Albin Accent 26 - Min båd med Frederik Østergaard: Båden er nem at sejle alene og der er fin komfort
Her møder vi 22-årige Frederik Østergaard, som ejer en Albin Accent, der ligger i Træskibshavnen i Aarhus, hvor han sejler små ture med venner og familie. Bådtypen vandt VM i ¼-tonsklassen i 1974.
Frederik Østergaard, hvorfor skulle man købe en båd som din Albin Accent 26?
Frederik fremhæver at der er enormt meget plads for pengene, og båden er nem at sejle alene og der er komfort på trods af størrelsen.
- En Albin Accent 26 er bred og let, så det er min oplevelse at den altid ligger ovenpå bølgerne. Det er sjældent der kommer bølger op på dækket. Min båd er også meget bred og det gør en del for komforten ombord. Jeg er vokset op i smalle både, hvor man går oveni hinanden, så på denne båd er det noget helt andet, tilføjer Frederik.
- Den er nem at sejle alene, på grund af finnekølen og dens kæmpe ror. Jeg kan derfor styre den meget let og det er en kæmpe fordel, afslutter han.
Hvor mange sømil har dig og båden sejlet sammen?
- Jeg vil tro at jeg har sejlet 1500 sømil. Jeg købte Rosé i februar 2021 og har derfor haft den i tre sæsoner.
Hvor har din bedste sejltur været til?
Ifølge Frederik er der flere gode sejlture at mindes om. Blandt andet fra denne sommer,da han sejlede fra Korsør til Ballen i sommeren, eller da han sejlede sin båd fra Grenå til Aarhus med sin farfar.
- Jeg havde en fantastisk tur da jeg sejlede båden fra Limfjorden ved Hvalpsund til Århus. Jeg havde min farfar med ombord og vi sejlede fra Grenå til Århus med perfekte vindforhold. Det var en dejlig måde at være sammen på, fordi vi både fik flyttet båden fra A til B og fik os en dejlig sejltur sammen.
Hvad har været den bedste oplevelse om bord på din båd?
- Det har været alle de små ture jeg har været på i år med en masse forskellige venner. Om det er hele dage eller få timer. Det har været nemt at komme afsted. Jeg har mest sejlet ud fra Århus, jeg kommer ikke særlig langt væk, sejler kun de små ture og ligger for anker. Sammen med venner fra studiet. Jeg har sparet pengene og så bare sejlet hjem.
En af de længere ture jeg har været på var da jeg var med i til uge 29 sejlads, hvor jeg sejlede fra Korsør i både regnvejr, solskin, vind og ingen vind.
Har du selv renoveret noget ombord?
Frederik fortæller at han det ikke er særlig meget som der er blevet renoveret og som han fortæller her er der en god grund til det:
- Der er mange som endevender deres både fra enden til anden efter de køber den. Jeg var tålmodig og kiggede efter den helt rigtige båd, så der var ikke meget der skulle ordnes ombord.
Der har dog været lidt som er blevet udskiftet i løbet af de tre sæsoner. Da han søsatte Albin Accenten for første gang fik han skiftet søventilerne. Derudover har han renoveret småting på motoren, blandt andet indsprøjtningsdyssen, generatoren på motoren. I år fik han med hjælp fra sin far opgraderet det meste el ombord. Det vil sige der er blevet trykkere, nye kabler, hovedledninger, installeret relæ og stikkontakt.
- Når der opstår brand ombord på en båd, er det for det meste altid fordi at elektriciteten fejler.
Hvad kunne have været lidt bedre på båden?
På Frederiks båd er der særligt én ting som irriterer ham. Det er nemlig det kompromis, som er blevet lavet med motoren. Den ligger under forkøjen og der er ikke særlig meget plads derude. Derudover ligger cylinderen ned, så man hvis man sejler for motor og sejl, kan man ikke krænge uden at det påvirker olietilførslen.
- Af konstruktionsmæssige forbedringer er jeg lidt træt af, at motorens cylinder ligger ned, så jeg ikke kan sejle for sejl og motor. Hvis jeg krænger for meget til styrbord kan jeg risikere, at motoren ikke bliver smurt og derfor løber løbsk og brænder sammen.
Det er en af de konstruktionsmæssige ting han ville ønske der var anderledes. Det gør selvfølgelig at Frederik er påpasselig. Udover motoren er der ting som trænger til udskiftninger og nye indkøb som kunne gøre bådlivet nemmere:
- Motoren er en gammel sag, men den har forhåbentlig mange år i sig. Sejlene er gamle, men fornuftige. Det er kun en drøm at skifte dem. Mastefoden er også irret en del. Et cockpittelt ville være fantastisk, men det er meget dyrt. Heldigvis har jeg en handy bror, der har syet et tag, som fungerer rigtig godt i regnvejr, fortæller Frederik videre.
Hvad kunne du godt tænke dig at få ændret på din båd?
- Der er ikke meget, udover sejlene som er gamle. Der er ikke de store ting som jeg vil have ændret. Jeg har det på denne måde, fordi jeg ikke forventer de helt store ting når vi har med en 26 fods sejlbåd.
Der er dog en ting som Frederik drømmer om at have. Et cockpittelt. Det ville nemlig gøre båden dobbelt så stor og gøre livet nemmere når det regner. Han fortæller, at han faktisk elsker cockpittelte, men er på en eller anden måde kommet udenom det på sin egen båd. Eller i hvert fald et traditionelt cockpittelt.
- Vi fik nogle tykke presenninger fra World Ocean Race, som vi har syet op og dermed lavet vores eget slags telt, der kan skærme for regn. Det fungerer overraskende godt, tilføjer Frederik.
Hvordan fungerer den som familiebåd?
Frederik vil mene at båden er ideel som familiebåd. Som han selv fremhæver, er det er værd at bemærke, at den i sin tid var designet til at være en – på det tidspunkt – stor familiebåd. Den har fem køjer og der er god plads.
- Jeg er vokset op i en båd i samme størrelse. Bredden gør, at der er meget plads om læ, og med stikkøjen er det nemt at få tasker af vejen. Dog vil et cockpit telt gøre båden dobbelt så stor for en familie
Hvordan sejler den?
Frederik starter med at påpege, at den i sin tid blev konstrueret som en kapsejler og vandt VM i ¼-tonsklassen i 1974.
- Grundet bredden og den lave vægt ligger den ovenpå bølgerne, så den er tør at sejle. Taget de gamle sejl i betragtning går den rimeligt højt til vinden. Men den er livlig! Den bevæger sig i bølger, men det gør det også nemt at fornemme, hvad der forgår.
- Jeg har ikke sejlet så mange både i den slags størrelse. Men den sejler godt og er konstrueret til det. Den er bred og er med nutidens øjne jo ikke den største kapsejler. Jeg vil dog sige at den er nem at mærke, så man ved hvad der foregår, også selvom man går under dæk, afslutter Frederik med.
Fakta - Albin Accent 26
Længde: 8.05 m
Bredde: 2,77 m
Vægt: 2,5 ton
Dybde: 1,55 m
Motor: Yanmar YSB8G 8hk, encylindret.
Brugtpris: 39.000,- nu omkring 30-35.000,-
Årstal og værft: 1977. Albin, men bygget på Shipman værft.
Sejlareal: 26 m2
Antal bygget: 760 stk mellem 1975-1980.
Skipper/ejer: Frederik Østergaard, 22 år. Arbejder på Samsø Færgen og Aarhus Havnerundfart.
Hjemhavn: Hvalpsund i Limfjorden, men midlertidig plads i Træskibshavnen i Aarhus.