Barske vinterforhold til 34 ungdomssejlere i fælles ILCA og Europajolle camp i Fredericia
Mens Danmark gjorde sig klar til at hylde vores nye konge, var 35 undomssejlere samlet til fælles ILCA & Europajolle camp i Fredericia den 13. og 14. januar. De vinterbarske forhold krævede et stærkt sikkerhedsopbud, som ud over de tre trænere inkluderede to sikkerhedsbåde.
Sejlcampen var en videreførelse af det samarbejde, de to klasseorganisationer indledte i efteråret 2023, hvor fokus er at fastholde de unge sejlere i sejlsporten. Det er i stedet for at fokusere på, hvilken klasse der vælges, det virker til at konceptet med fælles camp virker, fortæller Europajollefar, Kenneth Bøggild i denne artikel.
Lørdag morgen blev sejlerne mødt af det, som på fastlandet vil blive kaldt friskt vejr og på Sjælland kategoriseret som rimelig vildt. 8-10 m/s, 2 grader, lidt regn og slud, og nå ja, i løbet af dagen opfriskende til 10-12 m/s, med nogle giftige pust ned over træningsområdet.
Sejlads om vinteren kræver mere sikkerhed
De vinterbarske forhold afholdte ikke sejlerne fra at gå på vandet, med et stærkt sikkerhedsopbud, som ud over de tre trænere inkluderede to dedikerede sikkerhedsbåde. Et glimrende initiativ af Fredericia Sejlklub at sikre frivillige på vandet, som alene havde ansvar for sikkerheden.
På vandet var træningen struktureret således, at der blev sejlet farttræning opdelt i grupper på tværs af de to klasser. Inden sejlerne blev for kolde, blev farttræningen afløst af intensive korte banesejladser i samlede gruppe. Så med 34 joller samlet på en kort bane var der nok at se til for sejlerne. Det skabte herlige tætte situationer, som var med til at sikre varmen for sejlerne.
Efter dagens træning på vandet var der kort debriefing og aftensmad, inden sejlerne fortsatte aktiviteterne i den nærliggende hal. Her var der fysisk træning og boldspil.
Træning tilpasset efter vejrforhold
Søndag blev sejlerne igen mødt af friskt vejr, ikke meget varmere, gns. vindhastighed muligvis lidt lavere, men fortsat med meget hidsige pust ned over træningsområdet. Samtlige joller stævnede ud, på trods af de fortsat lidt barske forhold. Helt fornuftigt besluttede trænerne på vandet at afvikle et langt træningspas.
Det blev 3½ times intensiv træning, hvor der blev afviklet afvekslende øvelser og træning, afsluttende med dagens vigtigste race, Harbor Racet. Her viste de lokale sejlere, hvordan man sejler i det ekstremt strømfyldte farvand.
Helt genialt havde Fredericia Sejlklub et ualmindeligt populært trumf i ærmet, da sejlerne begyndte at udvise en smule træthed, ikke mindst på grund af kulden.
Midtvejs i det lange træningspas sås to RIB-både stævnende ud fra Fredericia Sejlklub, ombord var dampende varm kakao, som nu blev serveret på vandet til alle sejlerne. Et uhyre populært initiativ og sikrede, at energiniveauet steg et par grader. Et glimrende initiativ, som igen viser, hvorfor Fredericia Sejlklub har succes med ungdomssejlads, da de lige har det ekstra at byde ind med.
Fællescamps er en succes
De fælles ungdomscamps, som er kommet i stand med støtte fra Dansk Sejlunion, er en succes. Ideen er at styrke fællesskabet samt at modvirke det indbyggede dilemma, der er i sejlsporten, ved de mange tilbud på skift af joller, afhængig af alder og størrelse. Ved at afvikle campen fælles fastholdes de sociale relationer, som ellers var brudt ved skift til ny jolleklasse.
For sejlerne styrkes det sociale på land, ligesom at antallet af sejlere på vandet også stiger, hvorved træningen intensiveres. Og ja, en Europajolle og ILCA er to forskellige jolleklasser og har lidt forskellige sejlegenskaber, kurser, osv. Men på vandet så var feltet samlet, nogle gange var det en Europajolle, som lå forrest, andre gange ILCA.
Målet med samarbejdet er, at sejlerne oplever, at de er en del af et større ungdomssejlercommunity, hvor fokus er glæden ved sejlsport, det faglige læringsmiljø, det sociale, mens fokus er mindre på, hvilke jolleklasser sejlerne har valgt. Næste fælles ILCA Denmark & Europe Class Denmark camp afvikles i weekenden 27. & 28. januar 2024, ligeledes i Fredericia.