Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Boris Herrmann rammer fisker i Vendée Globe. Foto: Vendeé Globe-sejler. Foto: Jean-Marie Liot/Seaexplorer

Sovende Vendée-Globe-sejler Boris Hermann ramte fisker kort før mål - solo-sejler Jens Selin Als kommenterer

En sejlbåd, der sejler 20 knob, i dette tilfælde uden AIS, og med skipperen sovende, skriver en harm Jens Selin Als, der selv har krydset Atlanten, hvor han ramte et objekt i vandet, så han måtte forlade båden. Nu ramte Boris Herrmann en fiskerbåd i det vestlige Frankrig.

Af Troels Lykke |

Jens Selin Als fra Holbæk skriver på Facebookgruppen 'Singlehandsejler', hvor der er i øjeblikket stor debat, dette indspark, som vi har fået lov at bringe på Minbaad.dk:

Så skete det igen i et stort internationalt sejlsportsarrangement! En deltager kolliderer med et andet fartøj, i dette tilfælde i solojordomsejlingen Vendée Globe.

Boris Herrmann kolliderer med en fisker 90 sømil før mål i Les Sables d’Olonne i Frankrig.

En sejlbåd, der sejler i nærheden af 20 knob, i dette tilfælde uden AIS, og med skipperen sovende.

Uacceptabelt

90 sømil er kun 4 -5 timer fra mållinjen. Det er et område med rigtig mange fiskere, hvoraf en del rutinemæssigt lukker for AIS, når de fisker (har selv oplevet det i samme område) samt andre fartøjer med få eller ingen moderne varselssystemer.

Deltageren siger, at han havde alle sine alarmer tændt herunder radar, men alligevel sker kollisionen.

Jeg tænker på Volvo Ocean Race, hvor en deltager kolliderer med en kinesisk fisker udfor Hong Kong og mindst én bliver dræbt. DET ER UACCEPTABLET.

Alle parametrene for at sådan en hændelse vil ske er til stede og kendte på forhånd, dette er ikke et uheld, det er et held, at ingen andre har kollideret endnu, og at ingen mennesker blev dræbt eller skadet.

Ansvar hele vejen rundt

Der er ansvar nok til at række hele vejen rundt om bordet.

Arrangører: I ved dette! Sørg for overvågning, følgefartøjer med sirener og lys, evt. overvågning fra luften, det er kun, selv i dette tilfælde, ganske få fartøjer ad gangen. Krav til deltagerne og deres landorganisation. Sikkerhedssystemer som AIS SKAL virke, ellers er det diskvalifikation.

Deltagerne: I ved dette! Skipper ansvar! Ja, jeg ved godt, at motor viger for sejl, men her var det faktisk en fisker, der trawlede, og det kan ikke overlades til resten af verden at forvente, at en sejlbåd kommer farende gennem natten med 20 knob i et stærkt trafikeret område.

Shore-crew: I ved dette! Sejl dog ud og tag imod jeres helt med en stor motorbåd med projektører og sirener til at varsle andre og/eller til at vække skipper. Kald fartøjer i nærheden over VHF.

Ingen af disse ting vil gøre sejladsen mindre spændende.

DET ER UACCEPTABELT at udsætte andre mennesker og fartøjer for fare ved hensynsløshed.

Jens Seil Andersen

content-loader
content-loader
content-loader