Gå til hoved-indhold
Havne
Rødvig havn var en af de mest ramte i Danmark, hvor havn og både blev ødelagt fra millioner af kroner i efteråret 2023. Foto: Troels Lykke

Erhvervsminister Morten Bødskov skylder stadig kaffe til en snak om stormflodsramte havne

– Lystbådehavnene skal tages af Naturskaderådets negativliste, så havnene i lighed med sommerhuse kan få del i erstatningerne ved stormflod. Havne står stadig alene om oprydning, finansieringen og genetablering af skadede moler, broer og anlæg, siger formand for FLID, Bent Ole Jonsen.

Af Troels Lykke |

De danske lystbådehavne er i denne uge samlet til årsmøde og Havnemesse i Vingsted ved Vejle. Mere end 300 havnefolk og 75 virksomheder fra branchen deltager i FLID - Foreningen af Lystbådehavnes årlige begivenhed, der sætter aktuelle emner til debat, sikrer vigtig vidensdeling havnene imellem, og sætter havnene og branchens leverandører stævne ved Danmarks måske mest intensive Havnemesse.

1,8 mio. gæsteovernatninger

Lystbådehavnene i Danmark har i 2024 haft en flot sæson. Antallet af gæsteovernatninger overgår sidste år, og lander ifølge Danmarks Statistik på over 1,8 mio. gæsteovernatninger. Overnatningstallene er blevet fulgt ekstra tæt i havnene i år, lydet det i en pressemeddelelse fra FLID-havne.

Sejlsæsonen lagde ud med dårligt vejr og svigtende gæstebesøg fra vores nabolande. Især de tyske gæstesejlere tøvede med at sætte kurs mod de danske farvande, i frygt for at møde lukkede havne efter sidste vinter stormflod.

Men efter en sløj start, fandt både de udenlandske gæstesejlere og det gode vejr vej til de danske farvande. Sæsonen sluttede med en god eftersommer og havnefolkene i Vingsted Hotel og Konferencecenter kan se tilbage på en sæson, der lige netop overhalede sidste år.

Udviklingen i havnene går rigtig stærkt. De danske lystbådehavne er populære mål for både sejlere og turister, der søger havnen fra landsiden. Foruden traditionel havnedrift og servicering af sejlere, skal havnene i dag også være eksperter på turisme, markedsføring, kommunikation, klubarbejde, friluftsliv, sikkerhed og meget mere. De professionelle krav til kompetencerne hos havnens ansatte og bestyrelser stiger, og den faglige udvikling kan ses på resultaterne.

FLID – Foreningen af Lystbådehavne i Danmark organiserer nu 318 havne, hvilket er mere end 90 % af alle landets bådepladser.

På mødet i Vingsted har deltagerne lejlighed til at udveksle erfaringer og blive præsenteret for den nyeste viden fra området. De er kommet omkring emner som håndtering af efterladte både, Stormflodssikring, ny viden om den danske bådpark, samt status på hvordan det går med at sikre fremtidens lystbådehavn.

Morten Bødskov skylder stadig en kop kaffe

Lystbådehavnene i Danmark står stadig udenfor fællesskabet, hvis en ny stormflod rammer landet. Det er over et år siden 49 lystbådehavne blev smadret af stormfloden, der efterlod skader for langt over 90 mio. kroner. I dag er lystbådehavnenes moler og anlæg stadig på Naturskaderådets negativliste, og det er med til at gøre havnefolkene nervøse for lystbådehavnenes fremtid.

Formand for FLID, Bent Ole Jonsen, udtrykker på vegne af årsmødet en samlet opfordring til politikerne:

– Jeg kan kun gentage, hvad jeg har sagt igen og igen det sidste år: Lystbådehavnene skal tages af Naturskaderådets negativliste, så havnene i lighed med sommerhuse kan få del i erstatningerne ved stormflod. Havne står stadig helt alene om oprydning, finansieringen og genetablering af skadede moler, broer og anlæg.

Havne må give op

- Rammer stormfloden igen i denne vinter, er der havne, der må give op. Vi har talt med mange folketingspolitikere, der bakker os op. Men vi mangler stadig at høre fra erhvervsminister Morten Bødskov, der ellers har lovet os en kop kaffe og en snak. Men vi giver ikke op. Lystbådehavnene er en vigtig del af det danske samfund, turisme, friluftsliv og erhvervsliv. Det er i landets fælles interesse at sikre lystbådehavnenes fremtid, lyder det fra formand Bent Ole Jonsen på vegne af 318 danske lystbådehavne.

content-loader
content-loader
content-loader