Gå til hoved-indhold
Småbåde
Småbåde

M800 Spider udgaven har 450 kWatt el-motor med lang rækkevidde på en sø

En ganske særlig båd har vakt min interesse, da dens design og dens markedsmæssige forhold gør den nye M800 el-motorbåd interessant men koster dog 3,3 mio. kr.. Den er fra Østrig og kan sejle 46 knob på toppen, blogger Jan Hovald, der også skriver om det svære valg om at gå el-vejen til søs.

Af Jan Hovald |

Udviklingen af nye motorbåde med elektrisk fremdrift er i gang – med politisk velvilje på højeste niveauer, selvom det ’kæmper mod naturlig skepsis!’

Men ser man på det canadiske net-magasin Plugboats opgørelse over de efterhånden mange producenter af nye el-drevne motorbåde, nogle med nyt look – mange med klassisk look, så tæller listen ca. 300 registrerede producenter over hele verden.

Listen omfatter dog også særlige båd ’typer’ som foiling boards og foiling wings producenter. Og der kommer stadig nye emner på listen.

De fleste producenter er kendte fra tidligere produktioner baseret på benzin - og dieselmotorer – mest kendt under fællesnavnet ’Power boats’ -og det nye er så at pågældende producent ’Har taget springet’ og nu også laver ’Plugboats’ d.v.s. motorbåde eller sejlbåde, der drives frem af elektricitet og som sådan har behov for at få el fra land – heraf navnet ’Plug’ – d.v.s. navnet er afledt af at sætte ladestikket ind i el-forsyningens ladestander’.

Enkelte af producenterne har også ’kastet sig ind i at sælge og markedsføre’ ladestandere, bl.a. den Østrigske producent AQUA som også forhandles af Marian Boats.

Netmagasin giver overblik over markedet

Det er ikke let, men netmagasinet Plugboats giver et godt indblik i både teknik og nye betragtninger, der kan spejle udviklingen. Og for at få en slags ’lille’ overblik vælges et eksempel: Marian Boats – et mere end 25 årigt familie firma fra Midteuropa, Østrig.

De har for få år siden taget springet over til at lave endog meget fine attraktive el-drevne motorbåde – i kategorien dagsejlere eller mindre, men meget hurtige motorbåde.

En ganske særlig båd har vakt min interesse, da dens design og dens markedsmæssige forhold gør den nye M800 el-motorbåd interessant.

Marian Boats Gmbh i Østrig ved den kendte Wolfgangsee er for nylig gået sammen med det kendte tuningfirma (tuning af Audi og Folkevogn) ABT for at skebe en unik bådproduktion, der i udseende og funktion er noget særligt.

ABT har stærke ’rødder’ i autobranchen indenfor ombygning og tuning af dels brændstofdrevne motorer, dels en stærk markedsprofil indenfor udstyr til biler, så de får en look som en hurtigtkørende bil, du lægger mærke til i trafikken – alene på motorlyden og udstødning m.m.

Nu i bådbranchen - Formel 1 på vandet

Nu er ABT så gået ind i bådbranchen og det har fået Marian Boats til at kalde topmodellen for en slags FORMEL 1 på vandet. 

Men altså rent elektrisk. Den nye fællesdesignede ABT | Marian Boats M800R – i udgaven Spider ABT er noget særligt – jf. fotos, men den produceres kun i 20 eksemplarer som en SPECIAL Edition. 

Man introducerer båden sådan her:

Topmodellen ABT – Marian Boats M800 Spider:

”Den elektriske motor benytter en peak power på 450 kW og en konstant energiydelse på 250 kW – som gør den til leder i elektrisk drev teknologi”.

En smuk og hurtigtsejlende elektrisk klassisk udseende motorbåd – en slags ’sportsvogn’ på en sø, evt. en fjord eller et farvand, som vi kender det i Danmark – at sejle på fjorde og i beskyttede farvande bag øer og lave grunde. Jeg kan især godt lide den smukke M800 Spider R – d.v.s. i den rød/sorte udgave.

M800 Spider udgaven har 450 kWatt el-motor med en relativ lang rækkevidde på en sø – og sejltid ca. 3 timer – se indsatte specifikationer. Marian Boats har lavet en lille matematik beregner på hjemmesiden på internettet, der kan hjælpe med at beregne sejladslængde ud fra faktorer som batteriladning og ønsket cruising speed etc.
Varianter

Men bådmodellen kan også fås i lyse farver og i den mest solgte model er med teaktræ belægning på fordækket – bemærk detaljerne i forbindelse med ankerplaceringen (Bruce-anker). Man kan som andre steder bestille en prøvesejlads (hvis man f.eks. valgte at holde ferie i nærheden af Wolfgangsee).

Alle med el-motorer

Alle M800 modellerne har el-motor og styresystem samt navigation ombord – og bemærk en god detalje med badeplatform agter og gode detaljer omkring at sætte stigen i vandet.

Der findes flere varianter og farvekombinationer af M800 modellen, alle synes attraktive og kan sejle langt baseret på batteripakken, der almindeligvis er de 120 kWh som nævnt for spidsmodellen. Mindste motorstørrelse er 150 kW og er som sådan en model med relativ lang rækkevidde typisk beskrevet som mellem 70 og 80 Nm (sømil). 

Prismærkat sat på den smukke ABT – Marian Boats M800R Spider er ca. 450.000 Euro (ca. 3,3 millioner Dkr). 
De mindre ambitiøse modeller med mindre motorer synes ganske smukke og meget anvendelige.

Se nogle af de illustrerende videoer, der er på hjemmesiden og på Youtube f.eks.
Elektroboot -Electric boats - Marian Boote www.marianboats.at
 
Er det nu at jeg også skal tænke på at gå elektrisk – skal min næste båd være med batterier og el-motor?
Men du kan også bygge din nuværende båd om til el?

Du KAN TEKNISK SET erstatte din tunge dieselmotor med en el-motor – og det er vel ikke en nyhed og så alligevel! Du kommer af med ildelugtende rør og slanger – og måske en utæt tank, der ofte har slamophobninger (pest) i bunden o.s.v. 

Det nævnes for at understrege at udviklingen ’presser på’ og ’presser den vej’!  Ulemper: Det er kendt at batteriets kapasitet kan føles (og være) en begrænsning på sejl længden, men mange lærer sig hurtigt at tage høje for det på forskellig måde. Nogle tager el-generator om bord – andre tilpasser sejlmønsteret til el-båd og de kendte begrænsninger. Det ligner meget den snak der oftest kendes fra diskussionerne om el-bil – eller ikke?

Svær beslutning om at gå el-vejen

Beslutningen om at overgå til el-drift er oftest svær og det synes ikke som om at skiftet er helt problemfrit i en båd - slet ikke for gør det selv folk, så derfor skal du som generel hovedregel benytte professionel hjælp – og man spørger da, kan nogle professionelle og kyndige folk hjælpe mig – og mine nærmeste i sådan en proces?  For det er et markant rimelig STORT PROJEKT!

Der er flere bådværfter der i dag har ombygningen som speciale og kan hjælpe og lave en el-konvertering på et professionelt så højt niveau, at det matcher den kvalitet, som det beskrevne el-båds bådsmarked i dag benytter. I en kommende artikel vil jeg søge at finde frem til danske bådværfter og professionelle, der kvalificeret kan gå i gang med opgaven. 

Jeg vil i en kommende artikel skrive om de udbydere, der også tilbyder at ombygge til el-drift på et højt fagligt niveau i sammenligning med det beskrevne ovenfor.

På internettet kan man få indtryk af udbudet, mest i udlandet, ved at søge under el-konvertering af min båd’ eller ’el-motor sejlbåd’ – eller lignende opslag.

F.eks. er Youtube videoerne mange om emnet og man kan her høre private bådejere fortælle om deres erfaringer, mest de gode. En markant ulempe ved de fleste Youtube videoer er at de er på engelsk, men de kan inspirere til overvejelserne på en god måde. 

Tekniske specifikationer:
Marion Boats – M800 model (basics)
Længde overalt: 7,90 m
Bredde: 2,5 m
Dybde af køl: 0,65 m
El-motor kraft: 150 W op til 450 W (ABT mode)
Batteri kapasitet: 120 kWh
Ladestrøm, kapasitet, max: 150 kW
Tophastighed: 85 km/timen (53 Nm/h eller 46 kn)
March hastighed (Cruising speed): 30 km/h (16 kn)
Rækkevidde: 80 km (43 nm)

Marian Boote www.marianboats.at

content-loader
content-loader
content-loader