"Ariel IV” gennem Nordvestpassagen
Som første svenske sejlbåd har ”Ariel IV” sejlet gennem Nordvestpassagen og brudt isen. Elvstrøm Sails høster nu erfaring til crusing-sejl.
Ekspeditionen er nu slut, gasterne har afmønstret og i disse timer pakker de erfarne ekspeditionssejlere, ægteparret Birgitta Boye-Freudenthal og Eric Boye, de sidste ting sammen, inden båden skal på land for vinteren.
Elvstrøm Sails vil gerne ønske sejlerne om bord på ”Ariel IV” et stort til lykke med bedriften. Under hele ekspeditionen har vi løbende været i kontakt med Birgitta Boye-Freudenthal og Eric Boye, og vi har nøje fulgt med på deres blog på hjemmesiden www.arielfyra.se
”Vi har fået en fantastisk feed-back fra Birgitta og Eric. Med gode forslag til forbedringer og meget konkrete anvisninger på, hvor og hvordan vi kan optimere sejlene yderligere til den slags sejlads, som de har været igennem. Og det var lige præcis det, vi håbede at få ud af vores engagement i dette projekt, så vi er meget tilfredse”, siger salgsdirektør hos Elvstrøm Sails Jesper Bank.
Perfekte langturssejl?
Eric Boye skriver blandt andet til os:
”Findes det perfekte langturssejl? Næppe. Det vil altid være et spørgsmål om kompromisser. Efter et helt liv med mange forskellige sejl og mange sømil på alle verdenshavene har vi endelig fået nogle sejl, som vi har været meget begejstrede for”.
Elvstrøm Sails leverede i maj et sæt nye sejl til ”Ariel IV”. Sejlene var specielt designede til den forestående arktiske ekspedition, udført i dacron-dug og forstærket med spectra-fibre og blev udviklet i tæt samarbejde med Birgitta Boye-Freudenthal og Eric Boye.
Mange timers lys
Sejlene er konstrueret til at imødegå de udfordringer og belastninger med mange timers lys, som et sejl påvirkes af under sejlads i arktiske farvande.
Derfor har det også stor betydning, når Eric Boye efter næsten fire måneder til havs kan fortælle, at han ikke kan se nogen form for fortegning eller formændringer i sejlene, lyder det fra Elvstrøm Sails.
For et par dage siden anløb ”Ariel IV” havnen i Kodiak Island, Alaska. Og her bliver båden taget på land og skal tilbringe vinteren.
Det var ellers planen, at ”Ariel IV” først skulle på land i Seward på fastlandet, men fascinationen af naturen og en vurdering af, at vinteren vil være relativt mildere på Kodiak Island end i Seward, blev udslagsgivende for beslutningen om at afslutte turen efter 7693 sømil siden afrejsen fra Råå ved Helsingborg i juni.
Erfaringerne fra den svenske Arktis-sejlads vil fremover indgå i udviklingen af både eksisterende og nye typer cruising-sejl hos Elvstrøm Sails.