Gå til hoved-indhold
Tur
På en april-sejlads sætter man for alvor pris på solens varme stråler mod kinderne, mener sejler Thomas Veber. Privatfoto

Langturssejler Thomas Veber: Forårssejlads er som et godt smørrebrød – få tre gode råd

Flere sejlere kæmper i disse dage for at gøre båden sæsonklar – og det er en stor fejl. Det mener Bavaria 36-sejler Thomas Veber, der forleden sejlede 120 sømil fra svenske Skanör til Marstal. Læs Saras interview med forfatteren.

Af Sara Sulkjær |

At lade tænderne bore sig gennem et stykke højtbelagt smørrebrød med en blød, smagsfyldig top og et solidt underlag som kontrast er en højt værdsat spise, når sejlklubber landet over byder til generalforsamling eller standerhejsning.

Men med lige så stort et velbehag, de inkarnerede sejlere synker et stykke velsmurt smørrebrød, lige så højt bør sejladsen i ydersæsonen stå på de selvsamme bådejeres sejlerlister: 

- Sejlads i ydersæsonen er netop som det gode smørrebrød. Du nyder det meget mere, fordi du både har det lækre på toppen, men også den mere knasende bund. Sommeren har ikke det, som knaser, mener den inkarnerede Bavaria 36-sejler, Thomas Veber.

Klar luft og ingen alger

Veber er sejler med stort S. Foruden flere Atlanterhavskryds og længere sejladser i Caribien og i Middelhavet kan han skrive utallige togter i hjemlige farvande på sit CV.

Undervejs har han på egen krop mærket vejrets luner. Han har mærket, hvordan den ofte fine, middelvarme danske sommer pryder smørrebrødets top og indbyder til sjov og spas nær vandet – en varme, du, ifølge sejleren, i endnu højere grad sætter pris på i ydersæsonen, når kulden, brødets knasende bund, omgiver dig:

- Luften og vandet er fuldstændigt klart, når der i foråret endnu ikke er alger, der gør vandet grumset. Alle detaljer på bunden er tydelige, og farverne og kontrasterne er meget kraftigere og flottere end om sommeren, påpeger Veber.

Mens solens varme stråler byder de små krusninger på Marstals havnebassin op til dans, fuglene dovent glider over den skyfri himmel, og Veber med en kop varm kaffe i det lyserøde plastikkrus begejstret fortæller om den 120 sømil lange april-sejlads fra svenske Skanör til Ærøs største by, er det ikke svært at tro sejlerens begejstrede ord.

Bliv i havn

Men 15 grader, høj sol og ingen skyer er langt fra en garanti, når DMI’s vejrprognoser for april toner frem på skærmen. 

”Det skal være en fornøjelse at sejle”, lyder Vebers motto. Et motto, der, når barometeret sladrer om lavtryk, og vinden spiller i mastetoppen, netop kan gøre sejlads i ydersæsonen til en sjælden affære.

- Er vejret dårligt eller køligt, så bliv alligevel hellere i havn, læs en bog eller bestil en pizza, understreger familiefaren, der med sin hustru og to teenagebørn med et par pizzabakker under armen ikke sjældent har sat kursen mod havnen på en ganske almindelig tirsdag:

- Der er nogle, der synes, vi er mærkelige, men vi nyder virkelig at få de her afbræk fra hverdagen. At være sammen i et par timer på båden og ikke at skulle tage stilling til arbejdsmails, men bare være til, fortsætter sejleren, der foruden at fortælle og skrive om sine oplevelser på vandet arbejder deltid i en IT-virksomhed.

Varme er nøglen til succes

Netop varmen er den afgørende nøgle til succes, hvis besætningen ombord skal opdage ydersæsonens charme. 

- Der findes simpelthen ikke noget værre end at fryse. Man bliver inaktiv, søsyg, og man nyder ikke sejladsen, understreger 45-årige Thomas Veber.

For familien Veber har tre varme produkter været afgørende i deres rejse mod sejlads i ydersæsonen. Tre produkter, som Veber her deler med andre sejlere, der drømmer om at tage hul på sejlersæsonen før påske:

1. Dieselvarmer
- Sæsonen bliver længere, faktisk kan båden bruges året rundt, hvis du har dieselvarmer ombord. Varmen kommer ud i alle kahytterne, så du undgår, at båden bliver fugtig og kold, forklarer Veber.

En dieselvarmer koster typisk mellem 10.-12.000 kroner, men kan alternativt erstattes af en 230v elektrisk varmeblæser til et par hundrede kroner.

2. Bagstykke til sprayhooden
- Med et smart stykke, der monteres bag sprayhooden (se foto nederst i artiklen, red.), kan du sidde i cockpittet og holde udkig, og samtidig være beskyttet fra vejr og vind. Hvis det skal være rigtig luksus, kan du ved at åbne nedgangslugen få glæde af dieselfyrets varme om læ, påpeger sejleren.

Omkring 6000,00 kr. har familien Veber givet for et bagstykke på deres 36 fod lange båd. Priserne varierer dog alt efter størrelse og producent.

3. Varmedunk
- Er du kold, når du lægger dig under dynen, er det som om, at sengen aldrig bliver rigtig varm. Her er varmedunken simpelthen det bedste. Vi har selv fire ombord, én til hver af os. Læg den bare under dynen ti minutter inden sengetid, så får du en varm nat i køjen, understreger Thomas Veber.

Varmedunken kan for et mindre beløb købes i en lang række forretninger.

content-loader
content-loader
content-loader