Fra venstre: Mads Groth, Julius Alexander Harttung, Nicolaj Bjørnholt Christensen, Mathias Lehm Sletten og Daniel Bjørnholt Christensen er her på ORACLE Racing Pier 80 Base. Det sjette holdmedlem Søren Wiegand Kristensen tog billedet.Kapsejlads

Ung viking sender rapport fra AC-45 sejlads i USA

Danish Youth Vikings er det mindste af seks hold til udtagelse i San Francisco. Der sejles om plads til historiens første ungdoms America’s Cup. En af gasterne, Mathias, skriver nu hjem.

Af Troels Lykke |

Mathias Lehm Sletten, gast på Danish Youth Vikings har sendt en rapport til minbaad.dk. Han skriver:

Vi drog mod San Francisco torsdag morgen den 7. februar med fly fra København via Zürich. Vi ankom til San Francisco torsdag aften, hvor vi havde lejet en stor syv personers bil. Vi kørte hjem til vores vært Rasmus Mencke som havde skaffet os gratis tag over hovedet, og uendelige mængder af hjælp – det er vi utroligt taknemmelige over.

Det mindste hold
Fredag morgen kørte vi for første gang ned til pier80 for at ordne nogle praktiske ting og lave et par photoshoots. Vi fandt hurtigt ud af, at vi er det mindste hold til udtagelsessejladserne.

Vi er bare seks sejlere og en enkelt supporter/PR, hvorimod nogle af de andre hold er oppe på 12. Vi har hørt, at Argentinas hold er på 17 mand høj!

Det står i skarp kontrast til vores projekt, hvor vi (sejlerne) selv har stået for alting lige fra planlægning over økonomi til træning. Men det er sgu en fed følelse at have klaret det hele selv, og de andre har behov for en masse hjælp ;)

Middag i Yachtklubben
Da vi var færdige på havnen skulle vi ordne noget teamtøj, da der var sket en forsinkelse i Danmark, så det ikke nåede frem inden afgang.

Om aftenen skulle vi ned i vores værtssejlklub San Francisco Yacht Club, hvor vi spiste og skulle mødes med Chris Boom.

Chris Boom er en erfaren herre, som har sejlet i området i årtier, og som kunne fortælle lidt om de lokale forhold på San Francisco Bay. Det var meget lærerigt, og noget vi helt sikkert kommer til at bruge i den nærmeste fremtid.

Grindertest med bræk
Lørdag var første officielle dag til selection series. Den startede kl. 9 med velkomst af blandt andet Russel Coutts. Efter velkomsten skulle vi ud på en AC 45 for første gang, for at se, hvordan man rigger den til osv.

Efterfølgende fortalte Darren Bundock om hvordan man skulle undgå at kæntre en AC45. Efter et hurtigt crash course, skulle vi til vores livs hårdeste test, som først var en test på hvor hurtigt man kunne trække et dæk med 100 kg 10 m hen af jorden vha. et spil, mads lavede anden bedste tid overalt!

Bagefter skulle vi lave en grindertest, hvor man kørte fuld knald i med stor belastning i 20 sek. og 10 sek. pause, det skulle vi gøre 10 gange, indtil vi var helt færdige. Og det gjorde vi også, så meget at flere på holdet brækkede sig. Det hjalp nok i at vi havde fået burittos til frokost en halv time tidligere!

Den første tur
Søndag var første dag i AC45'erne. Først skulle vi rigge en båd til og sætte den i vandet, inden vi skulle ud at sejle. Vi sejlede i let vind, der tiltog mere og mere. Vi skulle lige indstille os på, hvem som kaldte vendinger osv.

Men det faldt hurtigt på plads, og vi var faktisk rigtigt gode og hurtige til at optimere vores manøvrer til den lette vind.

Med den mere og mere tiltagende vind, kunne vi efter en times tid begynde at løfte det ene skrog, og skyde den af. Vi sejlede omkring de 12-14 knob på kryds i de 6-9 knobs vind, fantastisk følelse! Vinden døde lidt og vi byttede med det sydafrikanske hold.

Vi fik en masse ros, både af trænerne ombord på båden og i gummibåden som fulgte os. Vi var virkelig også selv imponerede over, hvor godt det gik i betragtning af, at vi aldrig havde sejlet sammen før. Dagen sluttede af med lidt fælles debriefing på havnen.

Masser af vind
Mandag mødtes vi på havnen til videodebriefing fra dagen før samt guidet tour hos Oracle på pier 80. Vinden var noget kraftigere end dagen før. Den øgede vind, gjorde bestemt vores opgave hårdere og sværere. AC45eren sejler simpelthen så hurtigt, når det blæser bare lidt.

Derfor er man nødt til at forberede sig så vandvittigt tidligt for at være klar, selvom f.eks. mærkerne ligger lang væk distancemæssigt. Derudover bliver man også en del mere stresset, når det blæser mere fordi manøvrerne går hurtigere.

Hvem gør hvad?
Det resulterede i, at vi blev lidt i tvivl om vores opgaver. Vi startede derfor ud med at lave en masse fejl grundet det, og lidt upræcis kommunikation. Men efter det satte vi os lige ned og gennemgik sammen med Darren Bundock hver persons rolle, og hvordan vi skulle kommunikere.

Det hjalp gevaldigt, og hver manøvre vi lavede blev bedre og bedre! Vi endte derfor ud med at være helt fint tilfredse med vores præstation. Udover en fed dag hvor vi selv sad i en båd med vingesejl var de to AC72ere Artemis og Oracle også ude og teste og trimme mod hinanden, det var super interessant, og virkeligt fedt at se de to både så tæt på, og hold op de sejler hurtigt! Virkede dog til at Oracle på foils var hurtigere end Artemis uden.

Sejle på bane
Tirsdag mødtes vi på havnen kl 10 til en ren sejldag, vi startede ud i let vind med mere og mere tiltagende vind.

I dag var første dag vi skulle sejle på bane, det var super fedt, og det gik virkeligt godt. Vinden steg til omkring en 10-14 knob og man havde virkelig travlt, men det gik super godt, og vi udførte alle manøvre super fint, kun med enkelte små fejl. Så vi er klar til en dag i morgen, med andre både på banen!

Pressekonference med kendisserne
Onsdag er store mediedag, først med pressekonference med Russel Coutts, James Spithill, Ian Percy, Nathan Outteridge og Ben Ainslie. Bliver fedt at møde alle de stjerner som man ser op til, også på en gang!!

Fantastisk følelse af, at al det arbejde vi har lavet for at få projektet til at lykkedes, endelig betaler sig tilbage, og at vi nu sidder i San Francisco og sejler AC45ere.

Danish Youth Vikings

En lille update på udtagelsesstævnet
Billeder kan findes på  http://da-dk.facebook.com/pages/Danish-Youth-Vikings/138954619597589 og http://www.americascupmedia.com/index.php