Yanmar udvikler maritimt brintbrændselscellesystem til både
Brint har fordelen af en stor energitæthed og en væsentlig kortere tankningstid. Brintbrændselsceller forventes således at blive brugt i især de applikationer, hvor disse fordele er særligt vigtige. I modsætning til konventionelle motorer er der desuden stort set ingen støj.
Yanmar har udviklet en brændselscelleteknologi, der bruger brint til at producere elektricitet til realiseringen af et CO2-neutralt samfund. Det fortæller virksomheden i en pressemeddelelse til Motorbaadsnyt.dk.
Brint har ifølge Yanmar et stort potentiale som næste generations energikilde:
1: Det er det mest udbredte grundstof på jorden
2: Det kan produceres af vand og elektricitet genereret af vedvarende energikilder såsom sol, vind eller geotermisk energi
3: Der er ingen CO2-udledning på brugstidspunkte
Kortere optankningstid i forhold til lithium-batterier
Om grunden til at Yanmar har udviklet et maritimt brintbrændselscellesystem, lyder det fra Yanmars ingeniør Takehiro Maruyama:
- Vi mener, at brintbrændselscellesystemer vil være en af de bedste løsninger til realiseringen af et bæredygtigt samfund.
Medarbejder fortællere videre:
- Elektrificeringen af motorer er en vigtig del af et CO2-neutralt samfund. Nuværende elektriske både bruger hovedsageligt lithium-ion-batterier, men til applikationer som skibe, der kræver en stor effekt kontinuerligt over en lang periode, lider lithium-ion-batterier af dårlig ydeevne i energitæthed og opladningstid. Brint har på den anden side fordelen af en meget større energitæthed og en væsentlig kortere tankningstid.
- Brintbrændselsceller forventes således at blive brugt især i de applikationer, hvor disse fordele er særligt vigtige. I modsætning til konventionelle motorer er der desuden næsten ingen støj, vibrationer eller lugt af udstødningsgas, da elektriciteten genereres i en elektrokemisk proces. Disse fordele ville skabe ny kundeværdi.
Redskab til et CO2-neutralt samfund
De seneste år er der sket en stigende indsats over hele verden for at reducere drivhusgasemissioner (GHG) hen imod realiseringen af et CO2-neutralt samfund.
123 lande og en region, inklusive Japan, har allerede annonceret målet om at nå netto nul drivhusgasemissioner inden 2050, og politikker til at reducere brugen af fossile brændstoffer er ved at blive formuleret rundt om i verden for at nå dette mål.
For eksempel annoncerede EU-Kommissionen for nylig sin hensigt om at forbyde salg af nye biler med benzin- og dieseldrevne motorer inden 2035.
Samtidig tiltrækker brint sig verdensomspændende opmærksomhed som en ren energikilde, der kan erstatte fossile brændstoffer.