Gå til hoved-indhold
Michael Hestbæk og Claus Olesen i Perth sidste år. Foto: Hans NatorpKapsejlads
Michael Hestbæk og Claus Olesen i Perth sidste år. Foto: Hans Natorp

Hestbæk: Uden for top 10 til VM er en fiasko

Michael Hestbæk tror stadig på en OL-plads efter han og Claus Olesen igen har købt en ny Starbåd og nu samarbejder med Theis Palm fra North Sails. Interview.

Af Troels Lykke |

Da Michael Hestbæk blev europamester i Starbåd i 90erne vejede hans gast Martin Hejlsberg 117 kilo. Hvis Claus Olesen vejede så meget skulle Michael Hestbæk veje langt mindre end de 89,5 kilo, som han er kommet op på.

Starbåds-sejlere er i dag langt mere atletiske og bomstærke Claus Olesen vejer 107 kilo og han må ikke veje mere i forhold sin rorsmands vægt, i forhold til den formel der i dag findes i klassen.

Op i vægt

På fire måneder er Michael Hestbæk gået fra 81 til 89,5 kilo gennem muskeltræning i Fitnessdk i Valby.

- Jonas (Høgh-Christensen, red) fortalte os i Miami, at vi er blandt de mere atletiske typer i klassen, men selv syntes jeg ikke, at jeg hænger godt nok, men nu hænger jeg i hængebænk hver anden dag og helt ude i knæene, hvor jeg hænger til syregrænsen. Før kunne jeg hænge over fem minutter i dag er jeg nede på 2-3 minutter, siger 42-årige Michael Hestbæk til minbaad.dk.

For nylig har Claus Olesen og Michael Hestbæk har af et tysk OL-hold købt en P-Star fra 2010 til 48.000 euro. En ny P-Star koster 65.000 euro. Båden henter danskerne i weekenden i Hamborg, hvorefter de køre til Mallorca for at træne med den tidligere verdensmester og regerende OL-bronzevinder Frederik Lööf fra Sverige.

Brugt til salg for 160.000 kr.

I forvejen havde Hestbæk og Olesen købt en brugt Starbåd af mærket Mader, den er nu til salg for 22.000 euro, cirka 160.000 kroner.

- 8 ud af de 10 bedste sejler i en P-Star, så vi forventer den er hurtig, siger Michael Hestbæk, der med Claus Olesen har et foreløbigt budget på en halv mio. kroner. Holdet støttes også af Dansk Sejlunion og Michael Hestbæk har fået en stor, sort Audi A4, stillet til rådighed frem mod OL.

Quantum Sails sagde først nej

Duoen har nu også investeret i nye sejl. Egentlig ville de gerne sejle med Quantum Sails og rettede henvendelse om et samarbejde med Quantum i USA, men dengang var de ligeglade, modsat for nylig hvor de efter sejlads i Miami, pludselig var interessante for Quantum.

- Men det kunne vi jo ikke bruge til noget, griner Hestbæk, for vi har indgået et samarbejde med North Sails, som OL-guldvinderen Percy også bruger og vi får et samarbejde med sejlmager Theis Palm, der er super til at se på sejl og han skal med os på sejl. Man bruger mange sejl i Starbåden og en fok slides op på et stævne og et storsejl holder to stævner, siger Michael Hestbæk.

Ifølge Hestbæk bruger 60 procent af de bedste i klassen Quantum Sails, mens North Sails tager de 40 procent.

Holdet har lige nu anskaffet sig 3 nye storsejl og 4 fokke.

- Og de skal holde frem til VM, siger Hestbæk.

Træning på Mallorca

Holdets plan er nu træning på Mallorca i to omgange. Derefter gælder det stævne på Mallorca i påsken, EM i Italien, Hyeres-stævne og derefter sejles VM samme sted i maj.

Fire OL-pladser er tilbage og de skrappe hold der skal slås er fra New Zealand, Italien, Østrig, Spanien og Ukraine.

Skal være top 10 ved VM

- Vi tror stadig på det, vi har fået bedre fart men ikke nok og vi taber stadig mange pladser ved topmærket fx Vi skal være mellem 18-20 til VM for at kvalificere Danmark, men vi skal være i top 10 ved VM ellers er det en fiasko for os.

Michael Hestbæk træner til syregrænsen i sin nye hængebænk hver anden dag. Bemærk hvor langt ude han hænger.

content-loader
content-loader
content-loader