Gå til hoved-indhold
Motorer
I modsætning til konventionelle motorer er der desuden næsten ingen støj, vibrationer eller lugt af udstødningsgas, da elektriciteten genereres i en elektrokemisk proces. Her ses testbåden i Japan. PR-foto
Motorer

Yanmar udvikler maritimt brintbrændselscellesystem til både

Brint har fordelen af ​​en stor energitæthed og en væsentlig kortere tankningstid. Brintbrændselsceller forventes således at blive brugt i især de applikationer, hvor disse fordele er særligt vigtige. I modsætning til konventionelle motorer er der desuden stort set ingen støj.

Af Troels Lykke |

Yanmar har udviklet en brændselscelleteknologi, der bruger brint til at producere elektricitet til realiseringen af ​​et CO2-neutralt samfund. Det fortæller virksomheden i en pressemeddelelse til Motorbaadsnyt.dk.

Brint har ifølge Yanmar et stort potentiale som næste generations energikilde:

1: Det er det mest udbredte grundstof på jorden

2: Det kan produceres af vand og elektricitet genereret af vedvarende energikilder såsom sol, vind eller geotermisk energi

3: Der er ingen CO2-udledning på brugstidspunkte

Kortere optankningstid i forhold til lithium-batterier

Om grunden til at Yanmar har udviklet et maritimt brintbrændselscellesystem, lyder det fra Yanmars ingeniør Takehiro Maruyama:

- Vi mener, at brintbrændselscellesystemer vil være en af ​​de bedste løsninger til realiseringen af ​​et bæredygtigt samfund.

Medarbejder fortællere videre:

- Elektrificeringen af ​​motorer er en vigtig del af et CO2-neutralt samfund. Nuværende elektriske både bruger hovedsageligt lithium-ion-batterier, men til applikationer som skibe, der kræver en stor effekt kontinuerligt over en lang periode, lider lithium-ion-batterier af dårlig ydeevne i energitæthed og opladningstid. Brint har på den anden side fordelen af ​​en meget større energitæthed og en væsentlig kortere tankningstid.

- Brintbrændselsceller forventes således at blive brugt især i de applikationer, hvor disse fordele er særligt vigtige. I modsætning til konventionelle motorer er der desuden næsten ingen støj, vibrationer eller lugt af udstødningsgas, da elektriciteten genereres i en elektrokemisk proces. Disse fordele ville skabe ny kundeværdi.

Redskab til et CO2-neutralt samfund

De seneste år er der sket en stigende indsats over hele verden for at reducere drivhusgasemissioner (GHG) hen imod realiseringen af ​​et CO2-neutralt samfund.

123 lande og en region, inklusive Japan, har allerede annonceret målet om at nå netto nul drivhusgasemissioner inden 2050, og politikker til at reducere brugen af ​​fossile brændstoffer er ved at blive formuleret rundt om i verden for at nå dette mål.

For eksempel annoncerede EU-Kommissionen for nylig sin hensigt om at forbyde salg af nye biler med benzin- og dieseldrevne motorer inden 2035.

Samtidig tiltrækker brint sig verdensomspændende opmærksomhed som en ren energikilde, der kan erstatte fossile brændstoffer.

content-loader
content-loader
content-loader