Gå til hoved-indhold
Test
Sea Ray 320 Sundancer er både til langtur og dagture. Og den fås enten med inden- eller udenbordsmotor. PR-foto
Test
Test
Vi havde fart på i Cannes. Fotos: Troels Lykke
Test
Test
Med joystick er det utroligt let at lægge til i havnen.
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test

Test af søens Audi: Sea Ray Sundancer 320 har fin kombi med bowrider og overnatning til fire

320 Sundancer fra USA’s mest anerkendte bådværft, Sea Ray, kan meget og får med masser af optræk, lækre detaljer og god plads det store smil frem, viser vores test i Cannes. I Danmark har Risbjerg solgt to styks, én med indenbordsmotor og én med to påhængsmotorer.

 

Af Troels Lykke |

Amerikanerne kan det med motorbåde. Vi har været der flere gange. De udvikler og udvikler og er vilde med bådlivet - og gerne med store motorer bag på.

Man må gerne se, hvor store påhængsmotorerne er. Show off - ja tak, siger amerikanerne. Denne Sea Ray Sundancer 320 sælges derfor i dag med to Mercury 350 Verado-påhængsmotorer med Joystick Piloting.

Kæmpe overskud fra motorerne

Det er en temmelig tjekket båd og koster da også 2,79 mio. kr., leveret til Danmark. Det er allerede sket, fortæller den danske importør Jakob Sørensen fra Risbjerg i Them.

Han var med på solskinsdagen i Cannes, hvor Motorbaadsnyt.dk fyrede den af på Middelhavet. I vores test var der 3 x 250 Mercury Verado-motorer på. Det var ikke kedeligt. Det var sjovt.

Der var et kæmpe overskud fra motorerne. Farten kunne nemt ramme 40 knob på cirka 20 sekunder, også selvom Sundancer 320 vejer 6,5 ton. Båden fås også med flere typer indenbordsmotorer, eksempelvis én med Dual Mercury Diesel 3.0-270 hk SD DTS Bravo 3X til en samlet pris på 2.317.270 kroner.

Sejlglæde og offshore-egenskaber

Sejlglæden på bådtypen er enorm af flere årsager. Én af dem er, at båden er stærk. En anden, at det dybe V-skrog på 21 grader ikke slår sig. Båden har offshore-egenskaber, og du ikke skal være bange for at sejle til Anholt.

Samtidig er larmen fra motorerne til at overse. Påhængsmotorer i dag er ikke, hvad de var for tyve år siden. Du kan nu tale, mens du sejler 30 knob, uden at skulle råbe. En tredje årsag er, at båden viser så meget overskud, at du for alvor må fortælle dine gaster, at du nu gasser op, hvis de skal blive om bord.

Sea Ray er ikke dumme. De har spurgt folk, hvordan de bruger deres både, og med mange kunder, der havde travle hverdage, fandt de ud af, at der ikke er så meget tid til at komme væk som tidligere.

Bowrider på stor båd

Folk ønsker fortsat at have denne mulighed, men er mere tilbøjelige til at bruge båden til at underholde med lejlighedsvise weekendkrydstogter. Sea Ray Sundancer 320's mission var at skabe en stor bowrider med mulighed for overnatning. Det er lykkes.

Da vi testede for fuld udblæsning, sad der tre personer på fordækket i velpolstrede solsæder og nød farten og Middelhavets varme vind i håret. Det skal være en oplevelse at sejle, og det har Sea Ray forstået. Bowrider på både er ikke unormalt. Det unormale er, at man laver det på en 32-fods båd. Sundancer 320 kombinerer dermed værdierne fra en cruiser og en bowrider i én, smart pakke.

Ellers byder amerikaneren på et stort, åbent cockpit med en dejlig rundsiddegruppe med tilhørende bord og veludstyret pantry.

Under dæk rummer båden to enkelt, langsgående sengepladser under trappenedgangen og en siddegruppe, som kan laves om til en stor dobbeltkøje i stævnen samt et separat, aflukket toiletrum. Dertil pantry med mulighed for mikroovn og køleskab.

Konstruktion hæmmer vibrationer

Sea Ray anvender flere måder for at reducere lyd og vibrationer ombord på deres både, som de tilsammen kalder deres Quiet Ride-teknologi, der begynder, når kompositpaneler lamineres lige ind i skroget. Panelerne omdanner vibrationsenergi til varme, som ledes væk af vandet.

Forruder er konstrueret med blødgjorte kanter, som begrænser mængden af ​​vindstøj. Skærme med drivenheder, ligesom musikinstrumenter, kan fungere som lydplader til at transmittere lyd og vibrationer gennem en båd, hvilket er grunden til, at Sea Ray samarbejdede med Omni-produkter på en patenteret måde at "tune", så motorstøj og vibrationer dæmpes .

En tomme tykt akustisk skum bruges på maskinrumsskotter. Gummipakninger og neoprenisolatorer bruges på luger og ved montering af tankage til beslag. Listen er ret omfattende, da et fald på 10 decibel i støj svarer til en støjreduktion på 50 procent, ifølge Sea Ray.

Samtidig kommer hardtop-mulighederne på Sundancer 320 i flere konfigurationer: Hardtop med ankerlys, hardtop med et manuelt betjent canvas ovenlysvindue, hardtop med en valgfri elektrisk styret solskærm eller hardtop med både ovenlys og elektrisk styret skygge. 

Konklusion: Stærk designhybrid

Sundancer 320 er ideel til dagsture eller overnatninger. I cockpittet er der køleskab, vask og valgfri elektrisk grill. Båden er en designhybrid til dagsejlads eller masser af plads om på, så fire kan tage på en uges ferie uden at slå hinanden ihjel.

Sea Ray Sundancer 320 har flere, typisk modsatrettede, designtræk, men kombinationen af dagsejlads og længere tursejlads er lykkes. Det dybe v-skrog fremme, med en vinkel på 21 grader, giver desuden amerikaneren offshore-egenskaber. Vi havde helt klart det store smil fremme under testen i Cannes.

Sea Ray 320 Sundancer:
Længde, indenbordsmotor: 9,85 m
Længde, påhængsmotorer: 10,59 m
Bredde: 3,25 m
Dybdegang: 0,80 m
Højde: 2,72 m uden radar
Højde: 3,33 m med radar
Motor: Benzin / diesel
Motorfabrikant: Mercury
HK: 500 – 750 HK
Rækkevidde: 228,53 km (marchhastighed)
Antal kahytter: 2
Antal toiletter: 1 
Pris m. Twin Mercury 350 Verado-påhængsmotorer og Joystick Piloting: 2,79 mio. kr.
Pris m. DUAL Mercury Diesel 3.0-270 SD DTS Bravo 3X: 2,32 mio. kr.
Pris m. Twin Mercruiser ECT 4.5L MPI DTS w/Bravo3 ( T-250 PHP ): 1,96 mio. kr.
Forhandler: www.Risbjerg.dk, Them

content-loader
content-loader
content-loader