Gå til hoved-indhold
Torben Grael kæmper i Starbåden på Bahamas for tiden. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Torben Grael kæmper i Starbåden på Bahamas for tiden. Foto: Troels Lykke

Torben Grael om Vestas-forlis: Manglende forberedelse

Det siger tidligere Volvo Ocean Race-vinder, Torben Grael, i et interview til minbaad.dk. Vi mødte ham i går aftes.

Af Troels Lykke, Nassau, Bahamas |

Torben Grael bliver efter fem OL-medaljer, vinder af Louis Vuitton Cup, vinder af Volvo Ocean Race, retfærdigt nok kaldt en sejlerlegende her ved Star Sailors League, der startede i dag.

Det går nu ikke specielt godt for ham, han havde en kollision og måtte tage straf og lå i det hele taget i bunden i det 20 både store felt ud for Nassau, Bahamas, en lille times flyvning fra Miami.

Bedre gik det for hans landsmand, Robert Scheidt, der skinnede om kap med solen. Han lavede skarpe starter og havde virkelig fart på læns og fører, selvom den femdobbelte OL-medaljevinder, heraf to guld, nu satser på Laser-jollen.

Møde før der sejles ud

I aftes mødte vi Torben Grael, 54-årig sejler fra Brasilien. Han følger selvfølgelig også med i Volvo Ocean Race, som han, som før nævnt, selv vandt som skipper i 2009 med Ericsson Racing Team.

- Det er meget trist det der er sket med Vestas-båden. At miste en båd i sejladsen er ærgerligt for sejladsen, sponsoren og holdet. Jeg tror ikke på at de får båden til båd igen. Og selvom de gjorde, så vil holdet aldrig tro på båden igen. Vil den holde? Er den hurtig nok?, vil de tænke, siger Torben Grael til minbaad.dk.

Om hvorfor han tror at Vestas sejlede på et rev med 19 knob, siger han direkte, uden at skåne holdet, som lige nu ligger ned.

- Der er sikkert mange forklaringer, en af dem er det elektroniske søkort, hvor man kan skalerer ud og ind og måske misser nogle detaljer, men det vigtigste er at man før man tager ud så gennemgår med holdets navigatør på båden og holdets navigatør på land om alle de farer, som man kommer ud for. Og det ser ud til at det har manglet hos Vestas, men jeg ved det jo ikke præcist, siger Torben Grael.

Vi sejlede store omveje ved dårlig afmærket kort

- Det gjorde vi på Ericsson, vi holdte lange møder med besætningen før vi sejlede ud. Og når vi sejlede, gjorde vi det tit langt ude om øer, hvis det ikke var mærket ordentligt af i et søkort, som det ikke var da vi sejlede i området omkring Asien fra Kina til Singapore. Også selvom det var en stor omvej gjorde vi det, men hellere det end at miste båden. Da det stormede nord for Taiwan sejlede vi også i læ (der hvor Jens Dolmers Ericssons båd, slog hul i bunden imens, red.) og alligevel tror jeg vi kom nummer to i mål i Qingdao, siger Torben Grael, der ikke vil nøjes med at give navigatøren for en fejl.

- Det er primært skipperens ansvar sammen med navigatøren, men også hele besætningen, mener han.

Han håber Vestas har en anden VO 65er de kan bruge.

- Der går et rygte her på Bahamas blandt sejlere om, at den findes et sted, siger han.

Tragisk for sejladsen, sponsoren og sejlerne, siger Torben Grael om Vestas stunt i det Indiske Ocean. Foto: Alvimedica

content-loader
content-loader
content-loader