meters båd.

2,9 meter køl

Stabiliteten kommer fra en tung og dyb køl, over 50% af vægten er placeres i kølen, 2,9 meter dyb! Så ikke så forskellig fra vores tidligere båd Chelsea (Aphrodite 101, red.), dog med en noget mere 'familievenlig' begyndelsesstabilitet.

Styrken og stivheden gør hende naturligvis hurtigere, men også mindre eftergivende og mere rå i sine bevægelser. Det er ikke nødvendigvis et problem, vi skal bare vide det.

Jo, det er faktisk et problem - som hun er lige nu, er der nemlig INGEN håndlister, gribekarme eller fodstøtter. I øjeblikket er vores ven Paul Cohen i gang med at designe gribelister til ratpiedestalerne, disse skal også være base for de nye instrumenter.

Udover det kommer der håndlister ved nedgangen og ved pantryet. Jeg venter lidt med håndlister på dækket, men det kommer nok også. Se lige denne 'haute couture'-ting som Paul har udtænkt i 25mm rustfri stål.

Så vi er i gang med opdrage hende til at passe på os, det er meget vigtigt.

Jan Møller,
Vedbæk

German Frers 50
Længde: 14,99 m

Bredde: 4,19 m

Dybgang: 2,90 m

Vægt: 10.200 kg

Kølvægt: 5.300 kg

Bygget: Carbon/epoxy

Motor: Yanmar 4JH3TE 75hp sail drive

Design: Frers Naval Architecture

Byggested: Logos Composites S.A. (Switzerland) - Uggè Boatyard (Italy)

Mast og bom: Nordic Mast Carbon mast - park avenue boom

Byggeår: 2004

Pris: Ukendt

content-loader
content-loader
content-loader