Gå til hoved-indhold
X-35 VM, hvor manøvre og kommunikation kom ud. Foto: Mick Anderson/sailingpixKapsejlads
X-35 VM, hvor manøvre og kommunikation kom ud. Foto: Mick Anderson/sailingpix

Lorenzen: Gør det nu på din måde…

Mit råd til en kapsejler er: aldrig at glemme den sunde fornuft – gør det på din måde, men husk at sætte mål, kend dine grænser, kommuniker tydeligt og hold debriefing.

Af Morten Lorenzen |

I den moderne verden oversvømmes vi med informationer. Der er en konstant strøm af data hver gang vi åbner en hjemmeside eller et magasin.

Det kan forvirre selv den bedste, og mit råd til en kapsejler er: aldrig at glemme den sunde fornuft – gør det på din måde.

Information er godt, men overflow af information er skidt. Evnen til at vælge godt fra skidt er der ingen der besidder til fulde, og med al den information der er til rådighed så ender vi ofte mere forvirret end godt informeret, og vores taktiske og praktiske valg b

”At gøre det bare lidt bedre….”

Jeg har sejlet på rigtig mange kapsejladsbåde igennem min sejlertid, og én ting har været fælles for alle sejladserne – ønsket om at gøre det bedre. Om det har været på onsdagsmatchen eller til et VM i en prestigefyldt klasse – så har målet altid været ”at gøre det lidt bedre”.

Ændre på de små ting

På de større satsninger har det ofte været et spørgsmål om at ændre de små ting, trimmet, teknikken, start rutinen og så videre. På mindre kompetitive satsninger har det været opgaver som at få en bomning til at fungere, eller en koordineret vende rutine indført.

Som sejler ved vi, at vi altid kan forbedre hele spektret af beslutninger og handlinger. Og der er masser af steder hvor du kan hente inspiration og råd, ikke mindst her på internettet.

Men når du nu ser profferne på YouTube håndtere Grand Prix maskinerne TP52 og Extreme 40, og dåner over hvor let det hele ser ud, så skal man blot huske at de netop er proffer. At nå deres standard og niveau kan være et mål, men er det realistisk eller for den sags skyld opnåeligt – og hvorfor.

Sæt opnåelige mål - kend dine grænser

Det er meget vigtigt at sætte sig mål, men de skal være opnåelige, ellers bliver det hurtigt alt andet end en inspiration i dagligdagen.

Så se dig realistisk omkring, på dit team, din båd, dine sejl, jeres kommunikation, jeres evner og ambitioner – og tag en dyb indånding.

At kende sin båd er rigtig væsentlig. Hvor er dens styrker og svagheder, i hvilke vinkler fungere den bedst og hvor vil man uundgåeligt få udfordringer når man møder andre typer både.

På samme måde skal man kende sit team og de svagheder og styrker som man besidder som et kollektiv. Det nytter eksempelvis ikke at presse sit team til avancerede mærkerundinger og sejlsætninger hvis man ikke er vel sammensejlet.

Keep it simple

Keep it simple er et motto som vil kunne redde rigtig mange sejloplevelser.
Det siger sig selv, at få skabt et sammentømret team er et rigtig godt udgangspunkt for at opnå resultater på kapsejladsbanen. Hvis du konstant har nye sejlere med ud, så bliver niveauet også derefter.

Sejl din egen båd, og ikke de andres..

Ofte er bevidstheden om egne evner og bådens egenskaber med til at begrænse vores muligheder for succes. ”Vi kan ikke lige så højt som dem i læen”, eller ”på lænseren skal vi undgå bomninger, de plejer jo at gå galt….”

Det bedste man kan gøre er at holde fokus på sit eget team og sit eget skib. Hvis højden er en udfordring, så fald et par grader og hold farten. De fleste både har masser af instrumenter ombord, og begreber som VMG er vigtig at forholde sig til i stedet for at pine højde. Fart er din ven, uanset hvad du vil.

Forhold dig også til dit og dit teams evne til at holde fart i vendinger og bomninger. Har du udfordringer så undgå infight og tag de lange stræk, hvor bådens optimale fart opnås. Det handler om at begrænse sine tab og udnytte sine muligheder.

Sejl din egen båd – udnyt jeres styrker og undgå at komme i situationer hvor I ikke kan løse udfordringen.

Deltag i kapsejladsen på jeres præmisser og kommuniker tydeligt med besætninger om den overordnede strategi. Gør det i god tid inden i smider fortøjningerne, så alle er enige om målet, processerne og ikke mindst forventningerne.

Debriefing, det allervigtigste

I min verden er en debriefing en stor del af muligheden for at forbedre sig. Desværre er det min oplevelse, at kun de færreste holder disse debriefinger. Den skal foregå så hurtig som muligt efter sejladsen, og alle skal være ærlige og direkte i kommunikationen.

Der skal være fokus på de ting som gik godt og de ting som gik mindre godt. Og man skal forsøge at opnå enighed om hvordan det kan gøres bedre.

Hold debriefing om bord inden teamet forsvinder hjem eller op til klubhuset. Sørg for en god stemning og styr processen. Og husk – DET SKAL VÆRE SJOVT AT SEJLE.

Morten Lorenzen

content-loader
content-loader
content-loader