Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Revet er kendt for at have farlige hajer og barracudaer. En fisker er blev forulempet på stedet tidligere. Foto: Kystbevogtning Mauritius

Vestas-hold ryddede op på revet blandt farlige hajer

– Det virker som en dårlig film, da kystbevogtningen fortalte mig, at jeg burde advare sejlerne om at være forsigtige på revet da det er fyldt med hajer og barracudaer, siger Vestas landchef, Neil Cox.

Af Troels Lykke |

Vestas-sejlerne er nu på vej med en 20 meter lang fiskerbåd fra bountyøen Íle du Sud, som ligger 430 kilometer nordøst for Mauritius. Turen tager mere end en dag.

Forinden havde sejlerene fra Vestas, herunder Peter Wibroe og Nicolaj Sehested gået og ryddet op ved den forliste VO 65er, blandt hajer. De har fjernet diesel, olie, hydraulik, batterier, vand, mad, udstyr alt sammen for ikke at skade miljøet på revet.

Virker som en dårlig film

– Det virker som en dårlig film, da kystbevogtningen fortalte mig, at jeg burde advare sejlerne om at være forsigtige på revet da det er fyldt med hajer og barracudaer, siger Vestas landchef, Neil Cox.

Kystbevogtningen forklarede nemlig om fiskere, som de havde hjulpet før, mere eller mindre var blevet spist af en barracuda, og at der næsten ikke fandets mere af fiskeren.

- Og der sad jeg så og tænkte, at næste gang jeg taler med Nico (Nicolson, skipper, red.) bør jeg minde ham om at de alle skal holde øjnene åbne, siger den seje kiwi, Neil Cox, vi mødte i Alicante i oktober før starten.

Båden gik på grund ved øgruppen St. Brandon kl. 16.10 dansk tid i lørdags med 19 knob.

Bådens to ror og kølens bulb er faldet af og båden er sandsynligvis helt fyldt med vand nu efter den har fået tæsk af bølger på revet.

Til Mauritius onsdag

Onsdag morgen kommer Vestas-holdets ni rystede sejlere til Mauritus og de mangler rent tøj, tandbørste og mad, de fik dog smidt madpakker, vand, chokolade, kager og medicin ned fra kystbevogtningens fly i går.

I den her uge forventes det at holdet forklarer hvorfor de sejlede direkte på revet og sandsynligvis totalskadede båden.

Chris Nicholson har bl.a. sagt følgende inde for de sidste par dage.

- Problemet (efter grundstødningen) var at vi var på det dybe vand og at båden blev banket af store brækkende bølger. To timer før dagslys (søndag), lænede båden sig over, så meget at vi skulle ta beslutningen om at forlade den.

Kort tid efter padlede mandskabet i redningsbåd en kvart sømil væk fra båden, hvorefter de blev reddet af kystbevogtningen og ført til den lille ø, Íle du Sud.

Her til Íle du Sud blev sejlerne bragt i sikkerhed, efter forliset. Her sørgede en generator for strøm til holdets satellitelefon.

 

content-loader
content-loader
content-loader