Gå til hoved-indhold
Sejladsen går fra Hellerup til Malmø, hvor der er fællesspisning. Tegning: Henrik JørgensenKapsejlads
Sejladsen går fra Hellerup til Malmø, hvor der er fællesspisning. Tegning: Henrik Jørgensen

Øresunds Rally: Gode råd fra en DH-ekspert

50 sejlere på syv både starter i morgen fra Hellerup mod Malmø med Skaaning Marine, der giver nye Simrad VHFere og et kilo slik per båd i præmier. Se råd fra mr. DH, Henrik Jørgensen.

Af Troels Lykke |

Kampen om at få lov til at bære grønne bukser når nye højder.

I dag er der en artikel i Børsen Weekend om sejladsen, der sidste år kun havde en båd med, hvor rorsmand og opfinder af sejladsen, Mads Christensen, var om bord.

I år er der syv både med og Skaaning Marine på Østerbro i København er hovedsponsor, hvor firmaet har betalt start-banner, tryk på Henri Lloyd t-shirts og et kilo slik per besætning.

- De største præmier er dog vores nye Simraad VHF H33 radio med indbygget GPS, her er der præmier for alene 8.000 kroner, jeg ved ikke hvad der gik af mig, men jeg har været i gavehumør, men jeg har også taget stævnets pressechef, Trine Fabienke, med på KDYs Farr 40 for at få maksimal omtale, siger Bo Skaaning i dag til minbaad.dk og griner.

DH-tips fra Henrik Jørgensen

Mr. DH, Henrik Jørgensen, X-40-sejler fra Xbox, har brugt sit matematiske hoved og er kommet med følgende råd til de syv hold:

Excel overlevelsesguiden indeholder følgende vigtige komponenter :

- Taktisk oversigtskort over den 'lange' sejlads
- En respittabel der beregner respittiderne til alle deltagere (7 stk)
- 6 udvalgte Svenske drikkeviser

    - Et must for overlevelse under opholdet i Malmö

    - Viserne er valgt udfr at de skal være korte og muligvis syngbare for danskere med en høj promille

Især de 6 svenske viser skal nok vise sig at være vigtige for at deltagerene ikke bliver fjernet af det svenske fremmedpoliti.

Om nu alle bådene husker at rorsmanden skal have en promille tæt på 0 er jeg nok noget i tvivlom. 

Excel modellen kan hentes her

ØRC Ledelsen har besluttet følgende mål.
Bådtype GPH
Swan 45 495
Essex Girl 463,6
Farr 40 495
First 34,7 580,4
Spækhugger 673,4
Albin Ballad 657,6
Ohlson 29 677

Jørgen Krog har en ekstra motor til sejlerne hvis det bliver nødvendigt, skriver han på Facebook.

content-loader
content-loader
content-loader