Gå til hoved-indhold
Der er tid til at tage en sludder med sejlerne imellem sejladserne. Under sejladserne fungerer følge- og dommerbåd også som magasin for sejlernes ejendele. Foto: Katrine BertelsenSejlklubber
Der er tid til at tage en sludder med sejlerne imellem sejladserne. Under sejladserne fungerer følge- og dommerbåd også som magasin for sejlernes ejendele. Foto: Katrine Bertelsen

Stævneledelse 2. del: Det skal være sjovt

Det er sjovt at lave et stævne, og det skal det også være. Ellers ryger motivationen.

Af katrine bertelsen |

Et par dage før stævnet skal der købes ind til morgenmad og frokost. Vi skal huske at købe slik til vores officials. Ellers bliver der vrøvl!

Før stævnet tjekker vi sejlerne ind. De får udleveret sejladsbestemmelser, og vi skal se gyldige klassebeviser eller målerbreve, og gyldig forsikring. Vi skal også tjekke, om de er medlem af en sejlklub, og om de har betalt stævnegebyret. I nogle tilfælde skal sejlerne også vejes.

Ikke for b-mennesker

På stævnets første dag skal vi tidligt op. Der skal købes morgenbrød og kaffen skal sættes over. Skal sejlerne også have morgenmad, er vi mange der er i sving med at dække op. Forinden har vi brugt det meste af en dag på at købe ind. De sidste sejlere skal tjekkes ind, og så holder vi et kort møde for alle officials, så de ved, hvad de skal have med ud, hvilken bane de skal lægge, og hvem der skal være på hvilke følgebåde.

Så skal vi endelig på vandet

Vi vil helst være på vandet i god tid, så kan vi vurdere forholdene, og lægge en strategi for dagens sejladser. Vi pakker dommerbåden med al vores grej, og følgebådene puster mærker op, finder stangbøjer, ankre og tovværk frem og får gummibådene i vandet. Har vi husket solcremen?

Først finder dommerbåden sin position og kaster anker. Følgebådene modtager deres ordrer på VHF’en, om banens længde og vindforhold. Følgebådene rapporterer tilbage til dommerbåden om vind- og strømforhold. Vind og strøm er sjældent det samme ved dommerbåden som ved topmærket. Banen lægges ud, en startlinje etableres og nedtælling til dagens første start kan begynde.

Første start

En startprocedure ligger som regel fast, men kan afbrydes, hvis vejrforholdene ændres. Hvis der f.eks. er et stort vindspring et minut før start, signaleres der en udsættelse. Det er vigtigt, at alle får en fair start og sejlads. Det kan ikke nytte noget, at nogle får en kæmpefordel af et tilfældigt vindspring.

Hvis alt går glat får vi en god start uden tyvstarter. Sejlerne gennemsejler banen, med mere eller mindre dramatik, og bliver taget i mål.

Undervejs rettes banen løbende til, hvis vinden springer, ligesom banelederen hele tiden tjekker om alt er i orden. På dommerbåden sørger vi for at tage bådene i mål. Det kan også ske fra et måltagningsfartøj, afhængig af banens facon.

Dagens øvrige sejladser afvikles, og vi tager alle på land igen. Her skal protesttider slås op på den officielle opslagstavle, og resultater tastes ind på pc’en. Følgebådene rigger af, og når protesttiden er udløbet (og der ingen protester er) er det tid til en øl eller to! Er der protester indkaldes protestkomiteen, der afgør eventuelle tvister. Så må øllet vente.

På’en igen

Om aftenen kan vi sjældent holde øjnene åbne, men skal hjem og sove. Men det hænder, at vi deltager i stævnemiddagen. Det er altid hyggeligt, man møder gamle sejlervenner, og der bliver fortalt mange og gode sejlerhistorier.

Næste morgen er det på den igen, dog med den lille forskel, at nu er vi inde i rutinen, så alt er på plads. Dagens sejladser bliver afviklet, og vi tager i land og laver den endelige resultatliste.

Næsten overstået

Så er vi nået til præmieoverrækkelsen, og vi går alle hver til sit, forhåbentlig glade for nogle dejlige dage på vandet.

Så er der ”kun” hele oprydningen, opvasken og regnskabet tilbage...

Hvad får vi ud af det?

Det giver klubben prestige at lave gode stævner, men det skal ikke være på bekostning af morskaben. Vi skal huske på, at vi gør det for sjov. Selvfølgelig er det alvor, når vi er på vandet, men det alvorlige må aldrig overskygge, at det er frivilligt arbejde, og folk ikke kommer igen, hvis de ikke har en sjov og meningsfyldt weekend.

Her har vi, Marie og undertegnede, fyldt bilen med varer til morgenmad og frokost til sejlere og officials.

Ross og Troels tjekker vinden.

content-loader
content-loader
content-loader