Gå til hoved-indhold
Når du drejer på denne enhed så frikobler du rattet på dette Jefa-rat, som bl.a. leveres til nye Hanse-både. Foto: Troels LykkeUdstyr
Når du drejer håndhjulet frikobler du rattet på dette Jefa-rat, som bl.a. leveres til nye Hanse-både. Foto: Troels Lykke
Udstyr
Udstyr
Udstyr

Pris til Jefa Steering for nyt ratsystem

Jefa Steering i Greve fik 'Speciel Mentioned' pris under METS for ratsystemet Disengagement Steering Unit, som udmærker sig ved at rattet ikke drejer med, når bådens autopilot slås til.

 

Af Troels Lykke |

Man drejer på håndhjulet som ses på billedet og derefter frikobles rattet. Direktør for Jefa Steering, Stig Jensen, forklarer:

- Udover at rattet ikke drejer med, når autopiloten slås til, sparer den også el og er mindre støjende. Vi leverer systemet til nye tyske Hanse-både og forventer også at andre værfter vil bruge det nye system, som ingen andre har lavet til sejlbåde før.

Læs interview senere i BådNyt med Stig Jensen, der fortæller at produktionen af nye både gik ned med 50 procent i 2008 og i 2011 faldt salget af nye, mindre lystbåde yderligere med 20 procent.

- Nogle værfter laver slet ikke nye både, men Hanse Yacht, vi bl.a. producerer styresystemer til, er steget med 15 procent det seneste år, men ellers ser jeg desværre ikke så meget positivt i markedet pt., siger Stig Jensen, der dog ikke klager over Jefa Steering, der har øgende omsætning og bl.a. har fået Bavaria Yachtbau som ny kunde.

Sådan ser det nye system ud fra Jefa.

Stig Jensen fra Jefa Steering er godt tilfreds for tiden, men han ser gerne at hans kunder sælger flere både. Jefa leverer nemlig styresystemer til 70 procent af bådværfterne.

content-loader
content-loader
content-loader