Gå til hoved-indhold
Det blæste virkelig meget. Her ses Jørgen Svendsen i front med Günter Arndt fra Solrød Strand lige efter. Foto: Christian GossmannKapsejlads
Det blæste virkelig meget. Her ses Jørgen Svendsen i front med Günter Arndt fra Solrød Strand lige efter. Foto: Christian Gossmann

Svendsen vinder tysk og dansk OK-mesterskab i piskende regnvejr

Jørgen Svendsen sejler mest i en ny Starbåd. Til dagligt træner han i Finnjolle, men det er i OK-jollen han vinder, fx foran 95 sejlere i Flensborg. Nu får han bygget en ny, blødere dansk OK-jolle.

Af Troels Lykke |

Jørgen Svendsen fra Hellerup Sejlklub har vundet EM i år i OK-jollen, men det er i hans nye Starbåd, at han i år har lagt mest energi.

- Det har taget tid i år, at få kørt Starbåden ind og vi har sejlet fem stævner i den, næste år tror jeg, at jeg skal bruge mindre tid i den, og mere sejle stævner, forklarer 50-årige Jørgen Svendsen, der i weekenden vandt dansk og tysk mesterskab i OK-jolle i Flensborg, Fahrensodde. (se foto af vinderne og resultater)

Lige efter kom Bo Petersen, der også sejler for Hellerup Sejlklub. De to sejler med Green Sails, men Jørgen Svendsen sejler også med Quantum og Høj Jensen.

- Jeg skal måske også prøve et Bojsen-Møller-sejl. Jeg ved ikke hvilke et sejl, der er det bedste, forklarer Jørgen Svendsen til minbaad.dk.

Ny dansk Sota-OK-jolle

Han er kendt for at have det bedste grej. Båden han sejler i er en Icebreaker fra New Zealand, men nu er han ved at få lavet en speciel dansk Sota-jolle hos Strandberg Marine, der holder til på en gul gård, tæt på Holbæk.

- Jeg kan se at Strandbergs joller er svære at holde tilbage og nu har jeg også bestilt en. Jeg får den om en måned. Jeg har anskaffet noget eksotisk materiale fra en Starbåds-producent, så Jesper Strandberg bruger noget S-glas, der kun vejer 220 gram per meter og dermed kan vi få vægten længere ned i båden, siger Jørgen Svendsen, der også har andre ideer, hentet fra Finnjollen.

Mere gummiagtig jolle

- Jeg vil gerne have at båden bliver mere gummiagtig, så båden kan arbejde mere i bølgerne, så det øverste af fribordet og dækket, bliver blødere, som Finnjollerne er. Det kom sig af at Lasse Hjortnæs engang tabte en Finnjolle fra sin bil og derfor blev den blødere i dækket og derefter tordnede den af, siger Jørgen Svendsen.

Ved OK-DM og tysk mesterskab var hans fart o.k.

- Men det var mere det taktiske jeg vandt på. Der var 20-30 graders vindspring på fjorden. Og det piskede ned med regn. Jeg har sjældent sejlet i så ringe vejr, det blæste og regnede. Og jeg var sejlertræt og kold. Jeg glemte flere gange at tage sværdet op på læns, siger sejleren, der også roser tyskerne for et godt stævne.

Mange sejlere blev på land i flere sejladser pga. blæst og regn. Fotos: Christian Gossmann

Bo Petersen tog sølv i hans nye danske Sota-OK-jolle.

Say no more.

Næste OK-stævner i år er i Aarhus, Svendborg, Skælskør og Herslev Strand bl.a.

Få professionel sejler Nicolai Sehested med ombord til Palby Fyn Cup 2019

Når starten til Palby Fyn Cup 2019 går den 24. maj, får en heldig båd muligheden for at få VOR-sejler Nicolai Sehested med ombord i i alt fem timer, hvor han vil dele ud af gode råd og røverhistorier. Konkurrencen afholdes i anledning af 30 års jubilæet for kapsejladsen.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Ny ClubSwan 36 får C-foil system

Finske Swan præsenterer senere i år den nyeste båd fra værftet, en ClubSwan 36. Båden, som er en high-performance kapsejladsbåd, bliver beskrevet som en forvokset jolle med ovalt skrog og justerbar mast.

Links til andre sites