Zhik opruster i Danmark med ny distrubutør
En af verdens mest fremgangsrige producenter af sejtøj, Zhik, er positivt modtaget i Danmark. Det følger Annette Hansen og Contender-hajen Bjarke Johnsen op på med salg via Nordic People, tjek nyt site.
Australske Zhik er kendt for en meget teknologisk drevet tilgang til deres produkter i kombination med en konsekvent inddragelse af brugerne.
Zhiks produkter er fra starten blevet designet i samarbejde med olympiske sejlere, for at sikre udviklingen af sejlbeklædning, der i højere grad er designet til det behov beklædningen skal opfylde. Det fortæller den 39-årige Contender-sejler Bjarke Johnsen.
Derfor har Nordic People, som ejes af Bjarke Johnsen,indgået en distributøraftale med Zhik.Det betyder dels, at der vil komme flere forhandlere henover de næste år, og dels at hele Zhiks produktsortiment fra nu af vil være tilgængeligpå et dansk website og med beskrivelser på dansk.
Pat Langley, som er International Sales Manager hos Zhik udtaler:
“Zhik is delighted to appoint Nordic People as the distributor for Denmark. There is a strong demand for Zhik products in Denmark and we believe that Nordic People will provide a fantastic service for Danish sailors enabling them to access Zhik sailing gear more readily.”
De afgørende forskelle
”Der er en videnskabelighed over Zhik-mærket, som virkelig har vundet mit hjerte. Det er ganske enkelt bare mere gennemtænkt,” fortællerden nye danske distributør, som selv har sejlet hele sit liv.
Sidste år vandt Bjarke Johnsen Kielerwoche ligesom han også blev nummer 2 ved EM for Contender.
”Jeg har altid været meget opmærksom på, hvor meget de små, innovative detaljer betyder.Vi optimerer bådene, vi fin-tuner vores teknikker – og på samme måde betyder valget af beklædning også noget for den enkeltes mulighed for at kommer et skridt tættere på topplaceringerne,” forklarer Bjarke Johnsen og uddyber:
”Zhiks beklædning er tyndere og mere elastisk end noget andet, jeg er stødt på. Det giver dig først og fremmest bedre bevægelsesfrihed – men samtidig er materialerne udviklet med formidable varmeegenskaber, så du har endnu bedre isoleringsevne end fx den traditionelle neoprenbeklædning. Endelig er det en fantastisk bred produktpalette med en lang række kombinationsmuligheder, som gør tøjet helt ideelt til danske forhold.”
Letvægts støvlen Boot-460 fra Zhik.
Elitesejlernes mærke
Og Bjarke Johnsen er ikke alene med sin begejstring. Zhik startede salget af deres produkter i 2005 og allerede ved OL i 2008 sejlede mere end 30 % af sejlerne med Zhiks produkter.
I dag kommer 6 nuværende eller tidligere verdensettere på de olympiske verdensranglister fra Zhik team’et.
For at forklare årsagen til Zhiks popularitet, bruger Bjarke Johnsen Zhiks nye Boot-460 som eksempel.
”Det er en letvægts skiff støvle, som har en række designmæssige fortrin. Første gang jeg fik den på, mærkede jeg med det samme, at støvlen sidder helt rigtig omkring foden, fordi jeg kan snøre den hele vejen fra tå til ben. Herudover har den en ultra blød næse, som giver en fantastisk føling med båden. Og endelig en sål med et super greb i båden, så du kan styre båden med fødderne.Det er den slags detaljer, som helt sikkert giver nogle afgørende fordele, når konkurrencen er allerhårdest.”
Joller, kølbåde, kajak og surfing
Zhik startede som et mærke til joller, men har med tiden anvendt sin position som højteknologisk mærke til at folde sortimentet ud til også at omfatte beklædning og udstyr til kølbåde, kajak og surfing.
”Det har været oplagt at anvende både know-how og popularitet i verdenseliten til at udvikle udstyr til alle bådtyper såvel som til onshore,” fortæller Bjarke Johnsen.
”Vi har alt liggende på www.nordicpeople.com - så jeg vil da opfordre alle til at se, hvad vi kan byde på.”