Brancheformand Jens Quorning: Vanvittig efterspørgsel og dyre råvarer hæver priser på både
- Vi skal 25 til 30 år tilbage, hvor det gik lige så godt, som det går nu i bådbranchen. Der er prisstigninger på alt. Hele verden går amok med højere priser, og nu følger bådbranchen efter, siger Dragonfly-producent Jens Quorning, formand for Skib & Båd. Se interview.
Quorning Boats med Dragonfly har kæmpe succes. De har ordrebogen overbooket helt hen i 2024 med deres lækre trimaraner, der sejler hurtigt og godt og har masser af luksus om bord.
Tilmeld sælger værftet nu også både til Danmark. I det hele taget har de succes i Skærbæk, hvor man ligeledes mangler bådebyggere.
Både bliver dyrere
De er ikke ene om at have travlt - for har man ikke travlt nu, er man en dårlig forretningsmand i bådbranchen, hvor salget boomer.
- Verden går amok med prisstigner. Først kom byggebranchen, og nu er prisstigningerne for alvor kommet til bådbranchen, forklarer Jens Quorning, direktør for Quorning Boats og formand for bådbranchen Skib & Båd, tidligere Danboat.
- Hvis vi ikke hæver priserne på vores både, vil vi ikke have et værft om nogle år, for elektronik, stål og andet stiger. Det er ikke, fordi vi vil tjene mere på bådene, vi vil bare have udgifterne hjem, uddyber han.
Priserne på Dragonfly-bådene er derfor hævet med otte procent.
Se Minbaad.dk's interview med Jens Qourning, der har hævet priserne otte procent på sine Dragonflys: