Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Team New Zealand, der her er en del presset, lå til at vinde cuppen, men så vandt Oracle otte sejladser i træk.

35. America's Cup bliver i billigere 62 fods foilende katamaraner

I 2017 sejles i AC62 katamraner med vingemast. 25 procent af besætningen skal være statsborgere fra udfordrer-landet. Det vil sige at to af otte fx skal være svenske på Artemis.

Af Troels Lykke |

Her er udpluk fra protokollen mellem de forsvarende vindere Oracle Team USA og Golden Gate Yacht Club samt Team Australias Hamilton Island Yacht Club, ”Challenger of Record”:

Hvornår og hvordan er format?

The America's Cup World Series starter i 2015. Der bliver seks stævner i 2015 og seks i 2016 i AC45. Om de skal være foilende, er endnu ikke besluttet.

Stævnerne bliver kortere for at holde prisen nede. Der arbejdes med bonuspoint, der kan bruges i selve cuppen i 2017, hvilket er noget nyt.

Holdene vil være i stand til at sejle med deres AC62ere i slutningen af 2016 og der må kun bygges en per udfordrer, mens Oracle, de forsvarende mestre, må bygge to, om end der er strenge regler for hvor meget den må sejle bl.a. og at om udformningen af skroget på nr. to.

En af de store ændringer er, at forsvarerne også må sejle i selve udfordrer/kvalifikations-serien i AC62 og de kan her opnå et point i Cup matchen, hvis de skulle vinde.

Når denne runde er slut, stopper forsvarerne Oracle med at sejle mod udfordrerne, hvor fire hold går i Challenger semifinale og finale. 

Den der først har syv sejre vinder AC, som det plejer.

Bådene

Den nye AC62 vil minde meget om den tidligere AC72, men der er en masse ting, der vil gøre den nye America's Cup båd billigere.

Der vil være restriktioner på en masse nøgle-komponenter, som sværd/daggerboards og vingesejl, som det kun er lovligt at bygge to af per hold. Og selvom forsvarene Oracle må bygge to både, så må de stadig kun bygge to vingesejl i alt.

AC62eren skal sejles af otte personer, tidligere var der 11 på AC72erne, noget som vil reducere omkostningerne, siger Oracle Team USA skipper Jimmy Spithill.

Han mener dog stadig at bådene bliver mindst lige så hurtigere som de ti fod større der blev brugt i den 34. Cup, måske endda hurtigere.

Der er ikke kommet en dato på hvornår bådene bliver bygget, men man kan omtrent forvente at det bliver fem måneder før selve cuppen starter ifølge the Protocol, skriver Yachtingworld.com.

Hvor der skal sejles er endnu ikke offentliggjort. Der har været spekulationer om Hawaii. Sidste gang blev der sejlet i San Francisco. Det er Larry Ellison og Russell Coutts fra Oracle der bestemmer hvor der skal sejles og de skal oplyse det senest 31. december 2014.

Fra rigmandssport til grandprix

America's Cup følger Volvo Ocean Race, man vil gøre det billigere at sejle med. Det bliver dog ikke med one design-både.

- Vores mål er at udvikle cuppen fra en rigmandssport til en grandprix event. Vi så mange store ændringer sidste gang, men nu er det tid til at flytte tingene, siger Jimmy Spithill fra Oracle.

Den nye cup er en stor fordel for udfordrerne og der vil kunne komme flere af dem. Sidste gang deltog kun Prada, Team New Zealand og Artemis i forsøget på at slå Oracle.  

Læs mere om den 35. Cup: www.americascup.com/en/news.html

content-loader
content-loader
content-loader