Quantcast
Gå til hoved-indhold
Udstyr
Selve motoren sidder nede under båden, og det betyder, at der bliver vældig meget plads oppe i motorrummet til batterier og styreboks
Udstyr
Sådan ser Torqeedo-motorer ud, med eller uden foldepropel. Det tager lidt under 3 timer at lade et lithiumbatteri op.

El-motor på sejlbåden - 40 sømil i træk i vindstille: Skiftede fra 13 HK sejldrev til 4 kW podmotor

Mai Tai er en 3,2 tons tung Delphia 28 Sport fra 2008 fra Langeliniehavnen i København. Ejeren Poul Levin kan med ny el-motor sejle mindst 20 sømil med 5 knobs fart. Med mindre fart har han også sejlet 40 sømil i træk med sin Torqeedo podmotor i Götakanalen.

Af Troels lykke |

I april 2018 skiftede Poul Levin dieselmotoren ud med en elmotor. Et skifte, han ikke har fortrudt. 

- Jeg har masser af power til havnemanøvrerne, stor sikkerhed, og først og fremmest støj- og forureningsfri sejlads, når jeg er nødt til at bruge motor, fortæller han.

Fra 13 HK sejldrev til 4 kW podmotor

Indtil 2018 havde Mai Tai et 13 HK Lombardini-sejldrev. 

- Der var ligesom ikke power nok, så jeg havde overvejelsen, om jeg skulle skifte til et kraftigere sejldrev eller en elektrisk motor, siger Poul Levin og fortsætter:

- Og jeg syntes, der var flere gode grunde til at prøve den elektriske løsning. 

Levin havde en pod-motor fra Torqeedo i kikkerten og kontaktede derfor firmaet Solbaaden.dk i Aarhus, som både sælger og servicerer Torqeedos produkter.

- Vi landede på Torqeedos 4 kW podmotor, som i mine øjne har flere fordele, fortæller Levin.

- Selve motoren sidder nede under båden, og det betyder, at der bliver vældig meget plads oppe i motorrummet til batterier og styreboks, ligesom placeringen under båden betyder, at den i forvejen meget støjsvage motor høres endnu mindre i båden.

Masser af kræfter til 3200 kilo båd

Og de 4 kW viste sig at være en rigtig fin størrelse til Delphia’en med et deplacement på 3200 kg.

Poul Levin forklarer til Minbaad.dk:

- Jeg har masser af muskler, både til havnemanøvrerne og de ret få gange, jeg har brug for motoren op mod vind eller strøm. Især da jeg gik fra den faste propel, som er standard på motoren, og til en Flex-o-Fold foldepropel fik jeg virkelig det kraftoverskud, man nogle gange har brug for.

- Motoren skubber nemt min båd med de ca. 6,4 knob, der er skroghastighed. Og det er overraskende så lidt energi, der skal bruges ved lavere hastigheder. Sejler jeg 4 knob, er det under 1000W, den bruger.

Det meget lave faktiske forbrug undrer ikke Henry Thomsen, indehaver af Solbaaden.dk, som har leveret udstyret til Mai Tai - og i øvrigt til flere andre sejl- og motorbåde:

- Elmotorerne har en meget høj udnyttelsesgrad og fuldt moment fra allerførste omdrejning. Derfor ser vi typisk, at både, som tidligere har sejlet med 10-12 HK eller lidt mere, nemt kan klare sig med eksempelvis en 4 kW elmotor, forklarer han.

Rækkevidden er ikke noget problem

Podmotoren på Mai Tai får sin energi af 8 AGM-batterier på hver 12V 100Ah forbundet i serie og parallel til 48V 200Ah.

AGM er en vedligeholdelsesfri bly-batteritype, som kan holde til flere hundrede ladecyklusser, og som kan tåle dybere afladning end traditionelle marinebatterier.

Typisk kan 70% af batteriets nominelle kapacitet bruges i praksis, så batteribanken på Mai Tai har ca. 6,5 kWh anvendelig energi.

- Jeg var naturligvis spændt på, om jeg havde rækkevidde nok til de lange ture, fortæller Poul Levin.

- I den daglige drift var der ingen problemer. En tur ud eller ind ad havnen tager maksimalt 4-5 % af batterikapaciteten, og har jeg brug for lidt skub, hvis vinden lægger sig, kan jeg sejle stille og roligt i flere timer uden at komme under 50% kapacitet.

El-motor oplagt til kanalsejlads

Da ferieturen sidste år skulle gå syd om Sverige gennem Skærgården og hjem ad Götakanalen og Vättern-Vänern-Götaälv-Göteborg, ville Levin sikre sig, at han ikke kom i problemer med rækkevidden. 

Han købte derfor en lille benzin-generator, som ville kunne sættes til systemet som nødforsyning, hvis batterierne nåede et kritisk niveau.

- Jeg og min sejlmakker afprøvede generatoren, da vi skulle afsted på det lange sommertogt, og vi konstaterede, at den virkede. Siden har den ikke været startet. Selv på den lange sommertur brugte vi ikke på noget tidspunkt mere en 70% af den anvendelige energi. Og da vi nåede til den store sø Vänern i vindstille, klarede vi det første stræk på omkring 40 sømil hen over søen for motor uden problemer, fortæller Levin.

Rækkevidde på over 20 sømil

Med 5 knobs fart i vindstille er rækkevidden lidt over 20 sømil, oplyser forhandler Henry Thomsen til Minbaad.dk.

Netop til kanalsejladsen med de mange sluser er el-motor-systemet særlig velegnet.

- Når nøglen er sat i, er motoren klar til øjeblikkelig start, uden at den skal gå i tomgang, eller man skal være nervøs for, om den starter. Og det er skønt at slippe for støj og udstødningsgasser, når man ligger nede i et slusekammer, understreger Levin.

Samtidig er der den fordel, at man med kanalbilletten betalt har fri strøm i havnene, så hele kanalens 190 km klares med en “brændstofudgift” på 0.

Komfort, oplevelse og sikkerhed

For Poul Levin har overgangen til el-motor været en 100% positiv oplevelse:

- Det er helt fantastisk, at man også, når der er brug for motor, rent faktisk kan tale sammen og høre vandets skvulpen, siger han.

- Og så giver det en god sikkerhed ved havnemanøvrer og lignende, at motoren bare hele tiden er klar til start, at man bare skal skubbe til gashåndtaget. Og endelig er det også en god fornemmelse, at man ikke påvirker miljøet mere end højst nødvendigt, slutter Levin.

Pris på lidt over 40.000 kr.

Systemet på Mai Tai med Torqeedo Cruise 4.0, 8 batterier og lader har kostet 41.400 kr., hvilket ligeledes er prisen i 2020.

Dertil kommer foldepropel og montering, i dette tilfælde udført af bådebygger Jørgen Jensen. 

- Og så er omkostninger til service og vedligehold meget mindre end på en forbrændingsmotor, fortæller Solbaaden.dk til Minbaad.dk.

Fakta om priser (2020) på installationen på Mai Tai 

Motorsystem: Torqeedo Cruise FP 4.0       kr. 26.600,-

Foldepropel                                               kr.   5.900,-

Batterier: 8 stk Vision AGM 12V 100Ah    kr. 11.600,-

Lader: Zivan NG1 48V 13A                       kr.  3.200,-

Montering og installation -                       kr. 6.000,- 

------------------------------------------------------

I alt                                                          kr. 53.300 

content-loader
content-loader
content-loader