Gå til hoved-indhold
Tur
Med ombord lige nu er udover Leonora Valentin og Sissel Therkildsen deres gode ven og uundværlige rejsemakker, Robin. Han har været en kæmpe hjælp, lige siden de så båden i Italien for første gang. Foto: Robin

Leonora og Sissel er endelig landet i eventyret efter en hård start med ødelagt forstag

Det er ikke nemt at realisere drømmene, når årene op til afgang har været pressede med en nattesøvn på i gennemsnit fem timer. Leonora Valentin og Sissel Therkildsen, der forlod København 9. juli, er nu kommet frem til Madeira med deres Beneteau 50. Se flot dykkervideo.

Af Cille Rosentoft |

- Jeg brugte en time i forgårs på at lære at lave brun sovs. Uden kulør.

Sådan siger Sissel Therkildsen, da jeg spørger de to kvinder, hvordan det går, og hvad de bruger tiden på.

- Vi har brugt tiden på at lande, forklarer de videre. Det gik først op for os, hvor pressede vi var, da vi var sejlet afsted. Det var jo vores egen skyld, at vi satte en afgangsdato og holdt fast i den. Datoen var vores eneste holdepunkt.

Med ombord lige nu er udover Leonora Valentin og Sissel Therkildsen deres gode ven og uundværlige rejsemakker, Robin. Han har været en kæmpe hjælp, lige siden de så båden i Italien for første gang.

Han skal med over Atlanten og rejser først hjem til foråret. Derudover er Josefine ombord. Hun er fra første gastehold og er ved at planlægge, hvor hendes rejse skal gå hen.

En hård start

Da Leonora og Sissel kastede sig ud i deres sejlereventyr, vidste de godt, at det ville blive en udfordring. De sidste to år op til afgang bød på søvnløse nætter, reparationer på båden og økonomiske udfordringer, der ind imellem væltede de to unge kvinder omkuld.

Men de fik kæmpet sig igennem det hele og holdt fast i deres dato for afgang. Den 9. juli sejlede de afsted fra Tuborg Havn med kurs mod den store verden og dykkeroplevelser, som står allerøverst på deres drømmeliste.

Desværre havde de allerede i Cherbourg brug for hjælp til båden og måtte have professionelle ombord, da forstaget skulle skiftes.

- Da vi havde betalt vores regning i Cherbourg (på 6.000 euro), havde vi 300 kroner tilbage af vores buffer, fortæller Leonora og Sissel med et lidt træt smil.

Det går heldigvis godt med båden nu. De to kvinder kan tydeligt mærke og høre forskel på båden nu, og dengang de sejlede hjem fra Italien, hvor der var mange lyde og meget knirken. Det giver dem en tryghed at vide, at de har været næsten overalt ombord og kender de fleste kroge på deres Lulu Tao.

- Vi ved lige præcis, hvordan vi gør i denne båd nu, og det giver en kæmpe ro, siger Leonora og Sissel tilføjer:

- Vi sejler konservativt og reber tit og ofte.

Vi har brug for ro

Jeg fanger dem en eftermiddag, hvor de endelig har lidt tid alene og kan nå at opdatere mig på oplevelser og følelser.

- Lige nu skal vi bare være her, siger de, mens de ligger for anker i en bugt ved Madeira, iført solbriller og badetøj. De har haft travlt siden afgang fra Danmark og trænger til at lande. Derfor har de ikke længere planer om at flytte sig så ofte:

- Vi knækker nakken, hvis vi skal flytte os hver dag. Vi er 'slow travellers' og rejser for at møde mennesker og lære dem ordentligt at kende. Det er der ikke mulighed for, hvis man hele tiden er på vej videre.

Svært at finde balancen mellem at være ledere og venner

At finde balancen mellem at være venner med gasterne, som de har haft med ombord, og at skulle lede flokken, har været en udfordring. Leonora og Sissel kan heldigvis mærke, at de er ved at lande nu ovenpå en hård start og glæder sig til at modtage næste hold gaster i slutningen af oktober.

- Vi troede, at det meste af vores energi ville gå på at drive båden rent praktisk med sejladsplanlægning og sikkerhed, men det har faktisk været meget naturligt for os, fortæller de og fortsætter: Men det hårde har været at finde balancen mellem at være sociale med alle gasterne og være gode ledere samtidigt.

- Vi har været så drænede efter alt det arbejde, som vi har knoklet på hjemme i Danmark de sidste par år. Derfor har det været svært at overskue at skulle tage stilling til andre menneskelige relationer, og det kom helt klart bag på os. Men nu har vi fået hvilet og er landet meget mere i dette nye liv. Nu skal vi bare i gang med at dykke noget mere og fortælle en masse historier fra verdenshavene. Det er jo derfor, vi sejler jorden rundt, siger Leonora og Sissel med store smil.

De to kvinder sejler sammen med deres gaster over Atlanten i slutningen af november. Planen er at sejle til Tortola i Caribien.

Journal of Lulu Tao

Leonora og Sissel har besluttet at dokumentere deres eventyr i videoformat, og fra i morgen kan du følge med i deres rejse.

De har planlagt at dele deres oplevelser på YouTube i en serie kaldet "Journal of Lulu Tao. Du kan se en kort teaser for serien i bunden af denne artikel og følge deres kanal her.

Beneteau 50, Bruce Farr design 2002

Længde: 50 fod (14,90 m)

Bredde: 4,50 m

Dybgang: 2,30

Vægt: 13,50 ton

Vandtanke: 1.000 liter fordelt på fem tanke

Diesel: 500 liter fordelt på to tanke

Motor: 100 HK Yanmar diesel motor

Kahytter: 4 dobbeltkahytter + 1 crew cabin i stævnen med to køjer

www.drommeisigte.dk - se også Instagram

content-loader
content-loader
content-loader