Gå til hoved-indhold
Udstyr
Et større udviklingsarbejde ligger bag den nye båd, som har fået navnet X4⁹E. Selve båden er med andre ord en tilpasset X4⁹. Det er dyrere med el-motor på båden, hvor meget dyrere vil X-Yachts afsløre senere, fortæller de i dag til minbaad.dk. PR-foto

X4⁹ er den første X-yacht med el-motor - kan sejle 22,7 sømil med 5 knobs fart

Rækkevidden ved elektrisk opgives konservativt og med en høj sikkerhedsmargen til 22,7 sømil ved 5 knob i stille vejr. X4⁹ har to finske Oceanvolt ServoProp SD10-motorer på hver 10 kW. Motorerne kører på 48 volt. Men propellerne kan også producere strøm fra 6 knob for sejl.

Af Troels Lykke |

Bilbranchen er allerede langt inde i den grønne omstilling til elektrisk drift – men nu er bådbranchen omsider på vej.

Det har taget længere tid, eftersom der er andre udfordringer at tage højde for – men her i 2022 findes der både produkter og praktiske erfaringer, som faktisk gør det muligt at designe og bygge et driftssikkert og funktionelt system, også til fritidsbåde.

“Vi har ikke villet være ”first movers” på det her felt, men har ønsket at vente til teknologi og viden på området har været modent. Og jeg er rigtig glad for at kunne sige, at tiden nu er den helt rigtige til at præsentere den første X-Yacht med elektrisk motor, ”fortæller Kræn Nielsen, CEO i X-Yachts. 

Større udviklingsarbejde ligger bag

Et større udviklingsarbejde ligger bag den nye båd, som har fået navnet X4⁹E. Selve båden er med andre ord en tilpasset X4⁹.

”Processen er foregået i tæt samarbejde med bådens ejer”, fortæller John Morsing, teknisk chef hos X-Yachts.

«Det har været afgørende for os at finde det rigtige projekt til vores første el-drevne båd.  Ejeren af den første X4⁹E kender vores både, og har en stærk passion for grønnere og mere lydløs sejlads. Han vil også sejle på langtur, hvilket stiller endnu større krav til systemet. Båden er derfor blevet opgraderet på flere områder, også når det gælder rig, øvrig elektronik og så videre. Til et sådant brugsområde har vi valgt et hybrid-system. Det vil sige, at der er installeret en dieselgenerator, som har kapacitet til at drive båden i situationer hvor der ikke er tilstrækkelig kapacitet i batteribanken”, siger Morsing.

Finske Oceanvolt førende til fritidsbåde

Fremdriftssystemet i den nye X4⁹E er udviklet og leveret af finske Oceanvolt, der er blandt verdens måske førende producent af elektriske motorer til fritidsbåde.

«Oceanvolt har været med hele vejen, og har været en helt central samarbejdspartner for os», siger Morsing.

”Båden er 49 fod og vejer godt 12 tons, så det er jo en forholdsvis stor båd. Derfor har den fået to stk. Oceanvolt ServoProp SD10-motorer på hver 10 kW. Motorerne kører på 48 volt, og er monteret på hver side af det traditionelle motorrum, under agter kabinernes køjer. Motorrummet er blevet til et dedikeret teknikrum, med plads til batteribank, lader/inverter, BMS, controllere og så videre. Løsningen med to motorer giver ikke bare mere kraft, men også større sikkerhed”, siger Morsing.

22,7 sømil på el-motor

Batteribankens kapacitet er på 28,8 kW, i form af LifePo4 lithiumbatterier, hvor man kan udnytte langt mere af den teoretiske kapacitet.

Rækkevidden ved ren elektrisk drift afhænger i høj grad af vind- og bølgeforhold, samt ikke mindst af bådfart, men opgives konservativt og med en høj sikkerhedsmargen til 22,7 sømil ved 5 knob i stille vejr.

Har man brug for at sejle længere for motorkraft, kan dieselgeneratoren – en Fischer Panda – levere 11 kW. Den kan drive båden frem, så længe der er diesel på tanken.

Producere strøm under sejlads med el

En af de store fordele ved elektrisk drift, er muligheden for såkaldt regenerering. Ved sejlads for motor forbruger propellernes rotation strøm, på samme måde som et dieseldrevet system forbruger diesel. Men ved sejlads for sejl kan et elektrisk fremdriftssystem producere strøm ved hjælp af propellerne.

X4⁹E kan lave op til 3,5 kW ved regenerering (ved sejlads over 8 knob). Det betyder at sejlads i ca. otte timer vil fylde batteribanken helt op. Og det er en ”fuld tank” der både er grøn og gratis.

Regenereringskurven viser den teoretiske regenerering (den lyseblå linje) og den målte regenerering (den mørkeblå linje). Se kurve i bunden af artikel.

Den nye X4⁹E skal nu igennem omfattende testsejladser, inden den skal sejle Garmin Round Danmark Race 15. juni.

Læs mere hos OceanVolt om test af el-motor på den 49 fods X-Yachts.

Mere info: https://www.x-yachts.com/en/x4-9-electric-propulsion-edition/)

content-loader
content-loader
content-loader