Bådværfterne presset af levering af teak og fordoblede priser
Burma-teak er noget af det bedste, men lige nu er flere værfter presset med at få leveret, en af dem er Faurby og Nordship Yachts i Lunderskov, hvor vi var forbi og mødte medejer af værftet, Thomas Dan Hougaard, der fortæller at man heldigvis stadig har teak på lager.
Fragtpriser og uro i Myanmar er nogle af de faktorer der har fået certificeret regnskovstræ fra Burma til at stige, men også næsten umuligt at få leveret lige nu.
- Burma-teak, der fældes lovligt, er desværre svært at få fat i til vores teakdæk bl.a. og vi vil gerne have det istedet for plantageteak, der ikke har nok holdbarhed. Men fordi det er svært at få fat i Burma-teak, må vi tænke i andre baner, vi har dog stadig et pænt lager, vi har købt stort ind, men lige nu kan vi ikke få fat i Burma-teak og priserne er fordoblet, siger medejer af Faurby og Nordship Yachts, hvor den anden medejer er Lars Buchwald.
Minbaad.dk var forbi Lunderskov, hvor vi bl.a. så en ny Nordship 500 under bygning.
Bådværfterne i Danmark og hele Europa kæmper også med at få levering af kortplottere og andet.
Om teaktræ (Burma- og Bangkokteak):
Teaktræ er på grund af sin overordentlige store holdbarhed og stabilitet, sin formbestandighed , styrke og sejhed og ensartede kvalitet, moderate vægt, relative lette bearbejdelighed og tiltalende farve blevet en meget eftertragtet træsort, der anvendes til yderst forskellige arbejder, hvor man snart udnytter træets store holdbarhed og modstand over for ydre påvirkning, og snart dets tiltalende farve og struktur til dekorative formål.
Det finder således udstrakt anvendelse inden for skibsbygningsindustrien og er i stabilitet uovertruffen til skibsdæk, desuden til alt udendørsarbejde, jernbanevogne, karosseriarbejder, bygningsfacader, porte, døre,