Gå til hoved-indhold
Jørgen Svendsen ses her til højre i billedet under OK-VM i Melbourne.Kapsejlads
Jørgen Svendsen ses her til højre i billedet under OK-VM i Melbourne.

Jørgen Svendsen disket fra førsteplads ved VM i OK-jolle - båd ulovlig

I OK-klassen må man ikke bygge og centrere vægten i båden. Det mener en jury er sket på den danske SOTA OK-jolle, hvor beslag til hængestropperne er for store. Vi får reaktion fra Svendsen.

Af Troels Lykke |

Det gik lige så godt for den 50-årige regerende europamester Jørgen Svendsen ved VM i OK-jolle i Melbourne, især i 3. sejlads, som han vandt i går fredag.

Men en teknisk protest mod Jørgen Svendsens danske SOTA OK-jolle, der bygges af Jesper Strandberg, røg danskerne ned i rækkerne efter en disk.

Det får de danske OK-jolle sejlere op ad stolen. Bl.a. Jens Lauge, som vi har talt med her til formiddag, som er rystet over at den danske holdkammerat fra Hellerup Sejlklub er disket efter at en chefmåler, samt flere sejlere, lagde protest efter sejladsen.

- Jeg synes det er en skandale, at man bliver disket ved et VM i en jolle, som Jørgen ikke vidste skulle være ulovlig. Og så skulle det kun være i en sejlads og lige den han vandt. Reglerne er for flydende i vores klasse og at Jørgens SOTA-jolle er blev disket for at centrere vægten med to klodser, eller nærmest store skiver til hængestropperne, beror på en subjektiv vurdering. Man kunne fx sætte en maksimumvægt på hvor meget de klodser måtte veje. Mange andre både har også tungere sværdkister med 10 millimeter krydsfiner, der kunne være på 6 millimeter og sådan er der mange eksempler, forklarer Jens Lauge.

Jørgen Svendsen: Det handler om beslag

Hovedpersonen selv, Jørgen Svendsen, skriver i en besked til minbaad.dk om sagen:

Den nye SOTA kunne ikke måle ind: Jollen var i giggen og fik den helt store måle-tur dagene op til VM-start af chefmåleren og blev godkendt.

Den vejede tilmed 0,5 kg. for meget, men gik den igennem alle målepunkter med ros.

Men nu her midt i stævnet og efter jeg lavede end flot prik i dag (fredag, 2. januar, red.) og samlet er nummer to med klart den bedste frætrækker - har Dick (som kalder sig OK-chef-måler) efter samråd med inderkredsen i OKDIA-klassen, som er Alister Deaves ( bådbygger fra Icebreaker) formand for teknisk kommitee samt Greg W. (sejlmager ) og Andre Blasse ( bådsælger i AUS) i dag valgt at ligge en teknisk protest omkring produktion af den danske SOTA-OK-jolle.

Det handler i praksis om at de beslag som holder hængestropperne og at de er for tunge. Jesper Strandberg siger at 50 procent af alle øvrige OK-joller har tilsvarende tunge beslag.

Særligt de joller som er med til VM (eks. ved jeg at alle Ice-breakerne som ovenstående Alister D. bygger, har tunge hængestrop beslag.)

I de joller fra Aislter ligger der defacto tungt teak træ som klods, mens Jesper bruger stål. 

Made in Denmark

Nå, men inden jeg valgte at pakke den nye Sota og ville sejle 100% made in denmark i stedet for som vanlig i min Icebreaker fra New Zealand - forsikrede og garanterede Jesper Strandberg, at Sotaen kunne måle ind på alt, så jeg er noget undrende....

Jesper er jo tilmed dansk chef-måler og er også med i teknisk komite, forklarer Jørgen Svendsen, der nu er ved at få genåbnet protesten, da han mener at juryen er fejlinformeret om hvor meget klodsernes vægtfordeling for og bag.

I dag blev der ikke sejlet ved VM, da det blæste over 15 m/sek. Down Under.

Jesper Strandbergs SOTA OK-jolle fra Strandberg Marine er hurtig og er nu kommet under lup i Australien, hvor man mest køber Icebreaker OK-joller fra New Zealand.

Dragonfly 32 Evolution vinder prisen som Årets Multihull 2019

Dragonfly 32 Evolution er lige nu udstillet på bådmessen Multihull Boat Show i La Grande Motte, Frankrig, frem til på søndag 28. april. Her fik den danske trimaran, med ny wawe-piercing-skrog, en fornem pris.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites