Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Øget ventetid vil betyde øget risiko for kollision med enten andre både eller direkte med broen, der ligger ved Limfjordens smalleste sted, siger Jan Stage til Nordjyske. Foto: Vejdirektoratet

Aggersundbroen og Vilsundbroen i Limfjorden truet af færre åbningstider

I dag kan sejlerne kommer gennem broerne hver halve time. Men Vejdirektoratet ønsker, at broerne kun skal åbne én gang i timen, så bilisterne ikke skal holde i kø så ofte, mens bådene passerer.

Af Troels Lykke |

Formanden for Sejlklubben Limfjorden i Aalborg, Jan Stage, krydser fingre for, at et forslag om ændrede tider for broåbning gennem de to Limfjordsbroer, Aggersundbroen samt Vilsundbroen, ikke bliver ført ud i livet.

Han er bange for, at det vil få stor betydning for sejlernes sikkerhed, hvis Vejdirektoratet kommer igennem med tankerne om halvering af broåbningerne på de to broer.

I dag kan sejlerne kommer gennem broerne hver halve time. Men Vejdirektoratet ønsker, at broerne kun skal åbne én gang i timen, så bilisterne ikke skal holde i kø så ofte, mens bådene passerer.

En af de stærkt kritiske organisationer er paraplyorganisationen Aalborg/Nørresund Fritidshavne (ANF), som Sejlklubben Limfjorden er en del af. ANF er paraplyorganisation for fem sejlklubber i Aalborg-området med over 1000 både.

Øget ventetid vil øge sikkerhedsrisiko

Jan Stage tager ofte turen vestpå fra Vestre Bådehavn i Aalborg i sin 39-fods Omega-båd ”Juliana” til blandt havnen i Løgstør. Derfor sejler han ofte igennem Aggersundbroen, som forbinder Vesthimmerland og Han Herred.

- Øget ventetid vil give væsentlig større sikkerhedsrisiko. Hvis ikke broen åbner hver halve time, vil mange både hobe sig op i det smalle farvand ved broen, hvor de vil ligge og vente på at komme igennem, siger Jan Stage til Nordjyske.dk

Det vil betyde øget risiko for kollision med enten andre både eller direkte med broen, der ligger ved Limfjordens smalleste sted, siger Jan Stage.

Stærk strøm på stedet

Aggersundbroen åbner i dag hver halve time

Problemet er, at der er stærk strøm på stedet, og når der ligger mange både sammen og venter i den stærke strøm, så er der stor fare for sammenstød, påpeger sejlerformanden, som i øvrigt understreger, at der ligger forkerte beregninger til grund for Vejdirektoratets forslag.

- Vejdirektoratet overdriver, når man postulerer, at en broåbning tager seks-otte minutter. På den baggrund har direktoratet konkluderet, at en broåbning på Aggersundbroen svarer til, at broen er spærret for trafik 25 procent af tiden i sommerperioden.

- Det tal er faktuelt forkert. Omkring fire til fire et halvt minut er det rigtig tal for tiden på en broåbning, siger Jan Stage, der ved selvsyn har konstateret, at direktoratets tal ikke holder.

Kilde: Nordjyske.dk

content-loader
content-loader
content-loader