Gå til hoved-indhold
Solosejladsen til åbningssejladsen i Louis Vuitton Cup var lidt af en parodi, mener Thomas Paasch.Kapsejlads
Solosejladsen til åbningssejladsen i Louis Vuitton Cup var lidt af en parodi, mener Thomas Paasch.

Paasch blogger: America’s Cup skal være ekstremt og lidt bizart

A-Cat sejler Thomas Paasch funderer over den seneste udvikling i Louis Vuitton Cup. En cup, der er udtagelse til AC, og afgør hvem der skal kæmpe mod den forsvarende båd i America’s Cup.

Af thomas Paasch |

Det er noget af en kold afvaskning at opdage, at Luna Rossa har valgt at boykotte første sejlads af en allerede amputeret Louis Vuitton Cup, og dermed gør åbningssejladsen til lidt af en parodi.

Men det er jo en del af det evige palaver som altid er til stede, når de store egoer med deres milliarder skal kæmpe mod hinanden i Americas Cup. Desværre er det også det der er med til at ødelægge interessen fra det brede publikum – man bliver lidt træt af hanekampen.

Men et eller andet sted var det nu meget fedt at se Team New Zealand lave en lille paradesejlads.

Selv om det er latterligt at afvikle en kapsejlads med én båd, så er det jo første gang, man får mulighed for at se en AC72 strække ben i 45 minutter.

Så kan man se om de har pyntet på deres evner i deres korte topproducerede YouTube klip man har set gennem det sidste år, eller om de virkelig kan flyve stabilt, bomme flyvende på foils og ikke mindst få nogle tal på hvor hurtigt de sejler, for det har de jo ikke rigtig ville røbe.

Performance ser ikke ud til at fejle noget. Ifølge kommentatorerne blæste det 14 til 16 knob, og på kryds lå de gerne på et par og tyve knob og toppede med 25 knob i et pust – det må kaldes en meget god krydsfart.

Stagvendinger varede 8-10 sekunder fra flyvende skrog på gammel halse til flyvende skrog på ny halse, og hastigheden droppede til omkring 10 knob. Det så på ingen måde sløvt, tungt eller træls ud, som mange kritikere ellers havde spået da valget af katamaraner kom frem efter AC33.

Læns er spektakulær når båden kommer foilende med hastigheder i de øvre 30’ere. Til sidst rundede de også lige 40 knob, og hvis der skal sejles i lidt kraftigere vind end søndagens sejlads i løbet af cuppen, så kommer de nok også op til midt i 40’erne.

Det interessante er at den power, de får fra vingen, og ikke mindst så meget de drejer den relative vind med deres høje hastighed, har gjort genakkeren overflødig når det blæser over 12 knob.

Bomninger på foils stort set uden tab af hastighed er ikke en let manøvre, og det ser heller ikke ud til at den sidder helt i skabet hver gang endnu. Og flere gange kunne man godt fornemme at det er en kilden manøvre hvis den også lige kombineres med et pust på den ny halse.

Kald af lay lines er essentiel. I sidste gate måtte de lave to bomninger lige efter hinanden, og så var det slut med at foile. 20-30 sekunder hvor man kun sejler 20 knob, mens konkurrenterne sejler 40 knob, koster dyrt.

Alle anser det for givet at Team New Zealand vinder Louis Vuitton Cup, hvilket udhuler spændingen.

Der er dog meget der kan gå galt, og intet er sikkert i kapsejlads, men der er dog en rimelig sandsynlighed for, at det er sådan det bliver. Men selve Americas Cup mod Oracle er stadigvæk åben, og noget sværere at spå om.

AC34 er blevet en actionsport! Der er ingen der bare sidder og glor i flere minutter ad gangen. Der bliver næsten konstant grind’et og al gang foregår i løb.

Videodækningen og grafikken, som vi også kender den fra AC45 sejladserne, gør det nemt at følge, spektakulært at se på og let forståeligt – også for ikkesejlere.

Nogen får det til at lyde som noget skidt, at AC34 lefler for facebook generationen – men er det ikke det der skal til, hvis sejlsporten skal overleve og dels tiltrække nye generationer af sejlere, men også tiltrække sponsorer for at skabe de gode hold der kan udrette noget stort?

Americas Cup, AC45 World Series, Extreme Sailing Series er blot et par eksempler på “Stadium Sailing”, og det er nok kommet for at blive inden for professionel sejlsport.

Ja, selv det netop overståede 49’er EM i Århus foregik tæt på molen til publikums fornøjelse, selv om sejladserne nok havde været mere reelle for sejlerne midt ude i Århus bugten – det er nu engang den vej, vinden blæser…

Og husk nu, Americas Cup er ikke en folkesport, hvis ikke det er ekstremt, højteknologisk, dyrt, ekstravagant og lidt bizart, så er det ikke Americas Cup.

Thomas Paasch

Thomas Paasch er til dagligt ingeniør. Han sejler A-Cat for Skovshoved Sejlklub. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader