Kapsejlads
Anders Johansen i Beluga, en JPK 10.30, blev kun slået af Folkebåde, som er urimeligt favoriseret af DH-reglen. Det er nærmest svært ikke at vinde i Folkebåden i den slags luft til Samsø og tilbage igen. Foto: Peter Brøgger

JPK 10.30-sejler surfede 17,34 knob til flot fjerdeplads efter tre Folkebåde i AFI 2Star

Loggen stod i lange perioder mellem 12 og 16 knob, og på et tidspunkt fløjtede vi afsted med over 17 knob, forklarer Anders Johansen i den surfende JPK 10.30. Læs beretning om turen fra Aarhus til Samsø og retur igen efter overnatning i Ballen Havn.

Af Troels Lykke |

Anders Johansen fra Vejle forklarer om sejladsen i et opslag på sin Beluga-Facebookside, som vi har fået lov at bringe:

Belugas last er ladet med Samsø-kartofler på krydset frem mod mål i Aarhus. Hver båd, der deltog i AFI 2Star fik nemlig to poser lækre Samsø-kartofler med hjem. Derudover fik vi en masse go'e oplevelser, mødt sejlervenner - nye som gamle - i fantastisk sommervejr med masser af vind og solskin.

Sejladsen er sædvanligvis hurtigt udsolgt, omkring 130 både med hver sin to-mands besætning dyster om “Damernes Pokal”. Folkebådene har tradition for at vinde, da de har et fordelagtigt måltal, men de er nok også rimelig dygtige sejlere.

Starten gik ud for Sejlsportscentret efter omvendt respit - udregnet så alle både i princippet kommer i mål på samme tid. Beluga startede kl. 10.18.47, og inden starten var sejlvalget blevet grundigt debatteret blandt besætningen.

Stor gennakker i 14 m/sek.

Konklusionen blev den lille gennakker, da der var udsigt til 12-14 m/s i middelvind. 10 min. inden starten ombestemte vi os igen og skiftede til stor gennakker. Det kom vi ikke til at fortryde. Hold da op.

Det lykkes at sætte fartrekord i omegnen af Sletterhage, hvor bølgerne var lange, og bygerne trak hen over os.

Loggen stod i lange perioder mellem 12 og 16 knob, og på et tidspunkt fløjtede vi afsted med over 17 knob.

Bomninger er altid lidt spændende i hård vind, men vi klarede 5-6 styks af slagsen efter at have memoreret manøvrerne flere gange i koncentreret gruppearbejde.

Da vi rundede den grønne bøje ved Lindhold Dyb, pegede stævnen mod Ballen på en mere spids kurs. Vinden var stadig 10-12 m/s og vindvinklen 90’. Ingen sejlede med flyvesejl, men efter 3-4 sømil forsøgte vi os med code zero, og så lettede vi igen. Det gik akkurat.

Fest udendørs i Ballen Havn

Festen i Ballen var pga c-ordet rykket udendørs, men det gik så fint i det dejlige sommervejr med moleøl, fine lodtrækningspræmier fra Helly Hansen og lækker menu fra restaurant Dokken. Vi gik dog tidligt til køjs, da søndagen tegnede til hård vind på kryds retur til Aarhus.

Søndag startede vi i fem grupper pr. 30 min. Vi lagde igen ud med code zero på hård skæring mod Lushage. Det gav os føringen i gruppen, men også en del sved på panden. Fra Lushage var det bare at stramme skøderne og krydse til Aarhus.

Det blev en go' dyst mod specielt “The Beast”, Figaro 2 med Helle og Jan, som desværre kom foran os tæt på Tunø i den stærke modstrøm. Vi hang dog på og rundede sidste mærke 20 meter efter dem.

Så gik der matchrace i den, og efter et par kryds, mere sved på panden og lange arme hos besætningen var vi foran igen, men ak - på målstregen manglede vi 10 sekunder.

Fjerdeplads efter tre Folkebåde

Skidt, pyt. Vi havde et mere fordelagtigt måltal end “The Beast” og endte derfor med en løbssejr - og en overaltplacering som nummer fire (efter tre Folkebåde).

Knapt fortøjet var der dejligt familiebesøg, åbent cockpit, oprydning i ormegården og moleøl. Tak til sponsorer og arrangører for et helt igennem fint arrangement. Den tager vi gerne næste år igen.

Foreløbig puster båden ud i Aarhus, så den er klar til start næste lørdag kl. 13 sammen med 30 andre singlehandsejlere på Danmark Rundt-sejladsen.