Kapsejlads
Tolv personer sejlede turen, hvor den kvindelige sejlmager Majbritt fra OneSails nu skal sy en 210 kvadratmeter spiler sammen. Foto: Troels Lykke

HH 42 skipper i Classic Fyn Rundt: Vi røg 'rundt på taget' og en spiler gik i tre stykker

Quinta Light, en HH 42 fra Vedbæk i kulfiber på 4,4 ton, hvoraf 2,4 ton er i en 2,8 meter dyb køl, drønede rundt om Fyn på 16 timer og 31 minutter. Her fortæller KDY-skipper Anders Bogason til Minbaad.dk om sejladsen, hvor også en mand svævede seks meter væk fra mastetoppen.

Af Troels Lykke |

Anders Bogason fra KDY fortæller eksklusivt til Minbaad.dk om Classic Fyn Rundt 2022 om styrbord, hvor holdet kom først i mål:

Først og fremmest mener jeg, at mit optimistiske tidsestimat fra starten var 14-15 timer.

Rekorden for enkeltskrogsbåde er 14 timer, og den havde vi ikke stukket næsen frem efter. Dertil var vejrudsigten alt for meget imod os gennem Det Sydfynske Øhav.

Du (Minbaad.dk's Troels Lykke, red.) og Kerteminde Sejlklub fik sendt os fint afsted fra Kerteminde med en TWA til broen på 150. Den barske vejrudsigt gjorde, at vi var konservative i spilervalg – en A2’er havde været markant bedre end den A3’er, vi startede ud med. Fra broen ned til Svendborg kørte vi J3 og var dernede lige omkring kl. 15.

Æræførgen viger ikke

Svendborgsund bød på kryds hele vejen igennem med en moderat medstrøm og vind på 10-25 knob. Det mest dramatiske blev mødet med Ærøfærgen eksakt i brofaget på. Han stopper som bekendt for ingen!

Fra indgangen til Svendborgsund og hele vejen op til Brandsø har vi haft små otte timers hårdt kryds, hvor vinden toppede ved 30 knob.

Vi fik hurtigt sat op med J4 og reb, hvilket var sejlføringen næsten hele vejen op til Bågø. Det var et umådeligt langt og temmelig koldt ben, hvor vinden konstant højredrejede mere end vejrudsigten og dermed forlængede krydset og dermed vores samlede sejltid.

På kryds sejler vi nogenlunde lige op med X41’erne, hvorfor vi godt vidste, at forskellen i mål skulle hentes senere med slæk på skøderne.

Selve Lillebælt tog vi med fraktional Code 0 i modstrøm på op til 5 knob og i 16 knobs vind.

Den absolut vildeste del af turen var hen over Nordfyn. Fra tragten ved Strib satte vi en helt ny A4 og havde en fantastisk tur over Æbelø mod Fynshoved. Loggen lå konstant mellem 15 og 22 knob i stjerneklart vejr.

Røg om på 'taget' - spiler på 210 kvm itu

Vind og bølger øgede dog markant hen over de 2½ time, og vinden nåede igen 30 knob. Umiddelbart før nedtagning gav en stor, skæv bølge i kombination med et ekstraordinært pust os en tur ”rundt på taget”. Den fine nye spiler (210 kvm) skal derfor nu en tur til sejlkirurgen - den er markant bedre i ét end i tre stykker...

Samlet set en rigtig fin, men også hård og vild tur - skipper var overoptimistisk på tidsestimatet (14-15 timer), og vi endte nøjagtigt på Expeditions (sejladscomputeren) estimat på 16 ½ time.

Vi havde markant færre sejlskift end i sidste weekend i Palby Fyn Cup, men væsentlig mere kryds og væsentlig højere højere middelvind. En træt og glad besætning begge gange! Stort tak til de to arrangerende sejlklubber.

Mand fløj seks meter væk fra masten - han blev tavs

Lidt ekstra drama kan tilføjes, at vi havde en meget erfaren gast i mastetoppen på vej ud af Svendborgsund for at hente et spilerfald, som var røget til tops.

Det blev lige lovligt spændende, da han i en høj sø på vej ned mistede grebet og tog en svingtur seks meter ud til hver side af masten. Den ellers ganske selvsikre herre var ganske tavs i timen derefter.

Sejlerhilsner
Anders Bogason

Holdet fra denne CFR weekend var: