Gå til hoved-indhold
RS-Elite slog bl.a. en Albin Express. Foto: Troels LykkeKapsejlads
RS-Elite slog bl.a. en Albin Express. Foto: Troels Lykke

Sådan vandt RS-Elite i Mumm Stelton Cup

Der var også tågeproblemer på Frederiksværk-båden RS-Elite, Mignon. - På et tidspunkt skulle vi tilbage for at lede efter krydsmærket, skriver Lars Kjøller, der vandt start i Vedbæk.

Af Troels Lykke |

For besætningen på Mignon er årets sidste sejlads ikke klubbens Lagkage Cup men i stedet Mumm-Stelton i Vedbæk.

Sådan skriver Lars Kjøller, der ejer RS-båden fra Frederiksværk Sejlklub.

Tidligere gik sejladsen under navnet Gordons Gin Cup, men champagne kan jo også bruges. Sejladsen trækker normalt 150-200 deltagere fra begge sider af Sundet og i år endda en båd fra Norge.

Også Jesper Bank var der med sin trimaran Carbon3. Vi havde i dagens anledning hentet forstærkning i form af Lars Plejdrup fra Herslev Strand Sejlkub.

På Øresund var der tæt tåge, så først efter en times udsættelse blev der givet signal til start. Det var nu stadig så tåget, at man kun lige kunne skimte dommerbåden fra den modsatte ende af linjen.

Tæt på dommeren

Banen bliver angivet med signalflag 10 min før start, så vi holdt os tæt på dommeren så vi var sikre på at kunne se flagene. Der falder en 60min straf ved for tidlig start, så vi havde besluttet os for at starte meget konservativt og ved luv mærke så vi hurtigt kunne slå os ud i fri luft, hvis vi blev dækket.

Traditionen tro, var første mærke en bøje: "2 sm fra startlinien, udlagt i retning mod vinden under første start". Tågen var tiltaget, og så er det altså ikke nemt at finde mærket.

Vi holdt selvfølgelig godt øje med uret og sørgede for at sejle lige længe på begge halser. Det er egentlig det eneste man kan gøre, men det er også en højst usikker metode.

For længe på krydset

På et tidspunkt måtte vi også konstatere, at vi havde sejlet for længe på krydset og at vi nok skulle tilbage for at lede efter mærket.

Det var vi mange der skulle. Heldigvis fik vi pludselig op mod 200 meters sigt og kunne se mærket. Så var det bare om at få sat spileren i en fart og komme tilbage.

Og så ned med spileren, rundt om mærket og op med spileren igen. Det var lige til at blive tørstig af. De næste par mærker var angivet med position, så det gik lidt nemmere efter den gamle GPS, selv om der kun var omkring 50 meter sigt.

Vinden var under hele sejladsen ret løj og samtidig stod der lidt mere sø, end vi er vant til ved samme vindforhold på fjorden. Meget typisk for Øresund. Det stiller krav til trimmet, og man kan ikke flade sejlene på samme måde som man "hjemme på fjorden".

Der skal findes det helt rigtige kompromis mellem kurve i sejlene, rigspænding og højde/fart.

Måske var det en fordel, at vores log var "stået" af så vi ikke kunne aflæse vores fart men udlukkende kunne bruge fornemmelsen og tjekke højde og fart mod andre både. Selv om det er tåget, ligger man jo ofte tæt på hinanden, og hver gang vi så en konkurrent, blev der holdt nøje øje med ham.

Nær misset mållinje

Mållinjen er heller ikke angivet med helt nøjagtig position så den havde vi nær misset. Man prøver at "føle" sig frem, men det lader sig selvfølgelig ikke gøre. Der skal også held til.

Vi mente ganske kort før mål, at vi skulle styre mere nord og mindre øst. Det var en heldig beslutning.

Pludselig dukkede dommerskibet op 25 meter fremme til styrbord. Sår var det bare om at bomme igen for at komme på den rigtige side af dommer og mærke. Desværre fandt flere af de små både aldrig mållinjen. Ærgerligt.

Normalt er der ingen grund til at plotte havnen ind på GPS'en. Den ligger jo lige ved siden af mållinjen.

Men i tågen kom vi lidt for langt nordpå, da vi skulle finde tilbage, og så er der kun én ting at gøre: Sejle ind mod kysten og vende når man ser land eller bund, hvad der nu kommer først.

Der er ingen grunde man skal være nervøs for, men der er mange badebroer man skal rundt om. Vi måtte tage en 5-6 små slag helt ind under land før vi fandt havnen igen. I indløbet mødte vi en af vores konkurrenter der spurgte om vej til mållinjen. Det hjalp vi naturligvis gerne med. Han fandt den nu aldrig.

Varm suppe

Tilbage på havnen bliver der sørget godt for sejlerne med varm suppe og drikkevarer.

Dommerbåden sender løbende resultater til bureauet, så der går som regel under en time, før man har de første resultater af ens eget løb og start.

Der er en god stemning og det er en dejlig sejlads som vi kan kun anbefale, at man prøver. For dem der tager den lange tur til Vedbæk er der naturligvis fri havneplads i forbindelse med stævnet og for os der har en lille båd på trailer er der fri afbenyttelse af havnens 10-tons kran.

Og resultatet? Jo, vi havde virkelig heldet med os i år, og kunne notere både en løbssejr og sejren i 1. start.

Sejlerhilsen

Lars Kjøller

Se startvinderne i Mumm Stelton Cup her

content-loader
content-loader
content-loader