Gå til hoved-indhold
Skonnerten Mira for fulde sejl. Fotograf: Martin AndersenTur
Skonnerten Mira for fulde sejl. Fotograf: Martin Andersen

Skonnorten Mira fra 1898 på værft i Gilleleje

Under værftsopholdet gåes hun efter i kalfatringen i undervandsskroget og fribordet skal slibes og males og Hundested propelfabrik er indkaldt til at rette propelbladene.

Af Troels Lykke |

Fra den 22.-25. april 2014 skal Skonnerten Mira fra 1898 traditionen tro på værft i Gilleleje.

Under værftsopholdet gåes hun efter i kalfatringen i undervandsskroget og fribordet skal slibes og males og Hundested propelfabrik er indkaldt til at rette propelbladene.

Efter værftsophold er skonnerten klar til den årlige gennemgang med klasseselskab og Søfartsstyrelsen.

Du kan også sejle med
Efter værft og syn er Mira klar til at sejle med glade gæster i hele sejlsæsonen og alle kan få en sejloplevelse. I år tilbyder vi også to små sejltogter til Bornholm og man kan læse mere om alle sejltogterne her

De Forenede Sejlskibe
Skonnerten Mira administreres af De Forenede Sejlskibe, som også har to andre skibe under sejl, nemlig den 100 år gamle skonnert Halmø og topsejlskonnerten Lilla Dan.

Skibene ejes af henholdsvis K/S Halmø med bl.a. Copenhagen Admiral Hotel A/S som medejer og Rederiet J. Lauritzen A/S.

Til daglig har alle tre sejlskibe hjemhavn ved kajen bag Admiral Hotel tæt på Nyhavn. Her fungerer de som et maritimt og aktivt oplevelsescenter med aktiviteter lige fra konferencer, teambuilding og andre erhvervsrelaterede arrangementer til skønne sejlferier, dagture, events, fester, togter m.m.

Skonnerten Mira
Mira blev bygget som tomastet skonnert ved Rasmus Møllers Værft i Faaborg i 1898.

I slutningen af fyrrerne var tiden definitivt ved at løbe fra sejlskibene, så Mira blev rigget ned til kun at have et støttesejl, således kæmpede hun hårdt på fragtmarkedet, indtil konkurrencen til sidst tog livet af de små fragtskibe.

Ingeniør Claus Jacobsen forelskede sig i skibet og købte det i 1971 for atter at rigge det op. Som genopbygget sejlskib sejlede Mira dels med glade chartergæster og dels med unge, som trængte til et positivt indhold i tilværelsen.

Skibet blev senere solgt til Fonden Mira af København, som var stiftet med det ene formål at bevare denne kulturhistoriske værdi for eftertiden.

Statens Skibsbevaringsfond, Augustinus fonden, Tuborg-fonden, Arbejdsmarkedets feriefond, Louis Poulsen og andre gik ind og støttede restaureringen på E.M. Bådbyg i Gilleleje økonomisk, så Mira i 1999 var klar til atter at gå i drift som charterskib, med et udseende som i 1898.

Dog modificeret så skibet opfylder de krav, som gæsterne og Søfartsstyrelsen stiller til komfort og sikkerhed. År 2004 kom Mira i privateje på Wilders Plads, Christianshavn.

Skibet har en kapacitet på i alt 22 gæster og 12 køjer om bord.

content-loader
content-loader
content-loader