Gå til hoved-indhold
Tur
Jan Andersen har før sejlet Black Marin 33 rundt om Fyn i rekordtiden 14 timer og 8 minutter. Nu sejler han og hustruen Annette til New Zealand.
Tur
Jan Andersen har selv bygget og designet sin Marlin 33. Privatfoto
Tur
Sådan ser Black Marlins kahyt ud. Foto: Jan Andersen

Bådebygger Jan Andersen sejler til New Zealand med fruen i trimaranen Black Marlin 33: Man skal da krydse Stillehavet

Jan Andersen, der har designet og bygget sin egen rekordbåd, Marlin 33, sejler fra Ballen Havn på Sydfyn den 7. juli 2024. - Vi regner med, at turen tager halvandet år. Vi slutter i New Zealand, hvorefter vi sender trimaranen hjem i en container, siger 56-årige Jan Andersen til Minbaad.dk.

Af Troels Lykke |

Det ligger så meget til højrebenet, at Jan Andersen skal sejle jorden rundt i sin lynende hurtige Black Marlin 33, som han solo har drønet om Fyn i i Silverrudder på 14 timer og 8 minutter. Det er rekorden i den legendariske solo-sejlads fra Svendborg.

Jan Andersen har før sejlet til Norge og Skotland i sin Black Marlin 33. Flerskrogsbåden er temmelig stabil, og går ikke på næsen, mens pontonerne er fyldige. Minbaad.dk har testet den yderst tjekkede flerskrogsbåd, hvor alt er i kulfiber - også masten. Det hele vejer blot 1.500 kilo, og topfarten er tidligere målt til 23,5 knob.

Svær at vælte forover i 

Om at vælte med båden, der har et stort krydsstel på 66 kvadratmeter på den 15 meter høje mast, lyder det: 

- Tyngdepunktet har jeg bevidst lagt tilbage, så den ikke dykker, men vi skal klart passe på. Vi studerer nøje vejrudsigterne, så når vi for eksempel skal over Biscayen, kan vi gøre det på måske halvandet døgn i mellemluft, da trimaranen sejler hurtigt, siger den 56-årige bådebygger til Minbaad.dk, før han den 7. juli 2024 stikker af fra Ballen Havn klokken 12.

Med sig har han sin hustru, Annette Andersen, og deres børn og børnebørn. De er dog kun med de første tre uger:

- De stiger nok af i Holland, er mit gæt. Derefter stikker Annette og jeg af, alene. Det er nu, vi skal gøre det, mens vi kan. Da vi var unge, Annette og jeg, sejlede vi fra New Zealand og til Middelhavet. Nu mangler vi bare at sejle til New Zealand, fortæller Jan Andersen.

Når fortøjningerne smides på Sydfyn går turen gennem Kielerkanalen og videre mod Frankrig, Spanien og Portugal, ned langs Afrika og ud til Gran Canaria, før Atlanterhavet krydses.

Panamakanalen bliver udfordring for el-motor

- Atlanterhavet frygter jeg ikke, der har vi en stabil passatvind, siger sejleren, der siden går gennem Panamakanalen og ud i Stillehavet, som et det helt store mål for fynboen.

I Panamakanalen, der er små 50 sømil lang, kommer el-motoren fra Torqeedo på en prøve, for den kan kun sejle cirka 40 sømil på en opladning på de 2 x 24 volt batterier. Båden har ingen dieselmotor ombord, men solceller til batterierne. El-motoren er ellers kun til at sejle ind og ud af havnen.

Det koster i øvrigt 2.500 dollars at sejle gennem Panamakanalen, mens det kun koster 12 euro at passere Kielerkanalen, der har omtrent samme længde som Panamakanalen.

Budget på mellem 15.000 og 20.000 kr. om måneden

Ægteparret har sparet op til turen, der om måneden cirka vil koste mellem 15.000 og 20.000 kroner. Det er ikke havnepenge, de komme til at bruge fæest af, når de først når Caribien og Stillehavet.

- Vi har en oppustelig kajak på 4,8 meter, der kan være tre om bord. Den bliver vores transportbåd mod land, forklarer Jan Andersen.

Om sejlads i Stillehavet, påpeger han videre:

- En flerskrogsbåd skal jo sejle i Stillehavet. Det var der, traditionen startede med de dobbelte kajakker, der blev til katamaraner, afslutter sejleren.

content-loader
content-loader
content-loader