Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Team Europe ankom til Halifax i Canada i lørdags efter en lang sejlads, hvor maden var ved at slippe op.
Kapsejlads

GUYOT environnement - Team Europe endte i Canada - sejler ikke med de 4 andre Open 60ere mod Aarhus

GUYOT environnement - Team Europe ankom til Halifax i Canada i lørdags, fire døgn efter masten knækkede, de løb tør for diesel. Bådens sendes med skib til Europa med et mål om at deltage i The Ocean Race igen. 21. maj starter de fire andre Open 60ere fra Newport, USA mod Aarhus.

 

Af Troels Lykke |

GUYOT environnement - Team Europe forklarer til The Ocean Race-hjemmesiden:

- Det var ikke et øjeblik at fejre, men et øjeblik til at falde i hinandens arme i lettelse. For klokken 12.30 lokal tid lørdag 13. maj nåede GUYOT- envrionnement  – Team Europe til Halifax i Canada – under juryrig, fire et halvt døgn efter ulykken i Nordatlanten. (hvor masten knækkede)

- Land-besætningen ventede på holdet med skipper Benjamin Dutreux, Robert Stanjek, Annie Lush, Sébastien Simon og ombordreporter Gauthier Lebec for at trøste dem og stille deres første sult med enorme pizzaer og småkager.

Mistede mast i hård storm før ankomst til Newport

- Den 9. maj klokken 02.30, havde båden mistet sin mast i en kraftig storm og hård sø, hvilket tvang Open 60eren til at forlade den fjerde del af The Ocean Race, 600 sømil fra målhavnen i Newport/USA. Heldigvis forblev besætningen uskadt og sikrede båden ved at afmontere store dele af den knækkede rig og nogle sejl. Et døgn senere, da vejret havde lagt sig, kunne en juryrig sættes. Stormfokken og en lille resterende del af storsejlet, blev sat som et gaffelsejl og det gav let fremdrift.

Vind og strøm førte til Canada - løb tør for brændstof

- Vind og strøm samt den korteste vej i land sætter retningen for GUYOT- environnement  – Team Europe. Det var afsted til Halifax i Canada. Men odysséen var ikke slut endnu: holdet løb tør for brændstof.

Men det var vigtigt at holde motoren kørende for at holde instrumenterne kørende og også for at holde marchhastigheden fra at falde for lavt.

Fik 150 liter diesel af fragtskib

Det kommercielle skibsfart blev radiosendt, og ganske rigtigt stoppede et fragtskib og overførte omkring 150 liter diesel til båden via en dunk. Så det var muligt at nå Halifax efter fire et halvt døgn med en fart på tre til fire knob.

Lettelsen kunne ses på alles ansigt, da de faldt i hinandens arme: besætningen og kystholdet. Efter at indrejseformaliteterne var afsluttet, blev båden nu strippet. På forhånd var besætningen allerede gået i gang med at rense og rydde op i båden til søs. Der fulgte en undersøgelse af skroget og derefter kan der laves en plan om og hvordan en genindmeldelse i sejladsen er mulig. Under alle omstændigheder er en transport med fragtskib af båden nødvendig til Europa, fortæller GUYOT environnement - Team Europe.

Læs mere og se video: facebook.com/guyot.teameurope

content-loader
content-loader
content-loader