Quantcast
Gå til hoved-indhold
Birger Hansens XC 50er styres her af Sten Kjølhede under X-Yachts Gold Cup. Foto: Troels LykkeKort Nyt
Birger Hansens XC 50er styres her af Sten Kjølhede under X-Yachts Gold Cup. Foto: Troels Lykke

Hurtig Xc 50 er Birger Hansens drømmebåd

Xc 50eren er til tur, men båden til seks mio. kr. er hurtig, viste den i X-Yachts Gold Cup, hvor den enkelte gange sejlede fra en fire ton lettere Xp 50er. Mød medejer af X-Yachts, Birger Hansen.

Af Troels Lykke |

Med rorsmand Steen Kjølhede, taktiker Niels Ditmar og Birger Hansen på faldene tog båden Xc-L en samlet andenplads i X-Yachts Gold Cup foran andre Xc 50ere, men en Xp 55 og X-65 blev også slået efter handicapreglen.

- Xc 50eren kører som et lokomotiv gennem vandet, den vejer jo 17 ton, men vi sejler op til otte knob på kryds og båden er meget stiv og krænger meget lidt i blæst, men stadig er den livlig på rattet og accelererer gennem pustene, siger Birger Hansen, der i Tuborg Havn i Hellerup serverer en kop kaffe i cockpittet på båden, der er proppet med teak både på det brede dæk og under dæk.

Man sidder godt i hjørnet op mod kahytten og er godt beskyttet en permanent vindskærm, der sidder oppe på kahyttens tag.

20 faktorer gør båden dyr

Et af mine første spørgsmål lyder: Hvad koster sådan en Xc 50er?

- Seks millioner kroner, siger Birger Hansen til BådNyts udsendte, uden at blinke med øjnene, han er da også medejer af X-Yachts og arbejder i salgsafdelingen i Haderslev og var med til at starte X-Yachts i 1979 med brødrene Lars og Niels Jeppesen. Men noget af en pris for en femten meter sejlbåd, tænker jeg.

- Jo, men det koster den, hvis den skal bygges i kvalitet og i forhold til mange andre turbåde i samme størrelse, så kan den her virkelig sejle godt og der er måske 20 faktorer der gør, at båden kommer op i den prisklasse, fx at riggen holdes med rodrig, der gør at riggen ikke giver sig. Og når man strammer bådens hækstag op i blæsevejr, så er båden solidt bygget, så den ikke krummer, som en banan i hårdt vejr, så man ikke kan åbne skabslågerne nede i kahytten. Det er specielt i hårdt vejr, at du mærker at båden sejler godt, siger Birger Hansen.

På båden er der da også gjort meget ud af at placere vand- og dieseltanke centralt i båden, så bådens svingninger holdes nede i høje bølger. Vand- og dieseltankene i rustfri stål og de er kæmpe store.

Vandtanken er på 800 liter og dieseltanken på 600 liter. Noget som designer Niels Jeppesen har skabt så båden kan bruges til langfart og til at ligge for anker uden for havnene.

Gigantiske el-spil

Af andre fordyrende ting på lukusyachten  kan nævnes en køl er i bly. Og spillene, der justerer sejlene er store som kaffemøller, specielt de to spil til fokken, da belastningerne er enorme fordi båden er så tung.

De to Andersen ST. 68-spil koster lige så meget som en almindelig sejlbåd på 7-8 meters længde, samtidig er de to spil el-drevne.

Et spil på kahytstaget er også el-drevet, så sejlene kan hæves ved at man blot trykker på en knap.

- Jeg sejler faktisk båden alene, selv når vi er otte om bord, jeg sejler jo mest tursejlads i Danmark og tursejlads. Så sætter jeg selvstyren på og så kan selv  vende båden ved at trykke på selvstyren, så vender den over 90 grader og så har jeg selv tid til at justere forsejlet. Og det er altid let at komme ud af havnen, det er svære at planlægge når man sejler ind i en havn, men med bovpropel går det fint og man får altid hjælp af sejlere, når de kan se man ser ind alene i en havn, siger Birger Hansen til BådNyt.

Til tursejlads bruger han et rulleforsejl og rullebom til tursejlads, når han stikker ud fra sin hjemhavn i Årøsund.

Men X-Yachts medejeren startede med sejle kapsejlads i 1979 i en X-79er, der var X-Yachts første båd. Siden er der produceret over 5.000 X-Yachts og i dag omsætter firmaet med 150 ansatte for 200 mio. kroner årligt.

Siden købte han bl.a. en X-342, X-332, IMX 40 og i 2005 en X-46. Men i 2010 købte han en Xc 50, der i dag er produceret 20 af på tre år. Båden er den største i Xc-serien, der også fås i størrelserne 38, 42 og 45.

Vælger teak i Thailand

Der er rigelig ståhøjde, da jeg træder ned i kahytten, der har tre kahytter og tre toiletter. Største kahyt findes fremme og er den er virkelig i topklasse, fordi den er stor og lys. Foran forkahytten findes et toilet og længere fremme et sted til sejl og fendere. Kahytten er apteret med kostbar teak.

- Vores snedker tager hvert år til Thailand og køber teak, så vi er sikre på at vi får det bedste og vi prøver så vidt muligt at aptere bådene fra samme trækævle, siger Birger Hansen, der oprindeligt er uddannet købmand. Han forklarer videre at X-Yachts typisk bruger teak til deres både over 40 fod og under 40 fod bruges mahogni, der koster 30-40 procent mindre.
På spørgsmålet om sejleren skal have en større båd næste gang, lyder det afvisende.

- Nej, for det ville kræve at jeg skulle tage en stor yachtskipper-eksamen, hvis båden bliver over femten meter og min hustru og jeg har rigelig komfort, når vi skal sejle med børnene og vennerne.

Artiklen er skrevet til BådNyt af Troels Lykke, da minbaad.dk har et samarbejde med bladet.

Birger Hansen var med til at starte X-Yachts med Niels og Lars Jeppesen.

Seniorholdet var bedste Xc 50er i X-Yachts Gold Cup.

content-loader
content-loader
content-loader