Gå til hoved-indhold
Sanya med Martin Kirketerp ligger på en sikker sidsteplads, 102 sømil efter førende Telefonica. Kursen er mod Portugal. Foto: SanyaKapsejlads
Sanya med Martin Kirketerp ligger på en sikker sidsteplads, 102 sømil efter førende Telefonica. Kursen er mod Portugal. Foto: Sanya

Aarhus klarede første første cut om Volvo-værtsby

Aarhus er nu lidt tættere på at blive værtsby til en af verdens største sejlsportsbegivenheder, Volvo Ocean Race. 33 ud af 66 byer er videre. Se også frisk video fra Atlanten.

Af Troels Lykke |

Volvo Ocean Race har udtaget Aarhus som kandidat til at udfylde rollen som værtsby.

Aarhus har nemlig klaret sig igennem den første af i alt to udskilningsprocesser, der startede i februar, hvor Volvo Ocean Race opfordrede 180 byer til at søge om at blive værtsby i 2014/2015 eller 2017/2018-udgaven af jordomsejlingen. Det skriver Jyllands-Posten.

66 byer søgte. 33 er nu udvalgt, og Aarhus er iblandt.
 
»Vi er super glade over at være nået hertil. Det er en stor anerkendelse af, hvor langt Aarhus er kommet som sejlsportsby. Alene det, at organisationen bag Volvo Ocean Race regner Aarhus som værende en af de bedste sejlsportsbyer i verden, er en kæmpe gevinst i sig selv. Det er med til at styrke og positionere vores brand. Vi er meget stolte,« siger direktør i Sailing Aarhus, Thomas Capitani, som er projektlederen bag den aarhusianske satsning. 

Kender ikke præmissen 

I forbindelse med den første udskilningsproces fik Aarhus tilsendt et omfattende spørgskema, der først og fremmest skulle give svar på helt basale forhold som for eksempel dybden af byens havnebassin, men også formelle krav om, hvem der står bag buddet. 

Det gør Sailing i Aarhus i samarbejde med Aarhus Kommune indtil videre, og de to instanser skal nu forberede sig på en udskilningsproces version to, der går hen og bliver markant anderledes end den første.
 
»Det er en helt ny situation, vi står i nu. Ved den første proces kendte vi til spørgsmålene samt kravene, men lige nu kender vi intet til præmissen. Vi venter på at modtage det uddybende materiale fra Volvo Ocean Race, som beskriver de muligheder og rettigheder, vi får som værtsby. Samtidig skal vi vurdere de krav, der vi ligge til os,« siger Thomas Capitani til Jyllands-Posten.

Finansieringspakke er væsentlig
 
»Et af de væsentlige krav bliver at stille med en overbevisende finansieringspakke. Den vil forhåbentlig komme til at bestå af offentlige midler, men i den grad også af privat medfinansiering. Erhvervslivet skal simpelthen ind og spille en rolle, hvis Aarhus skal blive værtsby,« siger han.

Kilde: Jyllands-Posten

content-loader
content-loader
content-loader