Gå til hoved-indhold
Med reklamerne og farverne i sejlet bliver det nemme for tilskuerne at følge med. Foto: Emil LandryKapsejlads
Med reklamerne og farverne i sejlet bliver det nemme for tilskuerne at følge med. Foto: Emil Landry

Hobie 16 sejlere vinder bronze i tysk grandprix serie

To ungdomsbesætninger har vundet prestigefyldt stævne foran tusindvis af tilskuere i Tyskland i et medievenligt format. Tager nogen initiativet op i Danmark?, skriver Rasmus Antoft.

Af Rasmus Antoft |

To danske besætninger bestående af Brd. Bjørnholt og Martin Hjortlund og Rasmus Antoft blev i foråret en del af den tyske grandprix serie ”Prosail”.

Hele serien er sat op omkring et format som skal gøre det attraktivt for publikum og medie.

Sejladserne er blevet sejlet tæt på stranden eller klods op af store broer og moler og under sejladserne har der været en live speaker som har kommenteret sejladserne.

Et sådan format gør det interessant for tilskuerne, sponsorerne og medierne at følge med. Samtidig sikrer det, at sponsorerne har stor interesse i at støtte når bådene er blottet for så mange mennesker.

20.000 tilskuere

Grandprix serien har været delt op i fire stævner rundt omkring i Tyskland. Gromitz, Sharbeuz, Kellenhusen samt Sylt.

I Weekenden blev der sejlet på Sylt som var seriens afslutnings stævne og derfor også det mest prestige fyldte.

Langs strandpromenaden i Westerland var der stillet mad- og ølboder op og kombineret med holdsejlads og livekommentering var tilskuerne underholdt.

-         Lørdag var der ca. 20.000 tilskuere, fortæller Detlef Mohr som  har været en af mændene bag arrangementet.

Holdsejlads i katamaraner

Selve formatet var sat op på en måde hvor alle både sejlede i ”teams” bestående af to både som hver især har den samme sponsor, som i dette tilfælde er den tyske isfabrikant Langnese. (også kendt som Frisko i Danmark) Sejladserne var så en blanding af fleetrace og holdsejlads.

Til at starte ud med blev der sejlet et fleetrace for at bestemme hvilke teams der skulle sejle mod hvem.

Den bedste halvdel i fleetracet skulle sejle holdsejlads hvorimod den dårligere halvdel skulle sejle fleetrace.

Danskerne placerede sig i den bedre halvdel og inden for kort tid skulle de sejle mod et hold sponsoreret af Deutche Bahn (den tyske pendant til DSB).

Overflødigt med protestkomite

Det danske hold vinder den første sejlads men det tyske hold lægger protest hvorefter danskerne også lægger protest. Sådan fortsætter det indtil der er en protest mod hver båd.

I Danmark vil en sådan situation normalt blive afgjort i et protestlokale men i tyskland laver de et ”omræs” så holdene blev sendt på vandet igen for at sejle om det.

Det danske hold vinder sejladsen samt det næste og kvalificerer sig til semifinalen.

Semifinalen blev sejlet mod et af de taktiske bedste teams i Tyskland og hele vejen igennem sejladsen førte danskerne men kort inden mål lavede det tyske hold en snedig manøvre og fik skubbet en af de danske både bagud så de derved tog føringen og vandt sejladsen.

Hele serien, men især stævnet på Sylt er en anderledes måde at afholde et stævne på. Ifølge sejlerne er det en unik måde at tiltrække flere sponsorer til sejlsport og få udbredt sport og de opfordrer til at gøre det samme i Danmark.

content-loader
content-loader
content-loader