Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Tyske SAP med danske sejlere - me like ;-)

Lorenzen om SAP-sponsorat: En succes har mange fædre

Extreme Challenger har nu offentliggjort, helt fantastisk, at et af verdens største IT selskaber, tyske SAP, har indgået en flerårig aftale med Jes Gram Hansen og Rasmus Køstner.

Af Morten Lorenzen |

At offentliggøre det på en dag hvor alle busser og institutioner flager over top med Dannebrog, er meget sigende for projektet. Nu ved vi hvorfor der blev flaget, udover at vores regent også fyldte år.

Et sådant sponsorat hænger ikke på træerne. Det her er helt specielt, ikke kun fordi det er et af verdens største brands der har vejet det danske projekt, og fundet det værdigt. 

Men også fordi at SAP som virksomhed virkelig vil noget med sponsoratet. SAP vil anvende sponsoratet til at udvikle egen teknologi, og vise hvorledes deres tekniske platform kan anvendes indenfor en teknisk sportsgren som sejlsport. 

Se, det er genialt, for det betyder at der er tale om et partnerskab, som hvis det forvaltes rigtigt, så kan det bringe mange nye muligheder frem i lyset.

SAP og Trac trac

I den danske tracking virksomhed Trac Trac, hvor jeg har fornøjelsen at være bestyrelsesformand, har vi igennem de seneste år arbejdet tæt sammen med netop den tekniske afdeling i SAP, ledet af Stefan Lacher.

Og det er helt tydeligt at SAP Teknik vil noget med deres engagement i sporten. Det er ikke blot et spørgsmål om at få eksponeret et logo her og der – der er tale om en satsning som kan bringe flere kunder til SAP.

I samarbejdet mellem SAP og Trac Trac er det blevet til nogle meget interessante løsninger, hvor tracking og såkaldt ”Business Intelligence” samles i et mash-up, og nye anvendelsesmuligheder opstår. Teknologien er bla blevet anvendt ved de seneste VM´er i 505, som har SAP som gennemgående sponsor. 

En succes har mange fædre….

Og en fiasko kun én…..eller ingen 

I Danmark har janteloven ofte vist sit grimme ansigt, også overfor Jes og Rasmus´projekt. 

Igen og igen har man kunnet læse på diverse sejlersites og i forskellige fora, at dette projekt – som så mange andre sejlerprojekter – ikke har sin gang på den danske muld, eller i det plumrede brakvand om man vil. 

De mange danske ”mørkemænd” som findes blandt sejlsporten´s ledere, klubbestyrelser og ikke mindst på direktionsgangene i store danske virksomheder, må idag sande at de er blevet overhalet af en tysk software gigant. Og godt det samme. 

Jes og Rasmus har som den grimme ælling, eller som humlebien der ikke vidste, at den ikke kunne flyve, trodset alle advarsler og gode råd, og har knoklet på som den Dynamiske Duo fra Århus.

De pantsatte det meste af deres rørlige ”formue” - godt støttet af Jørn Hansen fra softwarefirmaet Trifork – og investerede i en lettere brugt Extreme 40.

Og så er det ellers gået derudaf med kundeture , foredrag, sponsor sejladser og en lang række af diskussioner og samtaler nat og dag, om hvad der skal til for at få projektet på sporet. 

Som det kan ses i forskellige medier, så er der en hel del der påberåber sig medejerskab at denne succes, og fint med det. De tilhører feltet af de mange fædre, der gerne vil være med i en succes, men forsvinder som dug for solen, når noget bliver til en fiasko.

Faktum er, at d´herrrer Jes Gram Hansen og Rasmus Køstner kan tilskrives denne succes – ene og alene. De to havde fat i SAP længe inden at velmenende sponsoraktører og pr-guruer meldte sig på banen. Bevares, de har fået hjælp til nogle praktiske ting – men initiativet, processen og ikke mindst troen på projektet, den kom fra de to ”knægte” – og sådan skal det være. 

I vores sponsorhungrende idrætsgren, vil sponsorer se engagement og vilje fra udøvernes side. Det er alligevel dem der skal bære det her i mål. 

Og så tager det tid at få sejlet en så stor sponsorkontrakt i land. Over et år har det taget, hvor jeg ved der har været mange nedture og få opture, præcis som i en længere kapsejlads. Men sejrens sødme er så meget bedre, når den kommer i hus. 

Min egen mikroskopiske andel af succesén (og én af de mange fædre som dog altid har troet på projektet) er i sin enkelthed, at jeg parrede sponsorchef Ole Egeblad med projektet på et tidspunkt i 2011, hvor det stod klart at der skulle flere arme og ben ind i projektet. Et match som har vist sig at fungere rigtig godt, da Ole´s erfaring fra cykelsporten og Team CSC i den grad kan bruges i dette projekt. Og at Ole er gammel windsurfer på eliteplan er ikke dårligt, heller ;-)

Jeg glæder mig sådan på Jes og Rasmus´vegne – de fortjener om nogen at få den succes som sponsoratet indebærer. Men det stopper ikke her. Nu skal samarbejdet forankres, det skal udvikles ”på den lange bane”. 

Og så kan dette her være startskuddet til en hel ny epoke for dansk sejlsport – og hvor er det befriende at det bliver uden sportens ”mørkemænd” som kun vil nedgøre projekter, i patetisk erkendelse af deres egen middelmådighed. I er væk nu, ligesom janteloven.

Vi har mistet en stor mand, en stor sejler

Og her på falderebet må vi sande at mandagen også blev en sorgens dag. Samme dag som Dannebrog gik til tops for regenten og det nye sejlerprojekt, så ramte den triste melding, at en af de helt store danskere var gået bort. I de tidlige morgentimer forlod sejleren Mærsk Mc-Kinney Møller denne jord efter et rigt og på mange måder enestående liv.

Mærsk Mc-Kinney Møller var en gavmild mand, som igen og igen levede op til sit eget slogan ”den der har evnen, har også pligten”. En pligt som dansk sejlsport har nydt godt af, men aldrig i det offentlige rum, altid privat og uden den lyseblå farve og det markante logo.

Dansk sejlsport har modtaget mange donationer fra Rederen´s private fond, men aldrig rigtigt et sponsorat. Mærsk Mc-Kinney Møller mente ikke, at det var den rigtige måde at profilere den syvtakkede stjerne på. 

Nu hvor Mærsk Mc-Kinney Møller er borte, ære være hans minde, så kan det være at der kommer nye signaler fra Esplanaden. 

Et globalt selskab som Mærsk kan i den grad med fordel identificere sig med sejlsporten, ikke kun som naturalie sponsor, hvor Mærsk Logistic eller Mærsk Line hjælper sejlerteams og organisationer med logistik og transport ydelser. Nej, jeg mener faktisk, at Mærsk som global virksomhed kan udnytte mange af de værdier som sejlsporten har – præcist som SAP igennem mange år har set det. 

Så hvis nu vi tænker stort, og det har vi en pligt til, så kunne et stort projekt med SAP og MÆRSK måske gå hånd i hånd – med Jes Gram Hansen og Rasmus Køstner som front figur. Jeg tror på det ;-)

content-loader
content-loader
content-loader