Kunstpause med pensel og planter: Ken Zier tager forskud på sommerens kunstrejse
Med påsken lige om hjørnet spirer ikke kun anemoner og påskeliljer op i Danmark. Også kunsten blomstrer i gallerier og atelierer landet over, og i Ebeltoft er det ingen undtagelse. Men for den anerkendte kunstmaler og sejler Ken Zier bliver årets påske anderledes end vanligt.
– Jeg ser selv ind i en sommer med et ret presset udstillingsprogram, med udstillinger i England og Holland, og kunstmesser i Europa med Galleri Bruno Dahl. Derfor har jeg valgt, at påsken skal være pausetid med familien i år, forklarer kunstmaler fortæller Ken Zier, der ofte maler havet og stranden.
Men helt stille står staffeliet ikke for Ken Zier, der også er sejler.
Selvom påsken byder på en velfortjent pause, har Ken Zier alligevel noget i støbeskeen. Med et glimt i øjet afslører han, at han har taget hul på et nyt projekt med arbejdstitlen "Botanikken bag havet".
– Efter mit Thy-projekt Havet ved verdens ende, hvor jeg malede de fleste billeder i studiet på grund af vejret, er jeg nu tilbage i naturen med alt mit gear, siger Zier.
– Denne gang dog trukket lidt længere tilbage i landskabet. Der er færre grønne bølger – det er klart – men jeg lover, at der nok skal komme fart på nogle af værkerne alligevel, siger han.
Lokalt afsæt med internationalt vingesus
Ken Ziers særlige blik for det danske kystlandskab har i mange år fascineret både danske og internationale samlere. Men selvom hans pensel ofte bevæger sig mod det dramatiske og det storladne, er det denne gang de mere stille botaniske detaljer i baglandet, der kalder.
Projektet dokumenteres undervejs på både Facebook og Instagram, hvor følgere kan få indblik i processen bag værkerne – fra skitse til færdigt maleri.
Og selvom projektet sandsynligvis munder ud i en udstilling på et senere tidspunkt, åbner Ken Zier allerede til sommer dørene til sit atelier i Ebeltoft.
– Vi holder ”Åbent studie” torsdag til lørdag i nogle af sommerugerne. Her kan man komme forbi, følge med i projektet og måske få fingre i en lokal plakat, fortæller han.
Plakaterne, der efterhånden dækker flere lokale motiver fra Djursland, er blevet et populært indslag blandt besøgende og lokale kunstelskere.
Kunst i øjenhøjde
Med sit nye projekt bygger Ken Zier videre på en tradition, hvor kunst og natur går hånd i hånd – og hvor lokalmiljøet bliver både motiv og medspiller.
– Det er vigtigt for mig at være i dialog med det sted, jeg maler. Det handler ikke kun om at gengive et landskab, men om at mærke det, forstå det, og give det noget af mig selv, siger han.
Så selvom penslen i påsken hviler lidt oftere end vanligt, er det tydeligt, at den kunstneriske nerve stadig lever i Ebeltoft. Og måske netop derfor bliver Botanikken bag havet et projekt, der spirer lidt længere ind under huden – både på kunstneren selv og dem, der følger med.




