Gå til hoved-indhold
Cargados Carajos er en udstrakt gruppe af koralrev og skær, som ikke er præcist angivet på søkortet, mener Vestas-koncern. Foto: KystbevogtningenKapsejlads
Cargados Carajos er en udstrakt gruppe af koralrev og skær, som ikke er præcist angivet på søkortet, mener Vestas-koncern. Foto: Kystbevogtningen

Løbsledelse ophævede pirat-status ved ø - måske førte det til Vestas-forlis

Derfor har deltagerne ikke i god tid været forberedt på hvad sejlads i området indebar af farer og Vestas forventer at fortsætte Volvo-sejlads med ny eller fikset båd, mener KDY. Opdatering.

Af Troels Lykke |

Vestas-koncernen med hovedsæde i Aarhus sonderer sammen med løbsledelsen alle muligheder for at vende tilbage i en senere del af kapsejladsen, fortæller KDY, hvor båden, skipper og to danskere hører til.

Direktør for Christian Lerche forklarer her, med det formål at give KDY’s medlemmer en sammenhængende orientering om ulykkens forløb, situationen og perspektiverne. Der er dog endnu ikke adgang til fuldstændige informationer, fortælles på www.kdy.dk

Minbaad.dk bringer her et uddrag.

Lørdag den 29. november ramte Team Vestas Wind koralrevet Cargados Carajos Shoals nord for Mauritius. Ifølge Vestas tyder alt tyder på, at ulykken skyldes en menneskelig fejl, formentlig en navigationsfejl.

Forbudt område - derfor ikke optimal forberedelse

Det er oplyst, at området, hvor revet ligger, indtil få dage tidligere var erklæret som forbudt område på grund af risikoen for pirateri, men at løbsledelsen ophævede sejladsforbuddet for at give deltagerne mulighed for at undgå cyklonerne i det indiske ocean.

Derfor har deltagerne i Volvo Ocean Race ikke i god tid været forberedt på hvad sejlads i området indebar af farer.

Hvis man ser på bådenes sejlruter før ulykken ser det ud som om, Vestas-båden længe har styret direkte mod revet – formentlig uden at vide hvad der ventede – og tilsyneladende uden nogen advarsler fra løbsledelsen.

Cargados Carajos er en udstrakt gruppe af koralrev og skær, som ikke er præcist angivet på søkortet. Det fremgår af beskrivelserne, at der er rapporteret om skær op til 3 sømil fra søkortets markeringer.

Revet er beskrevet som særdeles farligt at sejle til og næsten utilnærmeligt fra øst, hvor en voldsom brændingen altid bryder hårdt. Mange skær og småøer omgiver revet. I hårdt vejr er de skjult.

KDY skriver også:

Efter redningen har besætningen og repræsentanter for Team Vestas de seneste dage besigtiget den stærkt beskadige båd og fjernet alt udstyr, som kunne fjernes. Baseret på en samtale med skipper Chris Nicholson, som er offentliggjort søndag, er båden meget svært beskadiget.

Alle muligheder for at vende tilbage

Ifølge Vestas vurderer virksomheden sammen med løbsledelsen nu alle muligheder for at vende tilbage i løbet på et senere tidspunkt.

Bjærgning og reparation af resterne af båden eller produktion af en ny båd på ekstremt kort tid er formentlig de to alternativer til helt at udgå.

Vestas forventer at udsende yderligere oplysninger om hvad der reelt gik galt efter en debriefing med besætningen, som forudses at finde sted i Abu Dhabi i den kommende weekend.

Kilde: www.kdy.dk

Smukt, men farligt sted og sejle åbenbart. Her står Vestas-båden stadig.

Vestas havde ikke set revet, viser den blå pil.

content-loader
content-loader
content-loader